veulen niet zelf op willen staan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

veulen niet zelf op willen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 19:52

Hoi iederéén we hebben hier een veulen die lange tijd geleden vrij ziek geweest was voor onbekend reden en de arts dacht meer aan rhino omdat er toen uitbraak was.

Tegenwoordig is die helemaal genezen maar hijs onwijs lui. 9 van de 10 keer kom ik of de eigenares eraan met een halster. Wat rondzwijen met de halster, beetje opfokken zou maar zeggen dan beetje slaan0 [niet hard] zodat die opstaat. Nu het gaat met gemak een klein tik en wat opfokken van hup opstaan dan gaat die wel.

maar uit zijn eige wilt die niet osptaan, kunnen we hier wat aan doen? Of zal er nog wat zijn aan de been? Toen die ziek was hadden we hem trouwens elke dag met 3 man opmoesten takelen anders bleef die liggen.

Hij krijgt nog biks en wordt elke dag 20minuten mee gelopen.

als je om leeftijd vraagt; ongv 2 jaar oud en hengstveulen

detour

Re: veulen niet zelf op willen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:55

Ik denk dat je als de duvel naar de arts meot met dit dier of dat de arts bij je langskomt, het klinkt niet goed, ik zou het dier laten onnerzoeken...

Wel bizar hoor, misschien is er iets gebeurd mbt zijn zenuwstelsel? Is ook maar gokje, dan blijft het gissen..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 19:57

naja hij heb vorige week 3 keer zelf ogpestaan de week daarvoor 4keer maar het is niet elke dag. Het gaat wel telkens beter dat wel. En de DA had in die tijd ook speciaal de benen nagekeken. Als het nog zo langer doorgaat laat ze een scan maken van het lichaam. Wordt duur maja. mssch hier iemand mee ervaring heb? kwa situatie

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:00

Misschien goed plan, zo'n scan. Kan ze de arts niet gewoon bellen? Peilen of die het als noodzakelijk zien om langs te komen?..Tuurlijk is het duur. paarden kosten nu eenmaal geld...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:01

dus dat beest ligt gewoon dag in dag uit, al minstens een week? En er is op dit moment nog geen dierenarts bij geweest?
Waar zit het verstand van de eigenaar?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:05

hij ligt niet dag en dag uit natuurlijk niet

ik of de eigenares komen wel meest in de ochtend voor 12 om hem op te laten staan. Het gaat elke dag wel beter met het osptaan zoals ik eerder zei maar zouden wel eens weten wat er echt aan de hand was geweest.

oja vergat bij de zetten. als die biks in de ochtend krijgt, staat die inene van zelf op :S

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:05

als die biks in de ochtend staat? Wat bedoel je daarmee?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:06

post even heredit

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:10

doe eens wat aan je typen, dan is je verhaal duidelijker.
Maar dan nog, een paard wat al een week (minstens) niet uit zichzelf overeind komt, en er is geen DA bij geweest....
Waar zit je verstand dan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:11

Ik snap er ook niet veel meer van. Hopelijk wordt het dier geholpen door een arts.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 09:17

ik heb gehoord da vandaag weer komt na wat aanrammen bij de eigenares na jullie reactie's

laat me wat verduidelijken

Toen die echt ziek was bleef die maar liggen wilde totaal niet opstaan hij heb rond die tijd een keur gehad van de da
In die tijd hadden we telkens met 3 man moesten optakelen nu gaat het met gemak met 1 man.

Ron deze tijd wanneer er biks gevoerd wordt staat die wel onmiddelijk uit zich eige op maar met hooi weer niet

Ik zelf heb een vermoede er toch iets niet klopt bij de linkerachterbeen dat is ook wat ik tegen de da zal zeggen de middag want ik weet niet het is alsof die het minst beweegt bij het opstaan namelijk.

jullie horen wel wat er gebeurd is de middag

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:45

Komt dit jonge dier verder nog wel buiten de stal behalve die 20 minuten aan de hand stappen ?
Verder een erg onduidelijk verhaal je schrijft dat hij maar 3 keer per week uit zichzelf opstaat ? Als dit mijn paard was geweest had ik er al mee in utrecht gestaan want dit is zeker voor zo een jong dier niet normaal.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 16:14

Hetzelfde DA die de veulen het keurtje gaf, was net nog geweest schijnt gelukkig niks mis met het veulen te zijn het schijnt meer luiheid te zijn. Ook de spieren van het veulen zijn ook dik in orde. DA heb ons aangeraden alle veulens elk dag langer dan 1 uur in de buiten bak te zetten.

