De ontlasting van me paard ziet er raar uit..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

De ontlasting van me paard ziet er raar uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:23

Sinds een paar dagen heeft mijn paard rare poep. Het lijkt net een koeienvlaai alleen dan niet zo dun. Ik heb niks aan zijn voer veranderd, daarvan in alles hetzelfde, wel is die afgelopen Maandag ingeent, maar ik neem aan dat het daar niet aan kan liggen.
Hij staat ook gewoon zoals altijd de hele dag op wei, en 's nachts op stal. Dus ik zou echt niet weten waarvan die rare poep komt.
Bij wie komt dit bekend voor, of wie weet hoe dit zou kunnen komen?
Hij krijgt trouwens gewoon paardenbrokken en wortels, wel heb ik sinds 1/2 weken het brood afgeschaft.. maar daar zou het dus niet aan kunnen liggen lijkt mij, anders had die al eerder zo'n rare ontlasting moeten hebben. Wie kan mij helpen?
De kleur ervan is trouwens ook iets donkerder als normaal, en hij had vanochtend niet al zijn hooi op terwijl die normaal gesproken wel alles opeet. Ik laat er geen dierenarts naar kijken, iig nu nog niet. Want ik maak me er ook weer niet zo'n zorgen over.. kijk het nog eventjes aan.
De dierenarts had er ook bijgezegt dat hij zich even niet lekker kon voelen door de inenting (het was zijn eerste inenting). Dus ik vermoed dat het daaraan ligt.

jesito

Re: De ontlasting van me paard ziet er raar uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:14

Het kan idd aan de enting liggen, verder kan het ook komen omdat het snachts vriest en het gras buiten bevroren, teveel bevroren gras kan ook wel eens rare poep veroorzaken.
In beide gevallen zou het vanzelf over moeten gaan, probeer eens wat lucerne te voeren, twee handjes per dag voor de rets gewoon wat hij altijd krijgt.
Anders toch effe da laten kijken als het over een week nog zo is of ondertussen verslechterd.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:18

Het kan een aantal redenen hebben, maar of je ze vind ??
Het kan zijn dat je paardje teveel zand binnenkrijgt, het gras is behoorlijk op om deze tijd van het jaar.
Het kan zijn, zoals mijn voorganger zegt in het bericht hierboven, de vorst in het gras.
Maar met het mooie weer zag ik ook alweer het gras gaan groeien dus de nieuwe verse sprietjes kunnen het ook veroorzaken.
Te veel wortels zorgen ook voor dunnen mest.
Geef niet teveel.
Voor de rest kun je het uitzoeken door telkens 1 ding een weekje uit zijn rantsoen te houden.
Dus 1 week geen wortels geven................ kijken hoe de ontlasting dan is.
1 week niet op het gras maar bijvoorbeeld paddock + hooi en kijken hoe het dan is.
Dan zou je misschien de oorzaak kunnen achterhalen.
In de winter zou je ook, om het zand uit de darmen te halen, eens gekookt lijnzaad of een kuurtje sandclear kunnen geven.
Veel succes.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:30

wel is het gras hier aant groeien, dus zit er veel eiwit in. Mijne reageert hier ook erg op met dunne poep!

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:32

het komt door het gras!! bij ons op stal is het ook zo!!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:52

Oke, bedankt voor jullie reacties! Dus het ligt waarschijnlijk aan het gras.. Teveel eiwitten in het gras rond deze tijd kan dus ook hoedbevangenheid veroorzaken of koliek toch? Zou ik hem dan misschien iets minder op wei moeten zetten? Aangezien het mij niet goed lijkt. Ik wil hem dan eigenlijk niet een dag op stal laten staan, maar er is geen paddock of bak op het terrein waar ik hem eventueel los zou kunnen lopen. En de buitenbak zijn ze nu aan het maken dus daar zit nog geen omheining omheen.
Wie weet hoe ik dit moet aanpakken, minder op wei zetten dan ofzo? Kuurtje zandclear is misschien wel een optie.. maar waar haal je die, gewoon bij de ruitershop?
En waar kan ik lucerne halen, en wat is dat eigenlijk? Geld, geld!
Ik zou idd ook even kunnen proberen zijn voer enz een week af te schaffen, en dan kijken of de ontlasting anders is.
Bedankt voor alle adviezen!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:01

Het kan er ook aan liggen dat je gestopt bent met brood..
Brood bind en wortels maken dunner, en normaal gesproken heft dit elkaar op..

Het kan ook aan de enting liggen, maar denk dat je eens moet stoppen met wortels, of weer beginnen met brood..

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:29

Dat hij zijn hooi niet helemaal ophad in combinatie met die ontlasting zou ik toch wel eng vinden.
Maar we zijn al weer 3 dagen verder nu Lachen
Eet je paard alweer goed?
Persoonlijk zou ik me wat meer richten op evt zand in de darmen.

Hoe gaat het nu met hem??

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 15:12

Zijn ontlasting ziet er nu weer normaal uit, teminste beter dan laatst. En hij heeft zijn hooi nu ook netjes elke dag opgegeten. Dus ik denk dat er niks aan de hand is Lachen Misschien had het ermee te maken dat die ingeent was (was zijn eerste keer). Dat van dat zand moet ik even in de gaten houden, want er ligt vooran bij de wei idd wel wat zand, waar die soms aan zit met zijn snoet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:28

mooi!