multifocale pyogranulomateuze pneumonie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meredith

multifocale pyogranulomateuze pneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:52

Nog meer mensen die hier van gehoord hebben of hier een mening over hebben ik hoor het graag.

Ons veulen che is gekocht op de veiling in middenNederland.Hij werd aangeboden met dikke voorknieen en een bult op zijn achterbeen.
Na 4 wk kwamen er grote witte lange wormen uitzetten, echt heel veel. Daarna werd hij koortsig en kreeg hij diaree. Die diaree werd door de da gestopt(na een week) en het veulen was erg vermagerd en at niet meer, wel erg veel dorst en hij bleef plassen.Hij kreeg telkens koorts aanvallen en hij zag er echt niet meer uit.Na nog een week kwam de DA vertellen dat het veulen dood zou gaan als we nu niet met spoed naar utrecht zouden gaan! Daar aangekomen hebben ze hem onderzocht en vroegen ze natuurlijk waarom het zo lang heeft geduurd! We hebben hem achter gelaten en de vlgd dag moesten we hem of een plasma laten ondergaan ( zou duizende euro,s gaan kosten met 30% overlevings kans en hij zou niet meer kunnen als in de wei of lichte recreatie)of in laten slapen , wij hebben gekozen voor het laatste.We hebben autopsie laten verrichten en dat was achteraf maar goed ook want het veulen mankeerde van alles.

Hij had:De ernstige multifocale pyogranulomateuze pneumonie(ernstige longontsteking) met schimmelhyphen(passend bij Aspergillose) is een zeer zeldzame aandoening die vaak gepaard gaat met een colitis/enterits (ontsteking dikke darm).
Bij het veulen was er sprake van een ernstig uitgebreide segmentale subacute necrotiserende enteritis( ontsteking van de darm met verval van weefsel) ,onderzoek van longweefsel leverde sporadisch escherichia coli(darm bacterien)op.
Gezien de massale schimmels in de longen en de daarmee geassocieerde ontsteking en verval zijn de schimmels de oorzaak van de pneumonie.

RianneH

Re: multifocale pyogranulomateuze pneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:55

Zo, dat is wel heftig zeg.. Veel sterkte met het verlies.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee. Maar heb wel de mogelijkheid om artikelen op te zoeken evt. over dit onderwerp. Nu vroeg ik me ook af, weten jullie al waardoor het komt?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:59

nou dat staat dus in de laatste regel geschreven.Ik heb er alzoveel over opgezocht maar niets sluit echt bij dit onderzoek aan.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:01

ik zou toch eens bij de organisatie van de veulenveiling aankloppen....

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 13:07

nou die hebben al heel lang geleden een boze mail gekregen omdat ze de verkoper toch uit gingen betalen terwijl ze beloofd hadden dit niet te doen.Maar omdat de paardenkrant een stukje van ons had geplaatst vonden ze dat wij dat niet hadden moeten doen en daarom was dit hun wraak , met de reaktie vorige week terug dat ze er geen werk van zullen maken .( van die mail aan hun)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:11

meredith schreef:
nou dat staat dus in de laatste regel geschreven.Ik heb er alzoveel over opgezocht maar niets sluit echt bij dit onderzoek aan.

Ja, ik snap dat het door de schimmels komt, maar weet je ook hoe het veulen die heeft opgelopen? Dat bedoel ik meer.
Verkeerde stalling gehad? Beschimmeld stro? Verkeerd opgepot gestaan enz.
Kan begrijpen dat je dat niet weet, lijkt me dat je geen contact hebt gehad met de vorige eigenaars. Maar mocht je daar meer van weten, tja, misschien kan je hen zelfs aangeven bij de dierenbescherming...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:16

Wat ik me afvraag, waarom koop je een veulen met een dikke voorknie en een bult op zijn achterbeen?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 13:20

ik zou het niet weten. ze stonden eigenlijk (het was september )in de wei. Ik heb weer een email naar utrecht gestuurd , naar een arts die ooit een proefschrift had geschreven over een 3.5 mnd oud veulen.Enkel deze arts wil en kan niets zeggen over het werk van een collega( hoe bedoel je onafhankelijk). Het is heel lastig om er achter te komen. Het veulen is op 16 sept. afgeleverd en 4 wk later was het al doodziek van de wormen en daarna de koorts. Ik vind dat de wormen de oorzaak zijn geweest en aangevreten darmen functioneren niet goed.Iedere bact. heeft vrijspel. Maar zoals ik het nu kan lezen zegt utrecht dat het komt van de longen en daarna de darmen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 13:22

patsur schreef:
Wat ik me afvraag, waarom koop je een veulen met een dikke voorknie en een bult op zijn achterbeen?

We hebben hem op een veiling gekocht en de verkoper had hem 2wk later afgeleverd.Je bent gewoon verplicht om hem af te nemen. Je kunt hem wel weigeren maar dat doet niet af aan het verkoop verhaal.De fokker had verklaard dat ie aan de voerbak zijn benen had bezeerd.