2 jarig paard longeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Acda

2 jarig paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:40

Heej allemaal,

Ik weet niet of deze topic onder BEH past. Maar ik vond hem hier wel toepasselijk omdat het wel om het welzijn van het paard gaat en om de beweging dus vandaar dat ik het hier onder zet.

Mijn verzorgpaard word bijna 2 en ik longeer haar af toe een paar minuutjes gewoon aan het halster. (af en toe is 1 x in de 4 maanden ofzo). Nu ze bijna twee is wil ik haar misschien wat vaker gaan longeren ongeveer 1 x in de maand en dan ook nog gewoon aan het halster.

Toen we haar kregen was ze ong 6 maanden oud en was ze in het begin best moeilijk we konden niet fatsoenlijk naast haar lopen, want dan had een je paar benen in je nek liggen hihi Tong uitsteken (dat kwam ook omdat het allemaal vreemd was en ze in 1 x bij haar moeder weg was) We deden haar ook altijd met z'n tweeen naar buiten en dan gingen we haar in de bak even longeren zodat ze haar energie kwijt kon, want we durfden haar nog niet alleen buiten te laten. Zo heeft ze het longeren eigenlijk en beetje geleerd en ik heb ik dat eigenlijk een beetje bij gehouden zodat ze het niet verleert, want als ze dan zoals nu al een stuk groter is, en we het dan nog moeten leren word veel moeilijker. Dus vandaar dat ik er een beetje mee door ben gegaan, maar zoals ik al zei deed ik dat maar om de zoveel maand om haar niet te overbelasten. in de winter heb ik haar helemaal niet gelongeerd. Ik heb het nu net weer 1 keer gedaan en het ging super goed na een paar flinke bok partijen hihi Haha! ik moest mijn hakken in het zand zetten. Tong uitsteken maar ik mocht zker niet klagen. Nou wil ik eigenlijk wel weten wat jullie hier van vinden. Naar mijn idee kan het geen kwaat, want ik vraag nog niks van haar behalve dan een paar rondjes aan een touwtje om mij heen te lopen.

Nou barst los Haha! Maar hou het wel vriendelijk aub Bloos ik vraag gewoon naar jullie mening Knipoog

Groetjes,
Suzan

_bloempje01_

Re: 2 jarig paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:42

ik heb het ook altijd gedaan... hoe groot is het bakje waar je het in doet? licht natuurlijk ook aan de belasting van de benen;) ik denk dat het niet zo veel kwaat kan. omdat je het toch niet zo veel doet;) je krijgt er alleen maar een sterkere band van en als je haar nog niet aan het werk zet vind ik het goed kunnen;)

ik heb even in je profiel gekeken.. gaat het over het 1 naar laatste paardje? leuk beestje joh:D en ze ziet er echt al best wel volwassen uit (haar bouw...) ik denk zeker niet dat het kwaat kan hoor

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:51

_bloempje01_ schreef:
ik heb het ook altijd gedaan... hoe groot is het bakje waar je het in doet? licht natuurlijk ook aan de belasting van de benen;) ik denk dat het niet zo veel kwaat kan. omdat je het toch niet zo veel doet;) je krijgt er alleen maar een sterkere band van en als je haar nog niet aan het werk zet vind ik het goed kunnen;)

ik heb even in je profiel gekeken.. gaat het over het 1 naar laatste paardje? leuk beestje joh:D en ze ziet er echt al best wel volwassen uit (haar bouw...) ik denk zeker niet dat het kwaat kan hoor

Heej bedankt voor je leuke berichtje Haha! klopt het gaat om het 1 na laatste paard ja..Knipoog ik heb geen idee hoe groot de bak is kleiner dan 20 bij 40 maar laatst het ik het in de wei gedaan want de bak was veel te glad ja klinkt beetje onlogisch maar het is toch echt zo. Er ligt ook geen geel zand bij ons in de bak er is zwart zand bij boven opgestort maar ik hoop dat er ooit nog een keer een gewone bak komt.. Knipoog maarja dat is afwachten.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:27

Wanneer wil je er echt wat mee gaan doen?
Longeren kan idd geen kwaad, maar let erop dat als je wil gaan beginnen om haar zadelmak te gaan maken dat je haar niet te lang en te vaak gaat longeren.
Jonge paarden moeten met zadelmak maken bijna geen conditie hebben, zo zijn ze namelijk makkelijker zadelmak te maken.
Spier en conditie werkt dan alleen maar in het nadeel.
die opbouw komt pas als ze zadelmak zijn.

