Kuilen graven om klei te likken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Kuilen graven om klei te likken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 19:48

De paarden die ik verzorg (3 paarden) gaan, zodra ik ze in de rijbak doe, kuilen graven in het zand. Net zo diep totdat ze bij de klei-laag komen, en daar gaan ze aan likken.

Uiteraard is dit onwijs vervelend. Zo krijgen ze zand naar binnen en zo wordt de rijbak ook niet echt goed berijdbaar meer. En we zouden ze heel graag langer buiten willen hebben, maar als ze alleen maar klei gaan likken dan hebben we ze liever binnen staan, voor hun eigen bestwil.

Heeft iemand een idee waarom ze dit doen? Ze doen het echt alle3, de één is er alleen wat fanatieker in als de ander.
We hebben ze al eens allemaal een liksteen gegeven met mineralen. Maar ze bleven maar klei likken. Voorderest krijgen ze zelf geoogst hooi, basisbrok en wortelen.

Is er een manier om dit te verhelpen? Vitamine spuit oid?
En voor de zekerheid alle3 sand clear geven?

ponyparadijs

Re: Kuilen graven om klei te likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:51

Ik ga hier even mee lezen want mijn paard doet hetzelfde!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:52

Die van mij deden dat ook inderdaad ook met klei maar ook met bagger uit de sloot :S.. En ik had ook echt geen idee wat het was.. Mineraal gebrek? (whahaha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:22

Het duidt inderdaad op een mineralengebrek c.q. -behoefte.

Kleizand (leem) bevat veel belangrijke mineralen, zoals calcium, fosfor, magnesium en zwavel, en de sporenelementen ijzer, mangaan en silicium.

Het is dus belangrijk dat je paard altijd een liksteen tot z'n beschikking heeft die deze mineralen en sporenelementen bevat.
Je zou ook zeewier kunnen geven; hier zitten vrijwel alle mineralen en sporenelementen in die een paard (soms extra) nodig heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:54

Ik weet niet of het per se een te kort aan iets is. Mijn paarden en andere van de stal(bijna iedereen) deed het afgelopen winter ook.

En dat terwijl iedereen een liksteen heeft(de loopstal met mijn paarden zelfs 3 verschillende w.o een himalaya en een rode), genoeg ruw en krachtvoer kregen.

Je zou weer een liksteen op kunnen hangen, eigenlijk moet elk paard gewoon bij zo'n steen kunnen komen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:20

Je zou buiten een liksteen op kunnen hangen.

Ik heb ook 1 paard welke buiten altijd gaten staat te graven als hij op zand staat. Hij eet/likt er niks van. Maar hij gaat er wel in rollen. Iemand vertelde mij dat ze dat doen om verkoeling te zoeken. Maar hij doet het ook in de winter, dus dan klopt dat weer niet.

Ik heb in de stal wel een liksteen. Normaalgesproken raken ze het ding niet aan. Behalve als ze veel crosstrainingen of springles hebben. Dan hebben ze er echt behoefte aan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:36

Bij ons op stal is ook een pony die dat doet. Maar waarom............
De andere paarden doen het niet.

Ik ga wachten op degene die HET antwoord heeft

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:30

Het heeft wel te maken met stoffen die in de grond zitten en niet of in een andere samenstelling in een liksteen. Bovendien kan (een beetje) zand helpen bij het verteren van voedsel. Te veel kan echter zandkoliek veroorzaken. Maar ze poepen ook wel weer een deel uit, als de mest van het paard goed is. Als het paard dunne mest heeft, komt het zand niet mee naar buiten omdat het zand dan te zwaar is en in de buik/ darmen blijft liggen.
Soms kan het te maken met verveling, maar meestal is het behoeften bevredigen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:33

Die van doet het ook Tong uitsteken eet trouwens ook poep zo vies..

Hij heeft wel een liksteen en zo..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:36

Amadeo schreef:
Het heeft wel te maken met stoffen die in de grond zitten en niet of in een andere samenstelling in een liksteen. Bovendien kan (een beetje) zand helpen bij het verteren van voedsel. Te veel kan echter zandkoliek veroorzaken. Maar ze poepen ook wel weer een deel uit, als de mest van het paard goed is. Als het paard dunne mest heeft, komt het zand niet mee naar buiten omdat het zand dan te zwaar is en in de buik/ darmen blijft liggen.
Soms kan het te maken met verveling, maar meestal is het behoeften bevredigen.

