21 jarige pony met artrose (pensioen)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

21 jarige pony met artrose (pensioen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:02

hallo allemaal,ik heb een 21 jarige pony met artrose in het rechtervoorbeen,waar ze in draf altijd mee kreupel liep of erg stijf,heb haar toen met pensioen gezet,omdat ik zelf een ander paard rijdt momenteel,maar nou geef ik een tijdje een suppelment voor de artrose glucosamine chronditine wat aanslaat lijkt wel(staat al 2 jaar stil) vandaag met haar gewandeld en aan de hand gedraaft zag geen kreupelheid meer,eerder zakte ze altijd door met het been,nou gelukkig niet meer.
nou was mijn vraag zou jehaar nog onder het zadel recreatief kunnen berijden alleen stappen en soms draf,of is het beter haar gewoon met rust te laten en van de oude dag laten genieten op de weide en af en toe gewoon met haar wandelen..om haar weer te belasten weet niet of het juist is wil het beste doen voor haar dat ze nog lang zo kan genieten zonder pijn enz om het zo dragelijk mooi te maken met de suppelementen die ze krijgt..hoor het graag

owja ik weeg zelf 65 kg zo ongeveer en pony is 154 hoog

ikenindi

Re: 21 jarige pony met artrose (pensioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:07

beweging is juist goed. rustig aan stappen onder het zadel lijkt mij sowieso wel kunnen, maar je kan het best overleggen met de da denk ik?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:28

Ik zou er eens een zadel opleggen en proberen, als het niet lekker gaat meteen stoppen en niks meer doen.
Beweging is idd goed maar als ze in de wei staan dossert ze haar beweging zelf.
Ik heb ook een pony maar die heeft artrose in de benen, rug en hals, ze leek heel goed te gaan en ook weer eens erop gestapt maar het ging niet.
Meteen gestopt, ik zou haar meer leed doen dan dat ik er goed aan doe.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 00:33

kasparonda schreef:
Ik zou er eens een zadel opleggen en proberen, als het niet lekker gaat meteen stoppen en niks meer doen.
Beweging is idd goed maar als ze in de wei staan dossert ze haar beweging zelf.
Ik heb ook een pony maar die heeft artrose in de benen, rug en hals, ze leek heel goed te gaan en ook weer eens erop gestapt maar het ging niet.
Meteen gestopt, ik zou haar meer leed doen dan dat ik er goed aan doe.

hoe oud is jouw pony dan die artrose heeft? staat ze bij jouw ook gewoon op de weide te genieten dan,ik denk dat ik inderdaad er maar voor kies gewoon in de weide te laten lopen,en wandelen,nou gaat het goed maar met mij er weerop lijkt me dat ze het weer meer voelt in de benen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:30

mijn pony was 14 toen ze de diagnose kreeg en nu is ze 17 jaar, ze staat lekker op de wei, zolan g ze geen pijn heeft mag ze zo blijven staan.
Je moet ook bedenken dat ze andere benen anders gaat belasten als je erop gaat rijden en dan heeft ze dadelijk aan meerdere benen problemen.
Ik zou ook geen uren weg gaan of gekke dingen doen.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:08

kasparonda schreef:
mijn pony was 14 toen ze de diagnose kreeg en nu is ze 17 jaar, ze staat lekker op de wei, zolan g ze geen pijn heeft mag ze zo blijven staan.
Je moet ook bedenken dat ze andere benen anders gaat belasten als je erop gaat rijden en dan heeft ze dadelijk aan meerdere benen problemen.
Ik zou ook geen uren weg gaan of gekke dingen doen.

oke,dus ik begrijp het goed dat je er ook niet meer op rijdt! Knipoog ik vind 21 jaar ook een mooie leeftijd dat ze gewoon met pensioen mag zijn,en je hebt gelijk ga je erop belasten ze weer de andere benen..gr

en ze heeft er ook nog eens luchtwegproblemen bij,heb ze zelf gekocht toen ze 14 jaar was,en heb er tot de 18d jaar opgereden,en toe begon de luchtwegprobleem,nou merk je er niets meer aan gelukkig omdat ze dag en nacht buiten staat met schuilstal en krijgt kuilvoer of gras,en toen ze 20 was begon de artrose erbij..dus inderdaad zoals jij beschrijft zolang ze zo gene last heeft op de weide laat ik haar ook gewoon staan Knipoog

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:22

Ik zou haar lekker laten staan, dan weet je zeker dat ze geen pijn heeft.