'Aantikken', iets aan doen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

'Aantikken', iets aan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:34

We hebben een 9 (bijna 10) jarige ruin. Hij loopt mooi ruim en soms zelfs te ruim. Verward Hij loopt niet te hard, maar hij tikt met zijn achterhoefijzer zijn voorhoefijzer aan. Hij doet dit vooral rechts. Er zitten kleine beschadigingen aan zijn achterhoeven, maar dat valt reuze mee. Moet ik hoefschoenen omdoen, of zijn er nog andere mogelijkheden, of moet ik het gewoon laten doen? Hij heeft wel altijd peesbeschermers om, maar ja, dat helpt niej egt als hij met z'n ijzers tegen elkaar tikt.. Clown

Alvst bedankt voor de reacties

Go jij! Go jij! Ravado ons beesie Go jij! Go jij!

Mirrrriii

Re: 'Aantikken', iets aan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:35

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar ja, Ik was zelf namelijk ook al op zoek naar een oplossing

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:16

ik heb destijds om dezelfde reden wel schoenen gekocht, het staat niet geweldig maar vangt de klap goed op.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:21

Ik hoorde van me hoefsmid dat springschonene de klap ook wle kunnen opvangen en de hoef beschadigd dan niet meer,

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:21

Springschoenen inderdaad Lachen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:23

hebben ze dit niet rapper als je ze sneller laat draven ?
Ik dacht ooit gehoord te hebben dat je paardje dan maar loopt te sjokken. En dat je hem moet corrigeren en even attent maken zodat ie fantsoenlijk gaat lopen en meer verzameld

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:36

Scalpers helpen ook goed tegen aantikken, maar is het inderdaad niet rijtechnisch op te lossen?

Bloempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:01

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb op een stal wel eens een paard gezien die dat ook deed. Maar ik zou zelf niet een oplossing kunnen bedenken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:30

Het afwikkelpunt van de voorhoeven iets naar achteren leggen.
Het probleem is meestal dat het voorbeen te traag afwikkelt en dus nog niet weg is als het achterbeen er al aan komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:34

Overleg het even met de smid, hij kan daar vast wel wat aan doen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:58

Cassidy schreef:
Overleg het even met de smid, hij kan daar vast wel wat aan doen.

indd!
Een goede smid kan méér dan alleen de randjes van de hoeven afhalen. Een goede smid hoort eigenlijk, naar mijn mening, ook standaard het paard te monsteren in stap en draf. Alle kleine dingetjes (binnenachter wat er niet goed onder komt bijv, of aantikken enz enz) gewoon tegen de smid zeggen, daar kan hij/zij wat mee! Evt. onder het zadel en los eens laten lopen e.d.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:31

Niet te veel aan de voorkant tegenhouden, hierdoor kan hij niet goed zijn voorbeen wegzetten. (Heb ik niet zelf bedacht, maar de hoefsmid Knipoog )
Het is vaak in combinatie met sneller laten draven, maar ook met voor begrenzen!

Daarbij als je paard het vooral rechts doet kan het zijn dat je paard schever is dan gemiddeld. Bezig gaan met rechtrichten is dan geen slecht idee.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:33

Hij moet inderdaad voor meer 'omhoog' gaan lopen (dus achter zakken). Voor ruimte geven en toch begrenzen. Jeetje da's moeilijk uit leggen. We hebben laatst een clinic gehad van NHB Deurne en toen had ik dat ook als vraag.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:35

overleg even met je smid. soms met kleine aanpassing door hem is t opgelost

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:37

sandr0 schreef:
overleg even met je smid. soms met kleine aanpassing door hem is t opgelost

precies ik had ook dit probleem, toen heeft de smid de ijzers ff aangepast en de voetjes wat korter gemaakt..dus nu staat ze zowel voor als achter en iets hoger/rechter op..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:37

De smid vragen. Die kan iets aan de stand veranderen waardoor het voorbeen sneller weg komt. Wil geen 100% garantie geven, maar het kan wel helpen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:55

OPG-->BEH

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:00

Hij is waarschijnlijk achter vrij ruim en zijn voorbeen blijft dan te lang staan zodat hij aantikt.
Mijn merrie heeft dit ook, die moet achter nog sterker worden zodat ze voor ook meer omhoog
kan en zo op tijd haar voorbeen weg kan zetten. Tot die tijd doe ik haar springschoenen om, om
haar te beschermen. Knipoog

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:32

Het klopt dat hij niet rechtloopt. We hebben hem nu 5 weken en hij loopt steeds met zijn hoofd een beetje naar links. Onze pensionhoudster heeft gezegd dat je er ongeveer een half jaar tot een jaar over moet doen om hem weer netjes recht te kunnen laten lopen. No Cheer Binnenkort gaat hij weer naar de hoefsmid, zal gelijk ff vragen hoe het nou zit, mss kan hij/zij er wat aan doen. iig bedankt voor de tipz! Pling

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:54

Ik weet niet waar jouw paard in de belering/training ergens staat. Geen beginner dus, zo te lezen, qua leeftijd en al (ik neem aan:langere tijd) beslagen. Voorbeen te laat weg, zou kunnen, daar heeft inderdaad de hoefsmid een oplossing voor, is hij rondom beslagen, wat uit jouw verhaal blijkt, is de smid in staat, als het een goede is tenminste, aangepaste ijzers te maken, waardoor dit niet meer gebeurt. Hoe dat nou precies gebeurt bij jouw paard, is moeilijk zo maar te beoordelen. Hij trapt zich niet op de bal aan, maar blijft in de takken van de voorijzers hangen? Kan een goede hoefsmid plossen door zowel achter- als voor de ijzers aan te passen. Of je haalt ze er gewon helemaal af, daardoor heb ik ook WONDEREN zien gebeuren, maar daar zal jouw hoefsmid het wel niet mee eens zijn. In de zin van: afhalen, die ijzers, en gwoon de tenen etc. korter bekapppen, minder schuin. Ik wee niet wat voor paard je hebt, en wat je er verder mee doet of wil, daar hangt veel van af, uiteraard. Maar wil je traditioneel bezig blijven, dan is het toch echt de taak van je hoefsmid om het paard aangepaste ijzers onder te slaan. Dat is niks nieuws, deze dingen die jij beschrijft, gebeurden 200 jaar geleden al. Dus: het is HOE DAN OOK wel op te lossen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:58

Aantikken is een kwestie van te traag afrollende voorhoeven. Dat komt doordat het afrolpunt te ver naar voren ligt, doordat er ijzers onder de hoef zitten of in sommige gevallen de toon niet goed bekapt is.