ik wil een pony kopen maar.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

ik wil een pony kopen maar.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 09:43

He hallo,
Fijn dat jullie dit even willen lezen. Ik ben van plan er een pony bij te kopen exact hetzelfde als mijn paard, qwa kleur en karakter. heerlijk haha.
Maar nu is er 1 ding. De pony heeft tussen de kiezen spleten, waar voedsel tussen gaat zitten. Ik weet niet of dit schadelijk is. Ik heb een tandarts gebeld, maar die wil geen conclusie trekken voordat hij het gezien heeft.
Ook mag de pony op proef, dus dat is wel gunstig.
Overigens de pony eet wel voldoende.
ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

piewie

Re: ik wil een pony kopen maar.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:02

niemand

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:03

Kun je de tandarts niet laten komen als je de pony op proef hebt?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:04

dat is een goed idee

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:05

Ik denk dat je daar toch een dierenarst voor moet laten komen.
Wij kunnen vanuit bokt niet erg veel zeggen. Zijn het grote of kleine spleten?
En anders zou je het af kunnen wachten na de week op proef.. Lachen

sietje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:06

Als je de pony op proef mag zou je kunnen overwegen om hem op proef te laten komen en hem dan te laten onderzoeken door de tandarts. Mocht het toch problemen kunnen opleveren volgens je tandarts kun je hem altijd terug brengen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:10

ik wil de tandarts erbij laten komen, voor ik hem op proef neem,ik wil eerst zekerheid. het zijnoverigens kleine spleetjes, maar hij heeft er wel last van, dit uitzich in happerigheid op stal

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:32

Ik vraag me af of de mensen van wie jij het pony komt wel wil dat jij je zelf een tandarts laat kijken naar de tanden van een pony die officieel nog niet van jou is..Ik zou dat wel overleggen met de eigenaar en anders zal ik hem op proef nemen en dan de tandarts erbij laten komen. En als je echt te erg twijfelt en hem niet op proef wil nemen voordat een tandarts ernaar heeft gekeken en dit niet mogelijk is dan zou ik het niet doen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:50

piewie schreef:
ik wil de tandarts erbij laten komen, voor ik hem op proef neem,ik wil eerst zekerheid. het zijnoverigens kleine spleetjes, maar hij heeft er wel last van, dit uitzich in happerigheid op stal

Happerigheid op stal heeft doorgaans andere oorzaken.
Een gewone DA die de keuring kan komen doen kan ook uitsluitsel geven betreffende de tanden. Ik zou sowieso laten keuren voordat je het paard ueberhaupt meeneemt. Dit alleen al om uit te sluiten dat je een paard meeneemt die wel iets heeft, en je straks het paard niet meer terug mag brengen omdat hij het dan bij jouw opgelopen zou hebben.

Jessygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:38

Ik ben het met je eens Cassidy, straks is we wel wat aan je hand met je paard waar je pas later achter komt. Dan kan je het beter even van tevoren controleren.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:48

ja ik heb net gebeld en ik mag een tandarts laten komen en zowieso wordt ie gekeurd door de DA. Aan de ene kant maak ik me er druk over en aan de andere kant klinkt het heel goed.

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:36

Klinkt super,misschien als het niet gaat gebitje laten maken ROFL

grapje!
Hoe wou je het oplossen als het paard er veel lastvan heefT?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:15

Als een paard een spleet tussen de kiezen heeft, blijft hier voedsel tussen zitten. Als het een erg grote spleet is, kan het voedsel er wel uit en is er dus niets aan de hand. Is het een klein spleetje, dan kan het voedsel er dus niet meer uit en er zal zich steeds meer voedsel opstapelen in dat spleetje. Uiteindelijk zal het tandvlees gaan ontsteken, nog later worden ook de kiezen aangetast, gaan loszitten en verrotten en vallen op den duur gewoon uit. Tegenwoordig kan de tandarts zon klein spleetje gewoon groter maken zodat er geen voedsel meer in kan blijven zitten. Omdat de tanden en kiezen van een paard zijn hele leven verder omhoog komen, moet de tandarts wel regelmatig langs komen om de spleet groot genoeg te houden. Volgens mij hoeft het niet zoveel problemen te geven als de tandarts dus maar regelmatig langs komt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:15

piewie schreef:
ja ik heb net gebeld en ik mag een tandarts laten komen en zowieso wordt ie gekeurd door de DA. Aan de ene kant maak ik me er druk over en aan de andere kant klinkt het heel goed.

