Vraagje over het voeren van mn paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Vraagje over het voeren van mn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:43

Hallo, ik vraag me eigenlijk iets af en ik hoop dat jullie mij erover kunnen adviseren. Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen achter de computer, maar toch zal ik het eens uitleggen.
Ik heb sinds 18 Januari mijn eerste eigen paard, het is een haflinger en hij word in Mei 2 jaar. Het is een ruin, hij is nu al best groot (tussen de 1.50/1.55m). Mijn vraag gaat over het voeren van hem, hij krijgt namelijk 's morgens een halve kilo paardenbrokken (geen aparte brokken gewoon normale) en 's avonds een halve kilo en daarbij krijgt hij ook 3/4 wortels erbij, en hooi natuurlijk. Nou is mijn vraag dus.. is dat wel genoeg? Want het is eigenlijk best weinig! Hij staat trouwens overdags op wei en 's nachts op stal. Maaar.. toen die bij mij kwam was die dunner dan dat die nu is, hij is bij mij dus aangekomen. Bij de vorige eigenaar stond die 24/7 op wei en kreeg volgensmij alleen brood.
Mijn vraag is nu dus, voer ik hem te weinig? Het lijkt heel weinig maar hij is nu al aangekomen bij mij, en hij moet niet dikker worden!
Wie heeft er wat advies voor mij, en wat denken jullie ervan? Alvast bedankt..

Amadeo

Re: Vraagje over het voeren van mn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:35

Ik zou haast zeggen; geef geen brokken en alleen goed hooi 3x op een dag (als hij binnen staat) en hou de wortels er lekker in. Staat het dier op stro of zaagsel? Komt hij helemaal niet in de wei? Dat heeft er ook mee te maken. Een haflinger is een ras dat al snel genoeg heeft aan ruwvoer en niet of nauwelijks krachtvoer nodig heeft. Zeker nu het dier nog maar 2 jaar is. Als je hem straks volop in training hebt, kun je wat brokken gaan voeren, maar dan nog weinig!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:37

als hij te dik wordt zou ik geen brokken meer geven. of in ieder geval minder. je kunt evt. pavokoeken geven. is alleen voor vitaminen enzo. verder onbeperkt hooi hebben ze opzich vaak al genoeg aan...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:37

Als je paard aangekomen is, dan zal je hem wel voldoende voer geven. Ziet hij er verder gezond uit? Heldere ogen en glanzende vacht? Dan zou ik me er geen zorgen om maken Lachen

Pas eerder op dat hij niet te dik wordt!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:41

Inderdaad, bij een haflinger die (nog) geen werk verricht kun je eerder te veel dan te weinig krachtvoer geven. Onbeperkt goed hooi is belangrijker. In het voorjaar even in de gaten houden dat het gras veel voedzamer wordt dan nu....

@Amadeo; volgens mij zijn we in dezelfde topics geinteresseerd Knipoog

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:44

Ik heb een tuiger van 170 die bijna 12 is en die leeft zelf nu in de bloei van zn leven op kuil en pavo koek (aangezien ik wel met hem speel/rij)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:58

@ Jolo, die indruk krijg ik ook.......

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:59

Pletje123 schreef:
Als je paard aangekomen is, dan zal je hem wel voldoende voer geven. Ziet hij er verder gezond uit? Heldere ogen en glanzende vacht? Dan zou ik me er geen zorgen om maken Lachen

Pas eerder op dat hij niet te dik wordt!

Hij ziet er verder gezond uit ja Lachen Afgelopen maandag heeft de dierenarts hem ingeent en meteen gecontroleert, en die zei ook dat hij er gezond uitzag. Ik ben er idd bang voor dat die te dik word, daarom heb ik deze topic geopend, omdat ik het zo raar vind dat die bij mij nu zo aankomt terwijl die eigenlijk niet echt veel krijgt. Het scheelt natuurlijk dat hij nog niet word getraint omdat die zo jong is.. als het zover is krijgt die meer beweging en dan zou die wel wat afvallen. Maar idd, misschien zou ik de brokken kunnen afschaffen.. of iig minder brokken te geven.
Hij staat overdags op wei, 's avond zet ik hem weer in stal.
Het valt mij ook op dat die zijn hooi de laatste 2 dagen niet allemaal opeet (een grote hooinet vol en soms een beetje erbij op de grond). Hij laat dan nog een beetje zitten in de hooinet.. Maar dat ligt miss wel aan de inenting die die afgelopen maandag heeft gehad.
Ik geef hem sowieso minder brokken, en misschien schaf ik het wel helemaal af idd. Het valt mij echt op dat zijn buik dikker is geworden de laatste tijd.. Bedankt voor alle adviezen! Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:01

