advies behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kijenta

advies behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 10:54

Even een voorhistorie. Mijn paard heeft sinds een jaar een kleine wratachtige sarcoid in zijn lies. Toen zei de veearts: zolang er geen groei of verandering zichtbaar is gewoon laten zitten. Maar 2 weken geleden ontdekte ik een tweede plekje in zijn oksel (droog schilferig zonder haar) en de diagnose was een uitzaaiing van de sarcoid. Dus zouden de beide plekjes door een operatie (volledige narcose) verwijderd moeten worden. Omdat ik hier sceptisch tegenover ben (terugkomen na verloop van tijd, wegnemen van veel huid rondom,risico's én kosten) ben ik zelf op zoek gegaan naar alternatieven. Eén daarvan is een bepaalde zalf die bij mensen gebruikt wordt tegen genitale wratten. Na telefonisch contact met een andere veearts weet ik nu dat die zalf wél gebruikt wordt bij paarden maar enkel op plaatsen waar opereren niet mogelijk is. Want, zo zei hij, je moet 't toch dagelijks aanbrengen en operatief wegnemen is gewoon de makkelijkste manier.
Een aantal dagen na het ontdekte tweede plekje echter kreeg mijn paard een opstoot van schimmelinfectie in zijn hals. Omdat er twijfel was over het plekje in zijn oksel is dat ook behandeld met imaverol(kon geen kwaad volgens de vet) en ineens lijkt dat plekje te verdwijnen, er komen zelfs alweer haren op. Dat lijkt er volgens hem op te wijzen dat het toch om schimmel gaat en niet over een uitzaaiing.
Rest er dus nog dat ene plekje in zijn lies. Nu komt mijn dilemma: dat plekje behandelen met de zalf en eerst zo proberen op te lossen of meteen het operatiekwartier in?? Graag advies, met argumenten aub!! Alvast bedankt!

singasong

Re: advies behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:56

Bepaalde wratten onstaan juist door een schimmelinfectie, dus niet andersom!

Je zou dus eerst de schimmelinfectie moeten aanpakken en kijken hoe de wratten er op reageren!
Het liefst van binnenuit anders smeer je het er alleen maar in!

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 11:14

@singasong: hoe bedoel je van binnenuit? Ik heb hem nu wel op 'herbamix' staan van Mijten, is met extra vitaminen en mineralen...
Het is een kwestie van slechte weerstand: het is de tweede winter nu dat ik 'm heb en hij heeft (net zoals vorige winter) ineens alles tegelijk: schimmel, hoest, sarcoiden,... Hij begint met een verkoudheid, zijn weerstand zakt, en dan plots zijn de kwalen niet te overzien...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:39

ik zou altijd kiezen voor de zalf (AW4Ludes) omdat een operatie veel zwaarder is en huid weggenomen wordt, bovendien is de kans op terugkomen relatief groot.

Het is niet zo dat je de zalf zelf kunt doen. Je DA moet contact opnemen met Engeland (professor Knottenbelt). Zoek op google naar sarcoids in horses en je komt vanzelf op de site van de universiteit van liverpool terecht) en dan wordt de zalf opgestuurd en moet je DA het aanbrengen. Het is een vrij giftig goedje namelijk. Maar bij mijn paard is de sarcoid afgevallen en nu al jaren niet meer terug gekomen. Succes!

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 11:55

Bedankt voor de geruststellingen. Ik ga ook voor de zalf kiezen, vooral omdat het waarschijnlijk slechts over één plek gaat in plaats van 2, en ook omdat er rond de sarcoid 1,8cm vel extra weg moet als het geopereerd wordt. Dat is dan een plek van 5cm diameter, dat is al heel wat he.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:30

pm A_man even! Die weet er veel van Ja