Heb je ook gevraagd of ie gesedeerd (verdoofd) mag worden, want dat gebeurt meestal bij een tandartsonderzoek? Niet elk paard reageert goed op verdoving, dus betere ook van tevoren overleggen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 08:18

Mijn tandarts die verdoofd niet en de eigenaar is er zelf ook bij, we kunnen dan nog altijd in overleg

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:25

Ik weet niet hoe oud de pony is?
Mijn haflinger ruin had toen ik hem kocht een ontzettend spleet tussen zijn voortanden. Echt een fietsenrek. Nu een half a driekwart jaar later zie je er niets meer van, helemaal weg. Maar hij heeft dan ook gewisseld.
Ik denk bij een goede regelmatige controle door de tandarts dat het geen probleem moet zijn.
veel succes!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:10

Op zich is dit probleem wél te verhelpen.. Alleen zal ie darvoor geopereerd moeten worden. Dan tik je een kies eruit en maak je de spleet dus groot genoeg zodat het voedsel er ook weer uitvalt. Anders is de kans op ontstekingen in de mond, en alle nare gevolgen daarvan, erg groot.

Ik zou hem even laten keuren en je dierenarts laten kijken. Die kan precies zeggen hoe het ervoor staat.
Maar aan de andere kant denk ik dan: Er zijn nog zoveel anderen, die wél helemaal goed zijn..

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:48

CarpeDiem schreef:
Op zich is dit probleem wél te verhelpen.. Alleen zal ie darvoor geopereerd moeten worden. Dan tik je een kies eruit en maak je de spleet dus groot genoeg zodat het voedsel er ook weer uitvalt. Anders is de kans op ontstekingen in de mond, en alle nare gevolgen daarvan, erg groot.

Ik zou hem even laten keuren en je dierenarts laten kijken. Die kan precies zeggen hoe het ervoor staat.
Maar aan de andere kant denk ik dan: Er zijn nog zoveel anderen, die wél helemaal goed zijn..

Volgens mij kan de tandarts ook gewoon het spleetje groter slijpen, zeg maar en dan hoeft niet de hele kies eruit. Maar dan moet er wel regelmatig een tandarts bij om het gebit in goede staat te houden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:51

Lombardia schreef:
Ik vraag me af of de mensen van wie jij het pony komt wel wil dat jij je zelf een tandarts laat kijken naar de tanden van een pony die officieel nog niet van jou is..Ik zou dat wel overleggen met de eigenaar en anders zal ik hem op proef nemen en dan de tandarts erbij laten komen. En als je echt te erg twijfelt en hem niet op proef wil nemen voordat een tandarts ernaar heeft gekeken en dit niet mogelijk is dan zou ik het niet doen....

als hij ziek wordt willen ze toch ook dat er een da bij komt of niet dan?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:39

truselientje schreef:
CarpeDiem schreef:

Volgens mij kan de tandarts ook gewoon het spleetje groter slijpen, zeg maar en dan hoeft niet de hele kies eruit. Maar dan moet er wel regelmatig een tandarts bij om het gebit in goede staat te houden.

Een paard kan best wat kiezen missen. En dit is dan de 'makkelijkste' oplossing. Voor het slijpen moet ie dan ook onder narcose ( zie dat tenminste niet zonder narcose gebeuren), en dat zou dan om de zoveel tijd moeten, omdat die kies gewoon weer aangroeit.. Als je m verwijderd doet ie da niet meer

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:37

CarpeDiem schreef:
Een paard kan best wat kiezen missen. En dit is dan de 'makkelijkste' oplossing. Voor het slijpen moet ie dan ook onder narcose ( zie dat tenminste niet zonder narcose gebeuren), en dat zou dan om de zoveel tijd moeten, omdat die kies gewoon weer aangroeit.. Als je m verwijderd doet ie da niet meer

Dat is waar, had ik nog niet bij stilgestaan. Had ook nog nooit gehoord dat ze dan de hele kies eruit halen, wel dat ze hem afslijpen. Maar dan is het wel belangrijk om de tegenoverliggende kies regelmatig te laten vijlen omdat die dan in dat gat groeit, dus je blijft met een paard zitten dat regelmatig naar de tandarts moet.

tallie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:41

wij hebben dat ook gehad met een pony en toen zijn de dierenarts en tandarts er bij geweest en wij moesten het eten er telkens tussenuit halen en na 2 weken was het over

septer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:16

Ik zou het zelf moeilijk vinden om em een week op proef te hebben en dan toch nee zeggen

Het lijkt me niet dat je hem niet zou nemen omdat die miss slechte tanden heeft

Mocht dit wel het geval zijn dan proberen de tandarts er toch eff naar te laten kijken voor je een besluit neemt

En dan is het natuurlijk wel fijn om een tandbehandeling te geven mochten deze niet zo goed meer zijn

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:23

Ik zou hem eerst laten keuren voor je de moeite neem om hem op proef te nemen en een contract opstellen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:22

Idd moet de tegenoverliggende kies gevijld worden regelmatig. maar dat kan gewoon zo, zonder praam of iets. Dus is een stuk minder ingrijpend dan een operatie om het jaar.

Ik zou niet eens beginnen aan zon paard, en als ik m al had, liet ik m gewoon opereren en de kies verwijderen. Bij mij komt de dierenarts toch eens in t half jaar om haken te verwijderen.