Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Pletje123 schreef:Als je paard aangekomen is, dan zal je hem wel voldoende voer geven. Ziet hij er verder gezond uit? Heldere ogen en glanzende vacht? Dan zou ik me er geen zorgen om maken![]()
Pas eerder op dat hij niet te dik wordt!
Afgelopen maandag heeft de dierenarts hem ingeent en meteen gecontroleert, en die zei ook dat hij er gezond uitzag. Ik ben er idd bang voor dat die te dik word, daarom heb ik deze topic geopend, omdat ik het zo raar vind dat die bij mij nu zo aankomt terwijl die eigenlijk niet echt veel krijgt. Het scheelt natuurlijk dat hij nog niet word getraint omdat die zo jong is.. als het zover is krijgt die meer beweging en dan zou die wel wat afvallen. Maar idd, misschien zou ik de brokken kunnen afschaffen.. of iig minder brokken te geven.
Amadeo schreef:Ik zou haast zeggen; geef geen brokken en alleen goed hooi 3x op een dag (als hij binnen staat) en hou de wortels er lekker in. Staat het dier op stro of zaagsel? Komt hij helemaal niet in de wei? Dat heeft er ook mee te maken. Een haflinger is een ras dat al snel genoeg heeft aan ruwvoer en niet of nauwelijks krachtvoer nodig heeft. Zeker nu het dier nog maar 2 jaar is. Als je hem straks volop in training hebt, kun je wat brokken gaan voeren, maar dan nog weinig!
Vervanger voor de brokken.. Neem aan dat die daar niet (zo snel) van aankomt?
(maar dat kan met hooi volgens mij geen kwaad). Die koeken kun je wel kopen waar je ook je brokken koopt. Veel plezier met je eigen paardje! Geniet ervan!
Idd afbouwen leek mij ook beter. Dankjewel
Zal er zeker van genieten, jij ook met je paard(en).

arno8 schreef:Waarom zet je hem eigenlijk 's avonds op stal? Gras is voedzamer dan hooi en buiten is beter dan binnen.
x_Roosje_x schreef:staat hij heel het jaar op de wei?
Poppy schreef:Ik denk ook dat je niet teveel brokken moet geven, zeker als ie niet aan t werk is. Een handje voor de lekker is toch ook prima dan. Ruwvoer is juist erg goed, en de wortels ook, zitten veel vitaminen in! Ik geef mijn paard (ook een koudbloed) flink hooi op een dag, en hij krijgt als lekkers subli muesli met een beetjebrok.
Maar als ie gras eet, hoef je volgens mij nu alleen maar hooi te voeren. En de wortels natuurlijk. Heel veel succes iig!

Moelie schreef:x_Roosje_x schreef:staat hij heel het jaar op de wei?
Ik heb hem nu pas een maand, en ik zet hem overdags buiten en 's nachts staat die op stal. Maar bij de vorige eigenaar heeft ie 24/7 op de wei gestaan, maar dat wil ik niet.
Moelie schreef:arno8 schreef:Waarom zet je hem eigenlijk 's avonds op stal? Gras is voedzamer dan hooi en buiten is beter dan binnen.
Ik zet hem 's avonds op stal omdat ik hem 's nachts niet buiten laat staan. Dat die overdags gras krijgt is al genoeg.. En trouwens het gras word in de lente ook voedzamer.. en dan is het niet goed dat die er teveel van krijgt, vanwege de vele eiwitten waarvan die hoefbevangeheid kan worden