Ook moet je opletten of de bodem niet al te zwaar is, kan een aardige belasting zijn natuurlijk.

Hoop dat je hier wat aan heb gehad en succes!

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:34

ik heb mijn jonge paard eerst gelongeerd maar je moet er inderdaad wel om denken dat ze steeds meer conditie krijgen, als ze dan zadelmak worden gemaakt ku je dat er eigenlijk niet bij gebruiken. en je moet er omdenken dat je het paard niet aan te korte lijn longeerd dus niet te kleine cirkels en ook veel met je stem al commando's proberen te geven.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 17:38

Oke Bedankt voor de goede tips Haha! maar hoezo heb je er dan meer last mee met beleren als ze meer conditie krijgen dan?

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:56

dat ze dan veel meer energie hebben om gekke dingen uit te halen enz. als ze een keer heel gek doen en je denkt ik laat hem gewoon doen totdat hij weer rustig word maar hij heeft zo een goeie conditie dat je hem wel een half uur kan laten rennen en nog niet moe is;)

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:19

haha oke.. snap hem Haha! wel logisch eigenlijk

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:34

Om eerlijk te zijn vind ik een jaarling te jong om te longeren. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je het paard vanaf het begin (vanaf zes maanden) al longeert. Nu weet ik niet wat jij onder longeren verstaat, in mijn ogen is dat meer dan alleen een paar rondjes laten uitrazen. Ik vind longeren voor een jong paard erg belastend voor de benen. Mijn bijna driejarige wordt zelfs nog steeds niet gelongeerd. Zij is erg braaf en loopt met mij naast de fiets om spieren en conditie op te bouwen. Doordat ik haar rechtuit kan trainen, ben ik nog niet met het longeren begonnen. Wel train ik haar alvast korte stukjes aan de lange lijnen. Ik vind het onzin om geen conditie op te bouwen bij een paard, omdat het dan moeilijker zou zijn tijdens het inrijden. Als een paard eerst doodmoe gemaakt moet worden voordat het zadelmak gemaakt kan worden, gaat er in mijn ogen iets niet helemaal goed. Met het echte longeren zou ik wachten tot het paard minimaal 2,5 is.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:23

Ook ik vind het best heel jong. Mijn jonkie wordt in juni 3 jaar en heb hem afgelopen zaterdag voor de 1ste keer aan de longe gehad... as zaterdag 2de keer. Verder staat hij heel veel los en wandel ik heel veel met hem, met wandelen bouw je nog het beste een band op voor de voorbereiding op meer!!!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:34

Ik vind 2 jaar veel te jong, een paard is dan nog lang niet uitgegroeit. En longeren is dan een veel te zware belasting omdat je paard steeds een rondje moet lopen (op een rechte lijn is de belasting van de benen beter verdeeld). Een keer in de 4 maand kan niet veel kwaad, maar ik zou wachten tot ze minstens 3 jaar is voordat je vaker gaat longeren. Je zou inderdaad aan de lange lijnen kunnen beginnen als je al een beetje met haar wil doen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:26

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog even zou wachten. Laat het beestje eerst goed groeien en pas beginnen als het dier minstens 3 is. Wil je wel wat doen met je dier? Ga dan grondwerk doen; wandelen, poetsen, af en toe eens los gooien (maar ik neem dat het dier wel dagelijks buiten komt, in de wei of een paddock) of neem het dier mee als handpaard als je op een ander paard een buitenrit gaan maken, maar dan niet te lang en vooral in stap.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:59

Amadeo schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog even zou wachten. Laat het beestje eerst goed groeien en pas beginnen als het dier minstens 3 is. Wil je wel wat doen met je dier? Ga dan grondwerk doen; wandelen, poetsen, af en toe eens los gooien (maar ik neem dat het dier wel dagelijks buiten komt, in de wei of een paddock) of neem het dier mee als handpaard als je op een ander paard een buitenrit gaan maken, maar dan niet te lang en vooral in stap.