Poep eten kan een teken zijn van een tekort van ruwe vezels. Maar het kan ook dominatie zijn.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:40

Ruwe vezels? kuil/ hooi?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:00

Ja, dat soort. Maar ook natuurlijk gras, stro. Vezels zitten ook wel in fruit en groente, maar voor een paard zijn bovengenoemde en door jou (Cynthiaaaapje) genoemde de belangrijkste.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:07

Ow, dan zal het wel dominantie zijn, want hij heeft onbeperkt ruwvoer en ik neem minmaal wel 1x in de week een appeltje oid mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:18

annastasia schreef:

JoviBan schreef:

Kleizand (leem) bevat veel belangrijke mineralen, zoals calcium, fosfor, magnesium en zwavel, en de sporenelementen ijzer, mangaan en silicium.
Het is dus belangrijk dat je paard altijd een liksteen tot z'n beschikking heeft die deze mineralen en sporenelementen bevat.
Je zou ook zeewier kunnen geven; hier zitten vrijwel alle mineralen en sporenelementen in die een paard (soms extra) nodig heeft.

Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:21

Sommige paarden schijnen het ook lekker te vinden..

Die van mij doet het ook, maar echt alleen de merrie. Ze heeft veel ruwvoer (hooi) en een liksteen tot haar beschikking. Daarnaast krijgt ze ook een hoogwaardig merriebrok.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:23

mijn paard doet het soms. Vooral als we met hem op vakantie zijn in Drenthe. Als ik m daar in de bak los gooi dan gaat ie graven tot ie op "harde"bodem is en gaat dan likken. Hij haalt daar de kleine worteltjes eruit en vind t waarschijnljk erg lekker. Thuis doet ie t soms. Hij krijgt bij zijn voer ook extra zeewier. O f hij dus echt wat te kort komt???

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:26

Anouar doet het ook. Hij heeft een liksteen, krijgt voldoende ruwvoer en brokjes.
Hij doet het niet altijd, soms tijden wel en dan weer tijden niet. Hij graaft het gras weg en gaat het zand net onder het gras likken. Maar nooit twee keer op dezelfde plek.

Ik laat het lekker, hij zou het wel nodig hebben.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:28

Mijn haflinger doet dat inderdaad ook, maar eigenlijk pas sinds de laatste 4 weken.
Aan haar neus zit tegenwoordig steevast een kluit modder vast, die ik er af "moet" bikken!

Was ook wel benieuwd waarom eigenlijk. Nu is het al een stuk duidelijker. Alleen vraag ik me dan nog wel af, wwaarom vorig winter niet, waarom pas vanaf de laatste paar weken??
Onze bak bestaat trouwens voornamelijk eerst uit een laag heel fijn grind, geen zandbak dus!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:32

Inderdaad gebrek aan mineralen. Ik had het in Nederland nog nooit bij paarden gezien, wel in Afrika door olifanten, zebra's etc: natuurlijke liksteen Lachen
Kan zijn dat ze er bij jou toch stoffen uit halen die niet in je liksteen zitten, of is het een gewoonte geworden en blijven ze het doen ondanks de liksteen?
Wat betreft zandkoliek; elke dag een scheutje plantaardige olie door het voer zorgt ervoor dat zand uit de darmen makkelijker mee naar buiten komt (wordt ook aangeraden door onze paarden-DA)

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:36

Oké, het is nu al een stuk duidelijker geworden voor me Ja
Ze hebben dus behoefte aan de stoffen die erin zitten.

Naja, dan laat ik ze maar hun gang gaan.
En ik geef wel al vaak zonnebloem olie, dus dat blijf ik dan wel doen vanwege het zand Lachen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:54

Goed zo Evy!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:25

JoviBan schreef:
annastasia schreef:

JoviBan schreef:

Knipoog

Dat zal vast die liksteen zijn geweest welke ik altijd had. de equiphos. maar ik kan m nu nergens meer vinden. Die is op basis van zeewier en zitten alle mineralen en sporenelementen in.

loontjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:44

mijn paard doet dit ook, wat voor ons raar is aangezien ze denk ik geen tekorten heeft. we hebben een speciaal voedings advies van de kliniek gekregen. ze krijgt daarnaast ook magnesium poeder en pavo elite bijgevoerd en er hangt een liksteen in de stal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:52

Pavo E'lyte en magnesium bevatten maar een deel van alle mineralen die nodig zijn, en geen vitaminen. Een liksteen heeft een bepaalde verhouding/samenstelling; sommige mineralen zijn wellicht wel goed op peil, waardoor het paard er niet aan likt, maar zo andere stoffen ook niet binnenkrijgt.

Wat was het advies van de kliniek en waar hebben ze dat op gebaseerd?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:59

Zeewier geven maar wel opletten als je dit langere tijd geef kunnen de nieren sneller gaan werken en paard kan daardoor schrikkeriger worden (dit kan per paard verschillen).