Paard heeft overduidelijk heel veel kriebels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Paard heeft overduidelijk heel veel kriebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 09:03

Mijn paard heeft op het moment zo af en toe enorm last van kriebels. Als ik wil gaan rijden dan lijkt het wel eens of ze achterna gezeten wordt door een zwerm vliegen. Het is voornamelijk bij de schoft maar gister was ze ook fanatiek met haar staart aan het zwaaien. Gister ben ik ook halverwege mijn les gestopt omdat ze er echt rennerig van werd en alles behalve volledige ontspanning. Na het afzadelen bleef ze ook "schudden" dus het is niet echt iets wat te maken heeft met onder het werk uitkomen oid.

Ik heb natuurlijk al in de vacht gezocht naar een oorzaak maar kan geen beestjes of schilfers vinden. Nu denk ik dat er misschien iets in de deken zit waar ze last van heeft. Ze had gister overdag een 0 grams regendeken op en in de trailer een wollen zweetdeken.

Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt of heeft iemand een paard die allergist is voor bijvoorbeeld wol?

Ze heeft die deken overigens al jaren dus het lijkt me sterk maar.....

Ir111

Re: Paard heeft overduidelijk heel veel kriebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:19

oosterhoff schreef:
Na het afzadelen bleef ze ook "schudden" dus het is niet echt iets wat te maken heeft met onder het werk uitkomen oid.

Ik heb geen idee wat het zijn kan. Ik zou alleen voorzichtig zijn bovenstaande aanname. Mijn is (was) zoals je weet een headshaker. Ik heb heel lang gedacht dat het niet rijtechnisch kon zijn omdat hij ook op stal en in de wei de symptomen vertoonde. Toen ik mijn rijstijl veranderde ging het over. Dus toch rijtechnisch opgelost. Ik zeg niet dat het bij jouw paard rijtechnisch is maar wil alleen aangeven dat je het niet zo makkelijk kunt uitsluiten als je nu doet naar mijn mening.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 09:26

Tja laat ik het zo aangeven. Ik heb het idee dat het komt door een van de dekens. De laatste tijd heeft ze regelmatig de regendeken op gehad en de keren dat ze met blote billen heeft gestaan had ze er geen last van.
Het is niet het soort schudden als bij headschaken. ze schud zoals een paard wel eens wil doen na het rijden of als ie last heeft van de vliegen. Dus met de huid. Ze reageerd dan ook op de teugel die op de schoft bungeld ed.

Ik sluit het ook niet helemaal uit hoor. Ik weet hoeveel truckies mijn paard heeft om aan te geven dat het haar niet zint. Maar dit is echt onvoorspelbaar. Ik ga nu in ieder geval bijhouden welke dekens ze op heeft gehad als ze kriebelietus krijgt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:37

maar doe de deken dan af, na het weekend wordt het weer warmer,
of is ze geschoren?

En wellicht ligt het aan je zadel, dat hij wat knelt bij de schoft?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:48

tja de deken gaat ook af wanneer dat kan. Maar het gebeurt maar zo wel eens dat ze na het rijden naar buiten gaat en dan nog bezweet is en dan doe ik liever toch een dekkie om. Ik heb net haar schoft schouders en manen maar even onder handen genomen. Sopje erin. Maar ze zwiept nu ook met staart en heeft kriebels op haar rug. Als uiterste nood zou ik denken aan scheren. Ik heb nog eens goed gekeken en er zit wel (ook na het poetsen) zand in de vacht.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:56

een hoop paarden beginnen al te verharen misschien dat ze daar de kriebels van heeft een deken versterkt dat juist nu. Als ze inderdaad nu verhaart dan lekker lang rosborstelen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:05

tja dat zou frappant zijn want ze heeft het ook eind october gehad.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:41

Hey
Misschien is ze allergisch voor het waspoeder dat je gebruikt als je de dekens hebt gewassen ...?
Want ik zo'n paard die allergisch is voor waspoeder. En nu gebruikt die eigenaar zo'n Anti-allergie waspoeder ...

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:50

Mijn paard heeft ook erg veel last van kriebels. Ik dacht eerst dat het schimmel was, omdat je af en toe bultjes voelde en soms ook plukjes haar eruit kon trekken. Ook zag je schilfers na het rosborstelen. Ik heb haar een tijd gewassen met imaverol maar het wilde niet overgaan.

Nu heb ik laatst een holistische natuurgeneeskundige bij haar gehad en die heeft haar bekeken en onderzocht. Mijn paard kan nogal snel van slag en gestresst zijn en ook had ze een harde hals wat kan duiden op veel afvalstoffen. Omdat ze de afvalstoffen waarschijnlijk niet op de normale manier kan uitscheiden gaat dit via de huid, dus vandaar de kriebels.