Amadeo schreef:
Ik zou haast zeggen; geef geen brokken en alleen goed hooi 3x op een dag (als hij binnen staat) en hou de wortels er lekker in. Staat het dier op stro of zaagsel? Komt hij helemaal niet in de wei? Dat heeft er ook mee te maken. Een haflinger is een ras dat al snel genoeg heeft aan ruwvoer en niet of nauwelijks krachtvoer nodig heeft. Zeker nu het dier nog maar 2 jaar is. Als je hem straks volop in training hebt, kun je wat brokken gaan voeren, maar dan nog weinig!

Hij staat op stro, en overdags staat die in de wei, 's nachts op stal. Oke, ja dat is mijn eerste paard, ook nog een haflinger waar ik me nog nooit eerder in verdiept hebt. Idd, de brokken zou ik eventueel kunnen afschaffen en ik denk dat ik dat ook ga doen Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:03

Jullie hebben het over pavo koeken of vitamine koeken, waar kan ik die vandaan halen? Misschien is dat idd wel een ideetje Knipoog Vervanger voor de brokken.. Neem aan dat die daar niet (zo snel) van aankomt?

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:17

'Grote' veranderingen in voer trouwens altijd beetje langzaam invoeren, elke dag beetje aanpassen. Brokken dus afbouwen (niet zo fijn voor 'm als ie morgen opeen niks meer krijgt).
Denk dat je de goed keuze maakt, te dik is (ook) voor paarden ongezond (zeg niet dat ie dat nu is, maar mooi dat je het voor wil zijn).
Dat ie z'n hooi niet op eet is al een teken dat ie daar in ieder geval meer dan genoeg heeft Lachen (maar dat kan met hooi volgens mij geen kwaad). Die koeken kun je wel kopen waar je ook je brokken koopt. Veel plezier met je eigen paardje! Geniet ervan!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 11:55

Dankje Jolo, idd afbouwen.. dat dacht ik ook al. Ik heb hem vanmorgen de helft minder brokken gegeven, dus dan blijft er weinig over.. en dan geef ik hem een paar dagen een handje vol met brokken (en mijn hand is niet groot). En dan na een paar dagen schaf ik de brokken helemaal af, dan krijgt die alleen nog maar wortels en misschien soms een sneetje brood erbij.
Ik wil het idd voorzijn, want het begon me echt op te vallen dat zijn buik dikker aan het worden is, toen die bij mij kwam (vandaag een maandje geleden) was zijn 'figuur' hartstikke mooi, niet te dun en niet te dik. Maar ik probeerde gister dus ook of ik met mijn hand zijn ribben kon voelen.. en ik moest wel heel hard duwen totdat ik ze voelde! Dat is ook niet goed lijkt mij.. je moet ze altijd meteen kunnen voelen toch? Sowieso heb ik gehoort dat haflingers een aanleg hebben om veel sneller dik te worden, dat wist ik ook nog niet dus daar had ik ook geen rekening mee gehouden. En dan staat die de hele dag ook nog eens op wei, hele dag gras te eten (dat is nu nog niet zo voedbaar maar toch wel een beetje lijkt mij). Maar iig bedankt voor je advies, en alle andere Lachen Idd afbouwen leek mij ook beter. Dankjewel Lachen Zal er zeker van genieten, jij ook met je paard(en). Knipoog

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:58

Ik zou juist minder brok geven (ivm eiwitten waar die dikker van wordt) en juist goed ruwvoer kuil of hooi.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:59

Waarom zet je hem eigenlijk 's avonds op stal? Gras is voedzamer dan hooi en buiten is beter dan binnen.

