Re: IJzer afgetrapt, wel of niet doorrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

IJzer afgetrapt, wel of niet doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:25

Als mijn paard een ijzer mist en de hoefsmid komt binnen een paar dagen dan rij ik tussendoor gewoon door. Mijn paard loopt er niet anders van. Laatst kwam ik iemand tegen, dat paard miste al bijna een maand een ijzer, en die reed er nog steeds bijna dagelijks mee. Dat vond ik zelf niet verstandig. Wat doen jullie als je paard een ijzer mist? Doorrijden of stoppen??

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:27

doorrijden, maar zorg er wel voor dat er binnen een dag/ enkele dagen weer een ijzer onder zit

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:29

Ik rij nooit door.. Wacht wel tot de hoefsmid komt. Meestal als er een ijzer af is komt hij dezelfde / een dag later nog nadat ik gebeld heb. Knipoog

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:32

Als je paard een ijzer mist, moet je het er zo snel mogelijk weer onder laten zetten. Vermits het paard op dat momement niet in evenwicht loopt.

Daarom rijd ik niet meer als mijn paardje een ijzer mist. En dit omdat ze dus niet in evenwicht loopt, en de hoeven anders worden bekapt als er een ijzer onderzit. Hoeven zonder ijzers worden rond gezet vooraan. Bij hoeven met ijzers gebeurt dit niet (ijzer zorgt voor de ronding en versteviging van de rand) en heb je meer kans op scheuren en het afbreken van brokjes. Daarom rijd ikzelf niet als ze een ijzer mist.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:33

Als de hoef niet beschadigd is bij het kwijtraken van het ijzer kun je volgens mij wel licht werk doen (bijv. rijden of longeren op zachte bodem). Kan me voorstellen dat zware training of harde bodem niet echt prettig is, paarden waar de ijzers vanaf gehaald worden moeten immers ook altijd een paar dagen wennen. Ik laat de hoefsmid wel z.s.m. komen om de boel er weer goed onder zetten!
(Als de hoef beschadigd is zou ik uiteraard niet rijden tot alles nagekeken is door de hoefsmid)
Laatst bijgewerkt door Jolo op 14-02-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:33

Ligt eraan, als ik gewoon in de bak (dus zachte ondergrond) rij en het ijzer is er achter af en netjes, dan rij ik gewoon, maar dat verschilt per geval en paard waar ik op rij, de ene is er gevoeliger voor dan de ander.

hyppolyte

Re: Re: IJzer afgetrapt, wel of niet doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:34

Citaat:
paarden waar de ijzers vanaf gehaald worden moeten immers ook altijd een paar dagen wennen.

Maak daar maar een paar maanden/jaren van hoor Ja....
Maar ik zou niet door blijven rijden en de HS bellen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:39

ik bel eerst meteen de smid, duurt meestal een kleine week voor hij dan komt. In de tussentijd rijd ik wel gewoon, maar enkel in de bak, het bos laat ik dan even omdat er veel verharde stukken zijn.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:37

Je kan best doorrijden, maar dan wel op een goede, zachte/ goede ondergrond, dus niet op een harde ondergrond.

En inderdaad, let wel op beschadigingen van de hoef, want anders zou die hoef het andere been (makkelijker) kunnen beschadigen.Als je merkt dat je paard anders loopt, onregelmatig, dan moet je wel stoppen met rijden en wachten totdat de HS er is.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:23

het is wel eens bij mij in de les gebeurd (binnen), en dan moet je gewoon doorrijden van de instructrice dus..
maar idd wel zo snel mogelijk weer nieuwe eronder

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:24

in de bak kan het weinig kwaad maar de straat op zou ik toch liever niet doen maar zoiezo binnen enkele dagen nieuw ijzertje eronder

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:24

Ik rij als het er verder netjes uitziet, en ze loopt goed ook gewoon, maar zorg inderdaad wel dat de hs zsm komt

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:18

Wanneer mijn merrie een ijzer kwijt is rijd ik gewoon niet. Nu moet ik wel zeggen dat mijn merrie soms nog wel eens gevoelig wil lopen wanneer ze een voorijzer mist. Ookal loopt ze verder helemaal rad, ik rijd dan toch liever niet. Naar mijn idee loopt een paard dan toch niet gelijk/recht.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:52

Als je paard er geen last van heeft kun je wel de smid bellen en tot aan die tijd doorrijden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 05:11

Is het een voor of achter ijzer, als het een voor ijzer is kun je rustig door gaan met rijden.

Mijn paard had 1 dag voor een wedstrijd er een ijzer af liggen voor en ik heb mijn wedstrijd wel gewoon gereden, als het een achter ijzer was geweest had ik de wedstrijd niet gereden

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:50

Als er bij mijn paarden een ijzer af ligt dan rijd ik niet meer tot de hoefsmid is geweest. Eventjes doorrijden om bv. weer thuis te komen is geen probleem. Overigens slijten de hoeven als je in een bak( zand ) rijdt ook.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:56

Volgens mijn hoefsmid kun je dus ook gewoon door rijden

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:57

ik bel de smit en ga gewoon in de bak rijden. ga niet meer buiten trainen dan. Als ik hem buiten verlies stap ik terug

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:31

Wanneer ze bij mij een ijzer kwijt zijn rij ik ze niet. Ik bel altijd gelijk de smid en deze komt dan binnen 2 dagen om het er weer eronder te slaan. Ze zijn bij mij erg gevoelig zonder ijzer, dus vandaar dat ik dan gewoon niet rij.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:06

tja als ze goevoelig is dan natuurlijk even op rust

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:15

Wanneer ze niet gevoelig is, de hoef niet beschadigd is, dan rij ik gewoon door. Zorg ervoor dat we niet op het harde komen. Meestal komt de smid binnen twee dagen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:19

Ligt aan het paard, sommige zijn er wel gevoelig op, anderen niet. Sowieso snel de smit laten komen en niet op de verharde weg rijden.
Bij mijn pony komt het eigenlijk niet meer voor, maar als hij achter een ijzer kwijt raakt, rij ik wel door, raakt hij voor een ijzer kwijt, dan wacht ik.
Hij heeft voor een peesblesure gehad (al een tijd geleden) dus daar ben ik extra voorzichtig mee.