Vanaf morgen zullen alle veulens elke dag [4stuks] gezamelijk buiten staan van 11.00 tot 15.00. De veulens staan natuurlijk vandaag ook allemaal lekker buiten tot 17.00
Het stappen met het veulen moeten we ook blijven doen

DA komt deze zaterdag weer om naar het vooruitgang van de veulen na te kijken.

Als dit bericht niet duidelijk is even melden dan probeer ik het beter te zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:20

een paard wat de hele dag ligt is niet in orde, luiigheid is grote onzin. Is er mest/bloed onderzoek gedaan?
Wij hebben zelf een opfok waar ik sta, en ja, daar liggen ze zoals vanmiddag heerlijk in het zonnetje, en als je de uitloop dan inkomt staan ze op.
dit klopt echt niet

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:23

nee inderdaad. er is echt iets niet goed. anders andere da? en doe wat aan je typen. je typt behoorlijk beroerd!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:34

Wat ook nog zou kunnen, maar pas nadat iedere medische reden uitgesloten is, is dat het veulen (2 jarige nu?) eraan is gewend om omhoog geholpen te worden. En dit dus ook verwacht. Hij komt enkel voor brok omhoog?
En hoe lang is die in zijn verleden als ziek veulen omhoog geholpen? Want dan zou het een gewenning geworden kunnen zijn.

Nogmaals, enkel nadat medische alles uitgesloten is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:50

nou, lijkt mij niet. dat is wel heel erg tegen hun instinct in...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:58

Tja, verder wordt er niets gegeven aan informatie. Als dat beestje gewend is om altijd omhoog geholpen te worden, waarom zou die het dan zelf doen? Veel dingen die tegen de natuur in gaan zijn toch aanwezig, zeker als het al bij zo'n jonge leeftijd eraan gewend wordt.
Zeg niet dat dat het is en laat hem alsjeblieft eerst goed nakijken, maar denk niet dat wat ik bedoel onwaarschijnlijk is

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:00

ben bang dat ze er weinig over te zeggen heeft. beestje is niet van haar toch?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:01

je schrijft veulen, en ook 2 jarige
hoeveel komt dat paardje buiten, hoelang staat die op stal, hoe loopt die, heeft die ook leeftijd genootjes om mee te spelen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:12

Ik ken de situatie van de stal waar je staat Richard en die is niet al te best als ik eerlijk mag zijn. Ze bedoelen het allemaal wel goed, maar veel verstand van paarden hebben ze nog steeds niet echt. Waarschijnlijk heeft hij verkeerde voeding gehad en is de beweging ook veels te beperkt voor dit jonge dier. Een 2 jarige is volop in de groei, hij is ziek geweest, heeft nu dus extra voeding en zeker beweging met een speelvriendje nodig en ik weet dat dat bij jullie veels te weinig gebeurd.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:16

komt hij nu als 2 jarige maar een uurtje per dag buiten? dat is ook niet verdomd veel..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:44

stef schreef:
een paard wat de hele dag ligt is niet in orde, luiigheid is grote onzin. Is er mest/bloed onderzoek gedaan?
Wij hebben zelf een opfok waar ik sta, en ja, daar liggen ze zoals vanmiddag heerlijk in het zonnetje, en als je de uitloop dan inkomt staan ze op.
dit klopt echt niet

Ik vind het ook niet kloppen, maar als mijn veulen (ze staan ook aan huis) lekker ligt in de zon staat ze ook niet meteen op als ik bij haar kom; ze is gewoon flegmatiek. Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:48

Lynn_Nikita schreef:
je schrijft veulen, en ook 2 jarige
hoeveel komt dat paardje buiten, hoelang staat die op stal, hoe loopt die, heeft die ook leeftijd genootjes om mee te spelen?

heb verder nog geen antwoorden
maar als het een 2 jarige is, die gezondheidsproblemen heeft gehad, moet die echt meer gaan bewegen en spiertjes gaan kweken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:52

stef schreef:
dit klopt echt niet

Maar ik vraag mij af of dat hij meteen weer gaat liggen na het eten bijvoorbeeld.
Of blijft hij wel lekker in de benen als je hem hebt "opgejaagt"?

Een paard wat veel ligt lijkt mij ook niet erg gezond.
Maar een paard wat moeilijk opstaat, maar als hij eenmaal staat wel blijft staan klinkt iets gezonder (al is dat nog niet wat het hoord te zijn!)

Ik weet wel dat vrijheid heeeeel belangrijk is.
Mijn veulen heeft vanaf 6 maand oud tot 2,5 jaar dag en nacht op wei gestaan, zomer en winter.
(met schuilmogelijkheid)