wie heeft er ervaring bij het inspuiten van de bursa?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimJenda

wie heeft er ervaring bij het inspuiten van de bursa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:09

Sidns 7 weken loopt mijn paard niet helemaal zuiver van voren. Het is niet opvallend, maar toch niet 100% goed.
Toen heb ik hem eerst 2 weken rust gegeven en weer gekeken. Hij liep nog steeds niet helemaal goed, waarop ik hem 4 weken rust heb gegeven.
Na die 4 weken hetzelfde verhaal, ook al is er niet heel erg veel te zien, hij loopt niet zoals het hoort. Alleen op een kleine volte op het harde is een onzuiverheid te zien.

Nu ben ik vorige week voor het eerst in Slootdorp geweest, waar ze zijn rechtervoorbeen hebben verdoofd. Toen liep hij nog slechter! Hieruit bleek dat hij op beide voorbenen gevoelig is. Na verdoving van beide voorbenen, liep hij veel beter. Ze hebben toen foto's gemaakt van het deel vanaf de koot naar beneden. Op de foto's zag alles er goed uit. Er is volgens de dierenarts absoluut geen sprake van Hoefkatrol ontsteking. (waar hij vantevoren wel bang voor was, omdat mijn paard op 2 benen gevoelig is.

Vandaag moest ik terug met hem komen en heeft dierenarts Knoop het gebied van de Bursa (had ik nog nooit eerder van gehoord) verdoofd. Toen liep mijn paard weer stukken beter, het zou niemand wat opgevallen zijn zoals hij toen liep.

Volgens de dierenarts is een groot gedeelte in de hoef het hoefkatrol gebied, maar kunnen hier meerdere problemen onstaan. Het is niet zo dat elk probleem in dat hoefgebied dan gelijk hoefkatrolontsteking inhoudt. En volgens hem was dit niet het geval bij mijn paard
Hij raadt me aan de bursa van mijn paard in te laten spuiten en dan gaat hij ervan uit dat hij weer pijnvrij loopt. Ook omdat de klachten minimaal zijn.

Zijn er meerdere mensen die hier ervaring mee hebben??

Stacy S

Re: wie heeft er ervaring bij het inspuiten van de bursa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:09

Wat is de Bursa? waar zit dat? in de hoef?
Mijn paard is ook in de hoeven en kogels ingespoten..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:35

Ja...ik heb daar ervaring mee en ook bij dezelfde DA.
Ook bij mijn paard is een ontsteking aan de bursa geconstateerd in 2002. Geen HKO! Maar in de volksmond een slijmbeurs ontsteking. Op de foto's waren alleen gave botte te zien en licht kraakbeen verbening maar dat was op die leeftijd(11jaar) voor een haflinger zelfs weinig. haflingers schijnen daar vaker en sneller last van te hebben.

Ik heb dus ook op advies van de DA de bursa laten inspuiten..behoorlijk kostenplaatje maar hij garandeerde mij dat het 100% goed zou komen en ik alles weer zou kunnen doen. Nou ja dan is de keus snel gemaakt.
Paard kreeg ook nog speciaal beslag(zooltje).

Na 4 weken boxrust ging het allemaal goed....ik pakte het rustig op maar al na 3 weken was het weer mis.
Paard weer flink kreupel
Dus weer terug naar de kliniek en daar kreeg ik te horen dat er niks meer aan te doen was. De enige optie die ik nog had (ALLEEN ALS IK DAT ECHT ZOU WILLEN!!) was een zenuwsnede. Omdat ik op dat moment niet helder meer kon denken ging paard weer mee naar huis.

Uiteindelijk ben ik op aandringen van een paar oude stalgenoten(tevens bokkers) langsgegaan bij Antoine de Bodt.
Daar werd duidelijk dat de ontsteking van overbelasting kwam doordat mijn paard scheef was. Wij zijn hiermee aan de gang gegaan en binnen niet al te lange tijd reed ik weer volop zonder problemen. Paard ging ook van de ijzers af en heeft ze daarna nooit meer onder gehad.

Mijn paard wordt in mei 17 en is nog steeds gezond. Het blijft wel een zwakke plek dus corrigerend rijden is wel gewenst.

*oh ik zie in je profiel waar je paard staat...dat is vlakbij mijn stal(ik sta aan de gemaalweg in hensbroek). Dus als je meer wilt weten of iets dergelijks........*

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:34

Erg bedankt voor de reacties. Ik heb vandaag wel mijn paard zijn bursa inlaten spuiten. Wil het zo wel proberen, heb veel positieve geluiden erover gehoord.

De bursa ligt in het hoefkatrol gebied, vlakbij het straalbeen. De bursa bevat slijmbeurs.

Cowgirl: waarschijnlijk hebben onze paarden last van hetzelfde. Ik hoop dat het inspuiten wel bij mijn paard aanslaat. We hebben nu een opbouwschema gehad.

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:49

Hoi Kim

Mocht je meer willen weten over het hoe en wat en wat Antoine de Bodt misschien voor jou en Willem kan betekenen, dan kun je altijd contact met me opnemen.
Maar in ieder geval succes met het herstel van je paard.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:10

In de volksmond heet dit gewoon inspuiten in de hoefkatrol. wordt heel veel gedaan, 't is een beetje een lapmiddel, maar soms is lappen het enige haalbare....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:40

Dat zei de smid die ik destijds had ook al.

Hij zei letterlijk dat het heel vaak niet werkt.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 18:03

ja moeilijk hoor. Mijn smid, instructrice en de dierenarts zeiden tegen mij dat ik het moest proberen. Laten we maar hopen dat het aanslaat!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:04

Hey Kim,
Hopelijk komt het weer helemaal goed met Willem! Mocht je wat met het systeem van AdB willen gaan doen raad ik je Brenda (Jolieka) zeker aan! Knipoog

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:41

Hey Lianne, leuk dat je reageert! Heb jij ervaring met AdB? Hoorde dat je op een andere manier bent gaan rijden. Heb je nog les van Sam dan?

Als Willem weer toe is aan rijden, ben ik van plan Brenda een keertje uit te nodigen!

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:12

Lianne84 schreef:
Hey Kim,
Hopelijk komt het weer helemaal goed met Willem! Mocht je wat met het systeem van AdB willen gaan doen raad ik je Brenda (Jolieka) zeker aan! Knipoog

Bloos Dank je wel Knipoog

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:29

KimJenda schreef:
Hey Lianne, leuk dat je reageert! Heb jij ervaring met AdB?
Ja ik heb sinds kort les van Brenda. Ik heb geen les meer van Sam. Groetjes!

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 20:12

dat is wel heel toevallig! Dat ik met Brenda via bokt in contact kom en jij nu les van haar hebt!