goede voedingsstand of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

goede voedingsstand of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 23:55

Afbeelding
Dit is mijn 23 jarige merrie,
Ik vroeg mij af of ze volgens jullie goed sttaat kwa gewicht of ze te mager is of te dik

Ps: ze wordt heel recreatief gereden dus veel buiten en ze kan bv niet aan de teugel rijden en ze gebruikt haar achterhand niet zo goed dus op haar achterhand heeft ze niet veel bespiering.

groetjes

Ik kijk uit naar de reactie's

groetjes

_Nann_

Re: goede voedingsstand of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:24

misschien kun je erbij zetten, hoeveel voer ze nu krijgt op een dag ?

anders kun je ook nooit een advies krijgen, dat beoordeel je namelijk o.a. aan het rantsoen/beweging/leeftijd/scholingsniveau/merrie/hengst of ruin...enz.

zonder die gegevens, kun je nooit "bepalen "volgens de normen of je paard een juist rantsoen krijgt.

uiteraard, kun je altijd nog het beste met het oog oordelen hoe de "conditie"van eht paard is
( maar dit in combinatie met de gegevens die je uit je rantsoenberekening hebt )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:49

[naam] krijgt 's morgens en 's avonds 2 scheppen mais, 1 schep krachtvoer en 2 maal een hele hoop hooi, 's avonds krijgt ze ook nog wortelen, en als ik er ben ( zo'n 3 a 4 keer per week) dan krijgt ze nog wat ouw brood en heel soms een appel, banaan, manderin.
In de zomer staat ze praktisch een hele dag buiten , in de winter iets minder.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is en anders vraag je het maar.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:03

denk dat je dan wel goed zit ongeveer, waarom krijgt ze zoveel mais als ik vragen mag? ipv bijv. een muesli ofzo?
wat voor krachtvoer voer je dr? basisbrok of iets anders?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 21:43

het is gewone basisbrok, de mais wordt gegeven in de pensionstalling waar ze staat.
Nu eet [naam] nog alles op maar vanaf dat ze door bijvoorbeeld haar ouderdom(tanden) niet goed hooi kan eten zal ze speciaal eten krijgen voor oudere paarden ik dacht dat er speciaal voer bestaat waar het hooi in het krachtvoer is verwerkt maar dat zijn natuurlijk zorgen voor later.
groetjes Knipoog

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:09

Zover je het van een foto kunt beoordelen lijkt me de voedingstoestand oké!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:47

ze lijkt kwa voeding er vrij goed uit zien , ze zou wat meer spieren mogen hebben

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:51

toestand ziet er goed uit. ook voer ziet er netjes uit.
het voer waar je het over had is dnek ik van subli de senioren mix. mijn oudje vind het heel lekker maar die krijgt het om wat dikker te worden. ze heeft al haar tanden nog(is ruim 30)