Ja

Of aan de hand naast de fiets, zodat het paard rechtuit, onbelast kan draven.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:01

Een jaarling vind ik te jong om te longeren en een 2 jarige ook.
Ik zou zeggen laat hem lekker staan tot hij 3 of 3,5 is en begin er dan rustig mee.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:05

mijn paard wordt in mei 3 jaar en ik ben nu pas met longeren begonnen.
ze heeft in de opfok gestaan en lekker veulen gespeelt!
wel heb ik vaker met haar gewandelt.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:07

de 2,5 jarige die ik verzorg durf ik echt niet mee te fietsen hoor!!! die is nu al 1.70 en als ze wat doen naast de fiets kan je je evenwicht nou niet echt heel goed houden vind ik...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:34

mijne is nu ook ruim 2 2jaar en 9 maanden. die gaan we nu ook oppakken met longeren.

Maar 2 vind ik te jong hoor! Je kan dan net zo goed losgooien Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:37

Longeren is op een krappe crikel lopen waardoor de pezen en gewrichten teveel belast worden. Daarnaast ook nog eens scheef belast. Bijna 3 en dan gaan longeren oke, maar bijna 2 en dan al aan het longeren zijn. Nee dat vind ik toch wel erg jong.

Tips als wandelen en grondwerk zijn hele goede tips. Ook hardlopen en fietsen zijn dingen die je langzaam aan kan gaan doen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:38

Mijn 3-jarige komt al vanaf twee weken oud op de weg en loopt vanaf dat ze een jaarling was al naast de fiets, dus zij is erg braaf naast de fiets en kan in alle gangen met me mee lopen. Mijn weiland ligt een stuk verderop, vandaar dat ze er al vanaf zo jong aan gewend was. Met een paard dat niet goed onder commando staat, zou ik er ook niet aan beginnen. In het begin droeg mijn pony (E-maat) een touwhalster, zodat ik beter kon corrigeren als dat nodig was, maar nu loopt ze aan een gewoon halster en een leadrope mee.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:03

ze zegt toch ook dat ze het niet echt belastend deed Knipoog in mijn ogen kan het geen kwaad om een jong paard rond te ' slingeren ' aan een halster. dat heb ik met de mijne ook gedaan en vanaf 2 jaar op gebouwd en het gaat super nu:D

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:19

Als ze nog zo jong zijn, treedt er slijtage op, vooral met longeren. Daar zal het paard niet gelijk last van hebben, maar later is het paard eerder op. Dus dan kan het paard nu wel goed lopen, maar als ze een jaar of 9 zijn, zijn ze gewoon op. Dan kun je beter nu een jaar wachten en later er langer plezier van hebben.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:06

Sorry hoor, maar wat heeft het voor nut om 1x in de 4 maanden je paard een beetje te longeren... denk persoonlijk niet dat het nut heeft, ook al is ie nog zo jong. Helemaal niet omdat hij dan zo fris is dat ie jou het zand in trekt en gaat bokken (jong paard, nog zwak beenwerk, grote kans op blessures). Dan kun je volgensmij nog beter elke week een paar keer een paar minuutjes oefenen als je dat perse wilt (maar dan ook echt een paar minuutjes), dat is lang genoeg. Dan is ie waarschijnlijk rustiger en heb je minder kans op bokpartijen, blessures etc. daar leert ie er ook meer van dan dat je elke keer 4 maanden gaat wachten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:19

Bijna 3 kan wel maar bijna 2..zou het niet doen. Een volte is best belastend voor zo'n jong paard. Lekker wandelen is een betere optie!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:19

Veel te jong om te "werken". Ga lekker wandellen en spelen in de wei. Dit is echt nog een baby, die hoeft nog niet aan de longe te lopen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:24

Dat ben ik met je eens. Daarnaast wacht een jaartje met alles en je hebt tijd zat om met haar aan het werk te gaan.