Maar nu heb ik toch een vraagje
.Tijdens het spelen op de wei, kreeg mijn schimmel tijdens een 'steigerpartij' een trap net boven de borst, onderaan de hals van de voorhoef van mijn andere speelse klungel
.Sinds twee weken zit daar nu een IMMENS grote bult.
Ik belde na twee dagen toch maar de DA, die kwam kijken en zei me : grote hematoma, hier is een zalfje, daarmee is die bult binnen enkele dagen opnieuw geabsorbeerd.
Zalfje die ze me gaf was Surpass (% 1 diclofenac sodium) http://www.surpasshorse.com/about.jsp.
Nou volgens de fabrikant's website is die zalf eerder voor osteoarthritis en niet voor blauwe plekken.
Na twee weken nog steeds geen verbetering, dus ik belde deze morgen de DA opnieuw. Toen zei ze, wel misschien duurt het bij hem wat langer, stop de zalf en gebruik een weekje DMSO (Dimethyl Sulfoxide). Dit deed ik deze morgen reeds, maar dat blijkt zijn huid nogal te irriteren, dus maar niet.
Nou, ik meen me te herinneren "ooit" eens een artikel gelezen te hebben waarin stond dat grote hematomas het best gedraineerd worden. Tuurlijk kan ik me niet meer herinneren 'waar' ik dat gelezen heb en vind dit dus helemaal nergens terug.
Weet iemand of dat korrekt is?
Iemand ooit een hematoma bij zijn paard laten draineren?
Iemand's paard hier ook ooit zo'n bult gehad en hoe lang duurde het voor die verdween en wat voor behandeling?
Dankjewel voor enige ideeen!
Patsy

, opnieuw iets bijgeleerd
.