Dik spronggewricht.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Dik spronggewricht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:16

Mijn 18 jarige merrie heeft sinds 5 dagen een dikke sprong. Eerst 1 been met rondom de sprong vocht. In de dagen erna werd het harder (eerder zacht zoald bij stalbenem, nu harder) Het zakt nu iets naar beneden en lijkt zich uit te breiden richting hak en ook aan de binnenkant omhoog. Ook haar andere been was vanmiddag duidelijk dikker.
Het is een beetje warmer, nergens pijnlijk.
Ze loop niet kreupel en heeft geen koorts, mar ik heb wel het idee dat ze wat lustelozer is.
Ik stap haar nu 2x per dag 20 min en spuit het af.
Na het stapen/ sppuiten is het been niet dunner.
Morgenochtend ga ik de DA bellen voor een afspraak, maar dat zal pas volgende week plaats kunnen vinden omdat hij niet aan huiskomt (beetje ver weg en in de buurt niet zo'n goede ervaring)
Dus nu alvast ervaring gevraagd of misschien dat iemand een idee heeft van wat het zou kunnen zijn??

jodie

Re: Dik spronggewricht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:29

Mijn paard was 2 jaar geleden ongelukkig gevallen. Eerst kreeg hij een klein vochtbultje aan de zijkant van zijn sprong gewricht. Du volgende dag werd het steeds dikker en dikker. Hij liep niet kreupel. Mijn veearts deed een buigproef die ze ook zij spat enzo doen, diagnose uitgerekte gewrichts banden en kapsels. Foto gemaakt en het was ook te zien op de foto's. Hij had het gewricht ingespoten en hij moest met drukverband 1 maand op boxrust. Daarna is het gewoon allemaal goed gekomen. Maar hij zij wel als hij er te lang mee had doorgelopen dat het misschien wel einde verhaal kon zijn. Dus was erg blij dat hij er optijd bij was.

Dit hoeft natuurlijk niet voor jou paard te gelden, heel veel succes en ik hou je topic en de gaten.

Groetjes Sylvia

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:04

Mijn paard heeft nu al 3 weken een dikke sprong na een trap. De eerste 4 dagen was het been heel erg dik en vol met vocht. de week daarna is het langzaam aan afgezakt maar het laatste beetje zwelling ging niet weg. (op advies DA hadden we 4x (!!) per dag 15min afgespoten) Omdat ze bekend is bij de Kliniek zijn we gister langs gegaan.. (had de afspr 5 dgn daarvoor al gemaakt).
Ze is niet kreupel of onregelmatig geweest en voelde zich helemaal normaal.. Ze hebben even gekeken of ze het been goed gebruikte, dit was helemaal goed..
Ze heeft een injectie met NSAID gekregen tegen het laatste beetje zwelling wat overigens hard is. De DA zei dat er ook een bloeduitstoring/blauweplek zat, dat is dus het harde.. het zal een tijdje duren voordat het harde weg is en misschien blijft het ook wel een beetje hard.
Een foto was niet nodig. (ik kwam daar ook voor de hoefsmid en hij (DA) maakte zich drukker over dat haar hoeven te lang waren voor het aangepaste beslag wat ze heeft..en dat ze er pas 7 weken op stond..)

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:05

Ik lees bij jullie beide na 'trauma'. Mijn paard heeft geen trap gehad en niemand op stal heeft iets geks gehoord (al ligt ze wel makkelijk vast) Het gekke vind ik dat het eigenlijk steeds een beetje erger wordt en begon met 1 dik been en de andere pas na 4 dagen dikker werd.
Ik heb voor dinsdag een afspraak op de kliniek (mijn vervoer is op vakantie)
Spatproeven kun je bij mijn paard niet doen omdat ze krampentrekker is (dus lang dan een sec of 10 hou je haar been echt de lucht niet in)
Op internet lees je zoveel over spat ed en aangepast beslag. Mocht zoiets zijn hebben we zoiezo een probleem omdat ze achter niet naar de hoefsmid ook (ook niet met sedalin of verdoving van de DA)
Zijn er ook mensen met ervaring van een dikke sprong zonder 'trauma'?

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:31

Is alleen het sprong dik? heb je d'r temp ook gemeten?

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:49

Het begonnen met puur en alleen sprong en nu gaat het ook richting hak en pijp. Er gaat elke dag een thermometer naar binnen maar ze zit keurig rond de 37,5.
Ik verwacht nl ook nog steeds koorts oid, want ze is duidelijk lustelozer. Eten doet ze wel gewoon goed, terwijl ze voorheen altijd meteen stopte met eten als ze zich slecht voelde.
Ik kan er nog steeds niet echt wijs uit.....

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:13

Zijn er nergens maar dan ook nergens kleine mokplekjes ofzo te vinden? Is het een paard die op stal wel een trapt tegen de achterwand? Hoe loopt ze op de harde volte?

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:17

Er is absoluut geen mok, ze is geschoren dus elk plekje zou op moeten vallen. Ze trapt wel geregeld tegen de wand, met name omdat ze nu weer voor het eerst na de winter hengstig is geworden is ze wel onrustig op stal geweest, maar ik vraag me af of ze met trappen tegen de muur iets echt zou kunnen beschadigen/ iets om me zorgen om te maken.
Ze loopt zowel op het harde als het zachte helemaal regelmatig.
Aan de ene kant denk ik dat een geheel regelmatig paard toch niet echt iets kan mankeren, maar aan de andere kant lijkt me het feit dat benen dik zijn een teken van het lichaam dat er iets niet helemaal goed zit??

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:20

Speculeren wat t zou kunnen zijn lijkt me alleen maar voor onnodige onrust te zorgen. Gewoon ff je dierenarts bellen en evt een foto maken Lachen Dan weet je zeker wat er wél of niet aan de hand is!
In je verhaal zijn zoveel dingen die het probleem zouden kunnen zijn. Alleen je eigen dierenarts kan daar antwoord op geven. Totdat je bij hem terecht kunt is afspuiten, stappen en masseren van de dikke benen een goede behandeling.
én in de gaten houden of ze blijft eten en geen koorts krijgt..