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:54

Ik denk ook dat je niet teveel brokken moet geven, zeker als ie niet aan t werk is. Een handje voor de lekker is toch ook prima dan. Ruwvoer is juist erg goed, en de wortels ook, zitten veel vitaminen in! Ik geef mijn paard (ook een koudbloed) flink hooi op een dag, en hij krijgt als lekkers subli muesli met een beetje brok.

Maar als ie gras eet, hoef je volgens mij nu alleen maar hooi te voeren. En de wortels natuurlijk. Heel veel succes iig!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:43

Hoi, dat je de ribben makkelijker moet kunenn voelen klopt! Verder is alles volgens mij wel gezegd hier. Let wel even op dat als het gras straks voedzamer wordt, of ie niet weer dikker wordt. Doei!

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:52

staat hij heel het jaar op de wei?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 15:21

arno8 schreef:
Waarom zet je hem eigenlijk 's avonds op stal? Gras is voedzamer dan hooi en buiten is beter dan binnen.

Ik zet hem 's avonds op stal omdat ik hem 's nachts niet buiten laat staan. Dat die overdags gras krijgt is al genoeg.. En trouwens het gras word in de lente ook voedzamer.. en dan is het niet goed dat die er teveel van krijgt, vanwege de vele eiwitten waarvan die hoefbevangeheid kan worden Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 15:22

x_Roosje_x schreef:

Ik heb hem nu pas een maand, en ik zet hem overdags buiten en 's nachts staat die op stal. Maar bij de vorige eigenaar heeft ie 24/7 op de wei gestaan, maar dat wil ik niet.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 15:25

Poppy schreef:
Ik denk ook dat je niet teveel brokken moet geven, zeker als ie niet aan t werk is. Een handje voor de lekker is toch ook prima dan. Ruwvoer is juist erg goed, en de wortels ook, zitten veel vitaminen in! Ik geef mijn paard (ook een koudbloed) flink hooi op een dag, en hij krijgt als lekkers subli muesli met een beetjebrok.

Maar als ie gras eet, hoef je volgens mij nu alleen maar hooi te voeren. En de wortels natuurlijk. Heel veel succes iig!

Nee, ben ook van plan om de brokken af te schaffen, hij krijgt nu nog maar 1 handje, 's morgens en 's avonds, en wortels en hooi. Overdags staat die dus op de wei.
Ja, nu is het gras nog niet zo voedzaam, maar dadelijk in de lente wel.. dan komen der ook heel veel eiwitten in te zitten en dat is ook niet goed (teveel eiwitten).
Idd af en toe een handje brokken voor de lekkerheid kan nog wel Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:45

Je paard is nog jong dus hij doet/hoeft in principe niet te werken, ik zou hem daarom maar een handje of 1/4 brok (krachtvoer) geven en de wortels ook wat verminderen, bijvoorbeeld iets van 3 wortels per keer. Misschien het hooi iets minder, maar een beetje aan de stevige kant is niet erg hoor, je pony is nog in de groei. Moet natuurlijk niet té dik worden.

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:05

Moelie schreef:
x_Roosje_x schreef:

Ik heb hem nu pas een maand, en ik zet hem overdags buiten en 's nachts staat die op stal. Maar bij de vorige eigenaar heeft ie 24/7 op de wei gestaan, maar dat wil ik niet.

maar wil je hem wel heel het jaar alleen overdag op de wei laten staan?

P.S. srry dat ik nu wat vragen stel Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:13

Moelie schreef:
arno8 schreef:

Ik zet hem 's avonds op stal omdat ik hem 's nachts niet buiten laat staan. Dat die overdags gras krijgt is al genoeg.. En trouwens het gras word in de lente ook voedzamer.. en dan is het niet goed dat die er teveel van krijgt, vanwege de vele eiwitten waarvan die hoefbevangeheid kan worden Knipoog

Ze raken niet bevangen van eiwitten, maar van fructaan. En op dagen als vandaag zit er veel fructaan in het gras.
Als het straks lente is en de temp. zowel 's nachts als overdag ruim boven 0 zijn is er veel minder gevaar.