Mobiele rontgen: hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Mobiele rontgen: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:34

Mijn paard loopt nu bijna een maand af en aan kreupel en sinds een week of 2 constant licht kreupel, met soms wat erger dan de andere keer.

De holistische da is geweest en heeft haar onderzocht. De pijn komt hoogst waarschijnlijk uit het griffelbeentje, gebroken denkt ze niet, dat voelt anders, maar zeker wel beschadigd.
Toos staat nu 6 weken op boxrust ( lees: kleine wei de eerste 2 weken en daarna toen bleek dat ze nog prima met een mank been kan galopperen met haar vriendje op een heel klein stukkie wei), met medicijnen en ondertussen zijn we bijna op de 3e week. De eerste week dus dat ze echt niet kan racen.
Helaas tot op heden nog geen verbetering.

Na 6 weken moet het óf over zijn en anders een foto...
Alleen... Toos is nauwelijks te laden ( daar wilde ik nou net aan gaan werken omdat het grondwerk steeds beter gaat Boos!) dus om dr nou op de veewagen te zetten en naar de kliniek te rijden vind ik niet echt een succes.

Nu lees ik regelmatig over mobiele rontgen apparatuur...
Wie heeft dit? (namen van klinieken)
Met welke kosten moet ik ongeveer rekening houden? ( niet van belang, maar dan weet ik ong waar ik op moet rekenen)
Hoe gaat het in z'n werk? Hoe ziet zo'n apparaat eruit? Hoe wordt de foto gemaakt? Is het een groot iets of gewoon een klein apparaatje? Ik heb echt geen idee waar ik aan moet denken, wie kan er antwoorden geven?

Ir111

Re: Mobiele rontgen: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:36

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:41

Ik heb het drie jaar gelden gehad voor mijn shet van 35 jaar die ik niet meer wilde laden dooordat ze zo amper goed kon staan laat staan op een trailer.
Ik heb het mijn eigen dierenarts gevraagd en hij kon dat met een andere dierenarts regelen en lenen/huren, het was wel wat duurder.
Dus vraag eens bij je eigen da of hij niks kan regelen of bel eens naar een grotere kliniek bij je in de buurt.

sucses.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:57

En hoe gaat dat in zn werk? Is het een soort stalachtig iets of gewoon een apparaatje?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:05

Ik moest gewoon in een niet te fel belichte ruimte gaan staan met mijn shet en hij kon dat ding alle kanten op rijden.
Soms moest ik ook iets veranderen of vasthouden bij de pony maar verder niks speciaals.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:07

Oke super!
Dat is fijn om te horen. Dank je wel

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:12

kliniek Gooiland in Weesp heeft een mobiel röntgenapparaat, die komen vast wel bij jou
Geen idee wat het kost, ik heb ze wel eens bezig gezien op mijn vorige stal

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:18

Bij de meeste dierenartsen kun je een soort offerte opvragen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:58

thnx ik ga langzaamaan even inventariseren enzo.
Ik hoop natuurlijk nog steeds dat het over een week of 4 gewoon over is en die stomme foto's niet hoeven Lachen

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:10

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:19

bij mij zijn ze ook met een mobiele rontgen geweest ze dachten toen dat het griffelben gebroken was.
het waren dierenartsen uit lanaken (belgie) ik geloof hij heet hendriks.
het kostte ongeveer 200 euro.
ik vond het reuze mee vallen!
was ook voor het paard heel aangenaam om gewoon in zij stal te blijven staan!
succes ermee!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 07:28

Dank jullie wel!

Het gaat bij mijn paard dus ook om het griffelbeentje. Liep jouw paard constant kreupel en wat was het uiteindelijk?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:17

_rosita_ schreef:
Dank jullie wel!

Het gaat bij mijn paard dus ook om het griffelbeentje. Liep jouw paard constant kreupel en wat was het uiteindelijk?

Mijn vorige haflinger had ook zijn griffelbeentje gebroken.. Maar hij liep niet kreupel, hij had alleen een verdikt plekje op zijn been, meer niet..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:27

Hoi! Arme Toos! (ik herkende je fotootje van het trekpaardenforum)
Dit is de website van mijn dierenarts, als je bij behandeling klikt, zie je foto's van het mobiele rontgen ding.
http://www.paardenpraktijkijsselvallei. ... &groupid=6

Heel veel succes, hoop dat het snel beter gaat!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:43

Ir111 schreef:

Deze is ook een aantal keer bij ons geweest! Geen problemen gehoord (geef alleen wel duidelijk aan dat het slechts om één bepaalde plek gaat en niet het hele been op de foto gezet moet worden Tong uitsteken. Dat was bij ons één keer fout gegaan... Clown en dan wordt het een duur grapje)

Alle apparaten zitten in een soort auto en die rijd hij de stal binnen. Vandaaruit komt apparatuur (foto's en andere benodigdheden), zelf krijg je een loodschort om en mag je paardje vasthouden. Mocht het echt niet gaan dan kunnen zij ook sederen, maar alleen als het nodig is natuurlijk! De foto's kan je gelijk zien op een beeldscherm en er wordt gelijk goed naar gekeken. Ik weet niet hoe het zit met hun kennis van de foto's, maar je kan gewoon vragen of ze de foto's naar je dierenarts willen sturen (doen ze ook gewoon hoor!).
Ik heb eigenlijk alleen maar positieve verhalen gehoord... ik heb geen idee wat het je gaat kosten!

[edit] bespreek tijdig! Ze hebben het erg druk Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:22

Dank je wel voor jullie antwoorden!
Nog steeds hoop ik het helemaal niet nodig te hebben, maar goed... ben graag voorbereid als...