Ik krijg nu bach bloesems voor wat meer rust en brandneteltinctuur als reinigingskuur om de afvalstoffen te verwijderen. Ik ben er net mee begonnen dus ik kan nog niks van de resultaten melden, maar misschien is het ook wat voor jou paard.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 07:48

Schuurde jou paard ook? of stond ie de hele tijd te trillen alsof er vliegen op zaten?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 07:59

ik denk dat het veel met verharen te maken heeft
een goeie rosbeurt misschien ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:03

kan heel goed zijn dat je deken knelt op de schoft.
als je paard met het hoofd naar beneden staat is er dan wel voldoende ruimte op de schoft over?
sommige paarden reageren daar heel gevoelig op, helpt misschien om de voorsluiting wat langer te maken zodat er op de schoft meer ruimte is.
ik denk eerder dat het dit is dan verharen.

ten tweede kan het heel goed zijn dat je zadel niet goed zit, schoft en schouders moeten absoluut vrij liggen.
heb je je zadel al lang?
misschien is je paard meer gespierd geworden dat het zadel daardoor niet fijn meer zit?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 08:32

Zadel ligt goed en deken geeft ook voldoende ruimte. Daar heb ik al naar gekeken want dat zijn voor mij ook dingen waar ik direct naar kijk. Het is ook niet zo dat als ik met mijn vingers de schoft aftast ze enorm reageerd. het is niet warm of dit oid.

Zadel heb ik al ruim 1 jaar dekens ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:35

apart?
de mijne deed het ook een paar jaar geleden,maar bleek toch van de deken te komen.

alle mogelijke oorzaken zijn haast al genoemd dacht ik zo,misschien nog even afwachten en kijken of het wegtrekt?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 08:48

ja precies. Vorige week woensdag had ze het een beetje maar donderdag,vrijdag en zaterdag nergens last van. Nu woensdag dus weer heel erg en donderdag iets minder maar ook behoorlijk en wel zo dat ik er tijdens het rijden last van had. het enige dat ik me kan voorstellen is dus het loszittende zand dat op haar rug ligt. Maargoed dat kan ik er niet uit krijgen tenzij ik haar zou scheren. Dat wacht ik nog maar even af.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:59

Als ik het zo les, kunnen het inderdaad verschillende dingen zijn,
De wollen deken..
Wasmiddel, Als je de dekens ergens mee hebt gewassen
Last met verharen

Heeft ze echt overal last of is het bijv. alleen bij het hoofd? kijk eens in de oren, zijn die schoon? Geen beestjes erin?
Misschien heeft ze toch beestjes in de huid/vacht die je niet met het blote oog kan zien, misschien kan je haar eens een wasbeurt geven, dat is ook goed voor de vacht, helpt weer bij het verharen.

Zand op de rug? Hoe bedoel je dat?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:02

Een paar jaar geleden hadden we onze Arab laten scheren en die moest dus een deken op.
Ook hij werd gek van de jeuk.
DA laten komen en die zei 1 zin.
"Weg met die dekens"
Het was hartje winter en het vroor een beetje, dus onze reactie was dat dat toch niet kon gezien , geschoren, weer, ras, ......
DA bleef erbij, weg met die dekens!
We hebben met grote twijfels zijn raad opgevolgd en idd
jeuk binnen een paar dagen weg en het dier is niet ziek geworden.
De jeuk is nooit meer terug geweest. Is hij bezweet en is het koud, dan gaat er een uurtje een fleece dek op. Langer niet.
Scheren doen we hem niet meer.
Geen problemen meer gehad.
Succes er mee.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:08

[quote="AaronYve"]Als ik het zo les, kunnen het inderdaad verschillende dingen zijn,
De wollen deken..
Wasmiddel, Als je de dekens ergens mee hebt gewassen
Last met verharen

Heeft ze echt overal last of is het bijv. alleen bij het hoofd? kijk eens in de oren, zijn die schoon? Geen beestjes erin?
Misschien heeft ze toch beestjes in de huid/vacht die je niet met het blote oog kan zien, misschien kan je haar eens een wasbeurt geven, dat is ook goed voor de vacht, helpt weer bij het verharen.

Zand op de rug? Hoe bedoel je dat?[/quote]

Het paard staat overdag in de zandbak en rolt daar natuurlijk ook in. Je kanje voorstellen dat het zand aan de zijkant uiteindelijk door beweging wel naar beneden komt zetten. echter boven op de rug niet daar blijft het enigzins liggen. Ik kan poetsen wat ik wil maar dat krijg ik er niet uit.

