vochtbulten boven de kogels na het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

vochtbulten boven de kogels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 19:04

Mijn paard krijgt direct na het rijden bij de achterbenen vochtbulten net boven de kogels. Na een of twee dagen is het weer weg, maar als ik ga rijden heeft ze het direct weer. Linksachter erger dan rechtsachter. Ze heeft altijd wel wat vocht zitten op die plaatsen, maar na het rijden zijn het echt bulten, halve knikkers. Ze loopt niet kreupel!
Ze is achter enigszins sabelbenig en strijkt ook, vandaar dat ik met strijklappen rijdt.
Als ze dagen op stal staat heeft ze nergens last van (zijn dus géén stalbenen).

Mijn vraag: is dit ernstig of kan ik gewoon doorrijden?

giotto

Re: vochtbulten boven de kogels na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:19

Gallen dus?
Vermits het na het rijden komt,zou ik denken aan overbelasting...
DA eens laten komen kijken ...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:24

Ik denk ook iets van gallen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:49

Het kan gallen óf overbelasting zijn.

Mijn paard had na een stevige les afgelopen vrijdag ook wat dikke kogels, precies wat omschrijft.
Dat heeft hij normaal nooit.
Zaterdag en zondag waren zijn benen nog wat dik, maar vandaag waren ze weer mooi dun.

Toch is het een teken van het lichaam dat ik te veel van mijn paard heb gevraagd en heb ik hem een aantal dagen rust gegeven en vandaag voor het eerst licht gewerkt. Nu krijgt ie vrij tot woensdag.

Ik kan niet oordelen of het bij jouw paard ook overbelasting is?

Misschien verstandig om bij te houden, wanneer je rijdt en hoe intensief en wanneer je paard dikke benen heeft?

Is je paard verder wel fit?
Constant dikke benen kan ook duiden op een verstoring in de afvoer van afvalstoffen, misschien een virusje onder de leden of ... noem maar op..

In de gaten houden Lachen

Succes!!

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:53

doe je goed droogstappen naar het rijden misschien kunnen de afvalstoffen niet goed weg , je moet
zeker goed droogstappen en dan even de verharde weg op 10/15 min. stappen en af en toe draven..dan kunnen de afvalstoffen goed weg en misschien help het.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:00

zoals ik het verhaal lees zit de verdikking achter boven de kogel waar de pezen zitten. dit zou kunnen duiden op een overbelasting op het kogelkatrolgebied. het zijn wel zachte bultjes neem ik aan. je kan ze indrukken alsof je op een gelpad drukt, dat gevoel?
ik zou er even je da naar laten kijken en eventueel een foto laten maken van de achterkogels, als het namelijk tijdens het rijden gebeurd en weer wegtreks als je paard stil staat, kan het zijn, let wel, KAN HET ZIJN, dat er een iritatie zit in de peesschede bij de sesambeentjes. dan word het daar inderdaad dik bij belasting.

dus het beste advies wat ik je kan geven is even de da erbij. als er idd uitkomt dat de peesschede geiriteerd is kan je hoefsmid het kogelkatrol ontlasten door bij je paard achter de voetstand iets te veranderen.

maar laat er eerst ff naar kijken dat geeft in ieder geval een eerlijk beeld. en het geeft jou zekerheid. ook niet geheel onbelangrijk.

ik ga het hier verder volgen en lees het wel

groten john.

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:32

Als het gallen zijn,is het niet heel erg.
Is overvulling van de gewrichten etc, naar wat ik er van begrijp.

Mijn dochter ging daarom met haar paard stappen door het water op het strand, tot de kogels/knieen in het water, en dan waren ze weer een tijdje weg

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:44

mikado_36 schreef:
Als het gallen zijn,is het niet heel erg.
Is overvulling van de gewrichten etc, naar wat ik er van begrijp.

Mijn dochter ging daarom met haar paard stappen door het water op het strand, tot de kogels/knieen in het water, en dan waren ze weer een tijdje weg

Citaat:

Deze mooie mogelijk heeft niet iedereen Knipoog

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:43

Sorry dat ik dit topic omhoogschop, maar mijn paard heeft precies hetzelfde. Ook linksachter, heeft ze altijd wel een een kleine verdikking (net boven de kogel), maar vanavond zag ik dat het een stuk dikker was geworden na het rijden. Ze loopt niet kreupel, ze heeft er geen last van en het is niet warm. Ik maak me ook best zorgen. Denk niet dat het een stalbeen is omdat het na het rijden was, je zou dan zeggen dat het weer mooi dun zou worden. Ik ga er ook mee naar de dierenarts.
Wat zei de dierenarts bij jou? Zijn het inderdaad gallen of is het toch een irritatie vanwege overbelasting?