Grote hematomas, horen die gedraineerd te worden ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyDB

Grote hematomas, horen die gedraineerd te worden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 23:35

Sorry, ik ben sinds lange tijd niet meer op het forum geweest Bloos
Maar nu heb ik toch een vraagje Knipoog.

Tijdens het spelen op de wei, kreeg mijn schimmel tijdens een 'steigerpartij' een trap net boven de borst, onderaan de hals van de voorhoef van mijn andere speelse klungel Sigaar .
Sinds twee weken zit daar nu een IMMENS grote bult.
Ik belde na twee dagen toch maar de DA, die kwam kijken en zei me : grote hematoma, hier is een zalfje, daarmee is die bult binnen enkele dagen opnieuw geabsorbeerd.
Zalfje die ze me gaf was Surpass (% 1 diclofenac sodium) http://www.surpasshorse.com/about.jsp.
Nou volgens de fabrikant's website is die zalf eerder voor osteoarthritis en niet voor blauwe plekken.
Na twee weken nog steeds geen verbetering, dus ik belde deze morgen de DA opnieuw. Toen zei ze, wel misschien duurt het bij hem wat langer, stop de zalf en gebruik een weekje DMSO (Dimethyl Sulfoxide). Dit deed ik deze morgen reeds, maar dat blijkt zijn huid nogal te irriteren, dus maar niet.

Nou, ik meen me te herinneren "ooit" eens een artikel gelezen te hebben waarin stond dat grote hematomas het best gedraineerd worden. Tuurlijk kan ik me niet meer herinneren 'waar' ik dat gelezen heb en vind dit dus helemaal nergens terug.
Weet iemand of dat korrekt is?
Iemand ooit een hematoma bij zijn paard laten draineren?
Iemand's paard hier ook ooit zo'n bult gehad en hoe lang duurde het voor die verdween en wat voor behandeling?

Dankjewel voor enige ideeen! Cool

Patsy

ellepel

Re: Grote hematomas, horen die gedraineerd te worden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:30

ik ken wel een geval van een paard met een grote hematoom op de bil,daar is het opengemaakt.
daarna moest de wonde worden gespoeld met een bepaald goedje en kreeg het dier een antibiotica er bij .
meestal ruimt het lichaam zelf de zwellig wel op maar dit kan heel lang duren.

toch even overleggen met je arts dat openmaken misschien wel beter is?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:14

Een groot hematoom mag je maar weken na het ontstaan draineren. Dit omdat de grote zwelling de originele bloeding stelpt. Als je het dus te vroeg openmaakt, dan haal je alle druk er van en dan kan er een hele grote bloeding ontstaan, die met moeite kan gestelpt worden. Dus normaal, als er geen infectie opkomt, dan laten ze alles toe. Kan inderdaad heel lang duren voor het vanzelf wegtrekt. Indien het moet opengemaakt worden, dan moet je zeker verschillende weken wachten, om te verhinderen dat het opnieuw begint te bloeden.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:47

Aha, super, dankjewel voor het antwoord. Lachen
Dus 2 weken zal inderdaad wel te vroeg zijn hiervoor.
Ik wacht nog op z'n minst een week of twee en bel de DA dan opnieuw.
Dat draineren klinkt op zich ook niet zonder risico, nu begrijp ik waarom het best is te wachten & hopen dat het zelf wegtrekt.

Oh en in het nederlands is het dus hematoom en niet hematoma, haha Haha! , opnieuw iets bijgeleerd Knipoog

P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:56

Laatst bijgewerkt door ellepel op 12-02-08 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:57

Draineren is op zich inderdaad ook niet zonder risico, als het om een groot hematoom gaat. Vooral dus wat betreft een grote bloeding. Verder kan er ook nog een infectie inkomen, een keer het open is. (Kan ook als het nog toe is, wat een reden is om open te maken, maar dat is weer een ander verhaal.) Verder zou je beter hiriduid zalf gebruiken. Wordt gebruikt bij bloeduitstorting om een snellere resorptie te bekomen. Zeer goede zalf trouwens. Bij heel grote bloedingen kan het allemaal wat trager gaan, maar dat is de enige zalf die iets zal helpen.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:05

OH precies, Hirudoid creme, die herinner ik me nog wel. Die gebruikte ik voor mezelf ook heel vaak. Nou moet ik wel effen zien uit te zoeken wat het active bestanddeel van dit zalfje is, want onder de naam Hirudoid kennen ze dit hier blijkbaar niet Ach gut .

Zal hier ook wel te krijgen zijn, maar zal wel weer iets totaal anders heten.
Ik heb vanmorgen bij de drogist wel wat arnica creme meegenomen, maar ja, da's ook weer zoiets homeopatisch en je weet nooit of het nu wel of niet werkt.

He ellepel, dankjewel voor de links, ik had idd desbetreffende nog niet zo veel opgezocht, alles duidelijk nu Knipoog.

Ik hoop nu maar dat die bult snel wegtrekt, want dat draineren, vind ik nu helemaal niet meer interesant Knipoog .