Even voor het beeld (foto is van 3 jaar terug) zo ziet ze er uit in de winter:

Afbeelding

ze heeft niet hele lange haren maar wel heel veel!

Het lijkt of ze dus over haar hele rug last heeft. vanaf 15 cm voor de schoft tot achteraan (zwiepen met staart).
Ze trilt haar huid dus net zoals een paard doet als ie last heeft van de vliegen. En als ik haar stil zet en ze heeft echt veel last dan schud ze zich uit zoals ze doen als ze net hebben gerolt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:14

Hmm ja kan hij ook last van hebben :J
Dat kriebelt ook natuurlijk. Misschien kan je hem eens met een vettig schapenvacht poetsen. Heb je de optie om hem eventueel te wassen? Want hij heeft een deken op toch? Dan was je hem en is die onder de deken igg al veel zand kwijt.
Of stofzuigen haha Tong uitsteken

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:17

Dus het hele deken gebied?
Het kan natuurlijk best zijn dat het zand haar irriteert OMDAT haar huid al geprikkeld is.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 10:42

Ik heb haar schof en schouders al gewassen. Als he tnu blijft gaat de rest ook onder de douche. dat kan ze gelukkig wel hebben. Maar de huid ziet er prima uit daar is niets mis mee. Geen schilfers oid niet warm of rood.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:06

Omdat het toch echt alleen in het dekengebied is zou je kunnen denken aan huismijt in de deken vooral als de deken er al wat langer weer opligt. Sommige paarden kunnen daar dus een allergie voor hebben. Tsja, wat moet je daar mee huismijt krijg je niet zo makkelijk uit de deken door alleen wassen of je moet wel heel heet wassen, maar dat is niet goed voor de deken. Wat wel goed schijnt te helpen is je deken aan de binnenkant insprayen met een oplossing teatree olie. Of een nieuwe deken kopen. Omdat je niet zeker weet of het hieraan ligt. Kun je misschien even testen door een tijdje een andere deken te gebruiken en te kijken of het overgaat? Succes in ieder geval het lijkt me geen pretje voor het paard de hele tijd kriebels te hebben.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:04

oosterhoff schreef:
Schuurde jou paard ook? of stond ie de hele tijd te trillen alsof er vliegen op zaten?

Nee schuren doet ze niet. Zodra ik de deken eraf haal gaat ze zichzelf krabben met haar tanden. Ik weet wel dat ik zodra de temparatuur een beetje stabiel is de deken er in ieder geval gelijk afgaat. Via de huid wordt ook vitamine d opgenomen wat ook goed is voor de weerstand, wat nu dus ook een beetje geblockt wordt door die deken. Maar ik weet dus ook nog steeds niet wat het precies is. Ik wacht nu de druppels af en mochten die niet werken dan laat ik wat op de kweek zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:37

er is nog voldoende huid vrij voor opnamen van vitamine d hoor,anders hadden wij mensen ook een groot probleem met onze kleren aan. Knipoog

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:22

Tijdens de zomermaanden kunnen 10 minuten onbeschermde blootstelling aan de felle zon per dag voldoende zijn om optimale vitamine D gehaltes te verkrijgen, vergelijkbaar met een inname van 2000ie vitamine D. Tijdens de herfst en wintermaanden is dit niet mogelijk zodat in een land als Nederland in de winter nagenoeg iedereen te lage vitamine D gehaltes heeft.

De winter is genadeloos
De vitamine D-reserves zijn het kleinst aan het einde van de winter, want de
productie van vitamine D daalt sterk door gebrek aan zonneschijn en vooral
door onvoldoende blootstelling. Vandaar het belang van vitamine D-rijke
voeding en/of supplementen om dit wintertekort te compenseren. Steeds meer experts
raden dat trouwens aan, zeker gezien de recente inzichten over de weldaden van
vitamine D, een rasechte gezondheidsvitamine.

Het tekort compenseren
Om een voldoende vitamine D-"voorraad" aan te leggen, zijn niet alleen
supplementen nodig tot vijf jaar, maar ook voldoende blootstelling aan de zon (minstens
armen, benen en gezicht) en producten consumeren die van nature veel vitamine
D bevatten (onder meer vette vis) en/of verrijkt zijn met vitamine D, zoals
melk en verse melkproducten of smeervetten. Koop bij voorkeur halfvolle en/of vetarme
smeerstoffen, om elk risico op overtollige calorieën te vermijden. Knipoog