koel of warm?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jitkaa

koel of warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 09:43

even gewOon een vraagje

moeten ze voor benen van eth paard koel of warm zijn?

wat betekent het als het paard koele voorbenen heeft en warme 8terbenen??

ik wacht op reacties. is gewOon een wetensvraagje

alsvast bedankt Pling

Nicole85

Re: koel of warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:47

Het been moet gewoon constant qua warmte zijn, dus gehele been moet 1 en dezelfde temperatuur hebben. En even warm zijn als de andere 3 Lachen

Warme achterbenen kunnen verschillende oorzaken hebben.
Staat paard veel op stal?
Wat krijgt hij/zij gevoerd? Hoeveel word je paard bereden?? Hoe zwaar??

Iets specifieker daarin zijn Lachen

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:49

Inderdaad veel verschillende mogelijkheden voor de warmere benen, maar in de regel kun je er vanuit gaan dan koel beter is dan warm.

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 09:51

ja hij staat nu op een slechte stalling.. hij staat neit goed emer op zijn ijzers kan dat hij daar last van heeft.. maar gaat in prenciepe iedere dag naar buite op de wei. en ik longeer hem ook 3 keer in de week. hij krijgt gewoon standaart hooi te eten en iets van zemelen...ik weeg zelf maar 64 en ben 1.70m groot dus ben aboluut niet licht hij is zelf wat zwaarder gebouwd het is een zweedse draver...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:53

Hoe slecht staat hij op zijn ijzers??

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 10:00

jah met longeren wilt hij niet lopen dan loopt hij alleen de zuchten en te zeuren...hij loopt scheef op de ijzers. want bij de vorige eigenaar hebben ze de ijzers neit goed vastgetikt. maar mijn hoefsmid komt straks

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:04

Dat is al een goede stap, dat de hoefsmid straks komt.

Verder zou ik je paard laten onderzoeken.
Dat "zuchten en zeuren" doet hij toch ook niet voor niks, denk ik Verward

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 10:07

neee ik wist al hij heeft last van die ijzers en zonder ijzers loopt hij geweldig... maar komt gewoon puur omdat ze ijzers er half onderuit vallen. ik schrok echt:s maar ik had ook al een toppic aangemaakt vna dat hij zijn inkerachterbeen niet wilt optille komt gewoon puur door dat hoefijzer wat hem pijn doet maar weten jullie niet hoe dat ken dat hij warme achterbenen heeft en koele voorbenen. ik vind het raar want hij is altijd optijd ingeint en dergelijke en voor de rest ook alles

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:15

Die warme achterbenen kunnen door de ijzers komen. Reken maar dat dat niet lekker is voor het paard.

Hoe komt dat zo slecht?

Persoonlijk vind ik dat toch echt de plicht voor de eigenaar om daar heel goed op te letten.
En dat hij al eerder zulke symptomen vertoonde, waarom werd er niks aan gedaan?

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 10:26

dat had ie al bij de vorige eigenaar en hij heeft er helemaal niks over gezegd...de dierenarts is ook al gebeld die komt ook vandaag hem helemaal nakijken...want ikv erzorg hem super goed. maar je kunt ook van een voll pension stalling verwachten dat ze je paard ook goed verzorgen en een oogje in eht zeil houden... ik moet de eigenaar van de stalling aansprakelijk stellen. ze hebben een hele slechte weide... etc.. hij heeft nog nooit zulke sypthomen vertoont ik heb hem pas 3 weken. en dit is pas de 1e keer dat hij zo doet... hij gaapt ook enorm veel:S

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:34

3 weken geleden zullen zijn ijzers ook vast al niet al te best onder zijn hoeven hebben gezeten. Meestal is het niet van 1 dag Lachen

En dat je stalhouder op je paard moet letten is iets betrekkelijks.
Iedere stalhouder en eigenaar verstaat iets anders onder het woord "verzorgen" of "erop letten".

Goed in ieder geval dat je er iets aan doet Ja

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 10:47

ja en echt bedankt dat je mij die tips gegeven heb of in ieder geval je steun:) en als mensen nog meer dsugesties hebben of dergelijke hoor ik het echt heel graag

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:56

Wil je normaal typen, dus met hoofdletters, leestekens en correcte spelling?

Ik zou eerste de smid maar eens langs laten komen.

Ben jij de eigenaar van het paard? Dan is dat jouw verantwoordelijkheid. Dat je paard in vol pension staat wil niet zeggen dat de staleigenaar ook verantwoordelijk is voor je paard.
Hij krijgt iets van zemelen te eten? Waarom weet je niet wat je eigen paard te eten krijgt? Misschien krijgt hij wel zaagsel, dat lijkt ook wel een beetje op zemelen Huilen van het lachen

Sorry hoor, maar als jij de eigenaresse bent vind ik dit echt te zot voor woorden

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 12:57

nou zo'n reactie hoe ik dus echt niet te krijgen hoor... nee hij krijgt geen zaagsel... doe normaal:S slaat nergens op. ik verzorg mijn paard goed.. hij gaat naar een andere stalling de hoefsmid komt en de dierenarts so what the fack...:S ik ben de eingearesse ja.. hij is zeer goed verzorgd door mij.. dus trek niet meer zo snelle conclusies heb ik echt niet om gevraagd

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:03

@TS; vriendelijk verzoek om dus wel normaal te typen, gebruik hoofdletters, leestekens en lees je tekst even na voor je hem plaatst. Het zit echt vol tikfouten. Daarnaast open je een topic en wil je reacties, als je een reactie krijgt die je niet aanstaat, dan moet je die negeren en kun je er dus beter niet op in gaan. Dit om de goede sfeer op bokt te behouden.

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 11:59

Okeej bedankt.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:24

Als je paard slecht loopt op ijzers is het misschien een idee om hem vortaan zonder ijzers te laten lopen? Dus om die af te schaffen, zou je eens met de hoefsmid kunnen bespreken.
En het is idd niet de verantwoordelijkheid voor de staleigenaar om op JOU paard te letten, dat hoor je zelf te doen. Ga er ook wel vanuit dat jij dat ook doet.. maar verwacht het niet van de staleigenaar Lachen Succes ermee

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 18:44

dankje.. is mijn verantwoordelijkheid, weet ik.
er wordt wat aan gedaan

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:44

Hoe is het afgelopen met hoefsmid en dierenarts?
Als het goed is, zijn die geweest toch?