paard heeft dikke bult onder de borst!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

paard heeft dikke bult onder de borst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:42

Gisteravond ontdekte ik bij mijn merrie een dikke plek op de rechterkant van haar borst. Het voelt niet warm aan en ik mag er gewoon aankomen, in knijpen, voelen enzo.

Het zit los van de onderkant, gelijk onder de huid. Zal ik het koelen of wegmasseren? Of gewoon even aankijken?
Ik ga straks wel even met haar stappen, kijken of het dan wegtrekt.

Iemand enig idee??
Alvast bedankt!

Pauline

Re: paard heeft dikke bult onder de borst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:19

Klinkt als een ingekapseld iets, een abces oid. Hoe groot is het?
Zit er geen splinter in?

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:53

Als je het niet vertrouwd zou ik anders een dierenarts erbij halen. Zeker als het er niet eerder zat. Die kan je ook advies geven en het eventueel verhelpen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 07:38

Pauline, ik zie nergens een gaatje of iets zitten, het is ook niet warm. En ik mag er gewoon aankomen...
Op een ander topic opperde iemand al dat het van de enting kwam, ze is 2 weken geleden geënt. Geen idee of dat nog zo laat kan dan..

Ik denk ook dat ik vanmiddag maar even de da bel, als er geen verandering in zit.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 07:44

misschien een bloeduitstorting?

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:44

He, wat grappig, ik stelde hier zonet een gelijkaardige vraag, zie
[MD] Grote hematomas, horen die gedraineerd te worden ??

Vermoedelijk heeft jou paard dus ook hematoma van een trap of zo.

Bij mij is de DA geweest maar na 2 weken zit die bult daar nog steeds en de behandeling die ze me voorstelde (Surpass), wel die deed bitter weinig.
Mocht jij de DA erbij halen, dan hoorde ik graag effen wat hij/zij voorstelt.

Bij die van mij zit de bult net boven de borst in het midden onderaan de hals.
Mocht het bij jou ook op die plek wezen, dan kan ik nauwelijks geloven dat dit ten gevolge van een vaccinatie was, tenzij jou paard daar precies geent werd.

Succes ermee.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 09:33

Ik heb gister telefonisch contact gehad met mijn dierenarts, en volgens haar komt het toch door de inenting.
De bult is hard, niet warm, en doet geen pijn. Ik mag gewoon blijven rijden, en moet even kijken dat hij wel weggaat. Anders moet ik haar weer bellen. Ik heb het idee dat hij al iets minder dik is dan zaterdag.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:11

Zo te lezen komt het inderdaad door de inenting, dat heb ik ook wel eens vaker meegemaakt, trekt vanzelf weg.
Ook kan het komen door een reactie op je singel. Heb je misschien een andere singel om gedaan, neopreem of leder?
Succes!!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 09:54

Het zit aan de voorkant van de borst, niet op de plek van de singel Knipoog

Het is al wat minder geworden, het ei is al weg, en de harde plek is wat minder groot. Ik vind het al met al nog wel lang duren...Hopen dat dit de volgende keer niet meer gebeurt.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:37

Ik kom elke dag bij mijn merrie en toen ik 's avonds kwam om haar te borstelen zag ik ook dat ze bij haar borst een bult had (bijna even groot als de twee delen van de borst) , verschoot met toch een ongeluk. Na 2 dagen was het helemaal weg, ze zal waarschijnlijk een trap gehad hebben. Ik heb er dus niets aan moeten doen. De staleigenaar had ernaar gekeken en gevoeld en was ook niet warm of gevoelig en zei dat het waarschijnlijk door een trap kwam ofzo (ze was net nieuw in de kudde). Het is ook niet meer teruggekomen.

Grtjs
plotie

septer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:19

Ik hoop het ook voor je! Je schrikt er natuurlijk wel een beetje van! Ik heb het zelf ook gehad en maakte me heel druk ik vond het ook raar dat de dierenarts hier niks over had gezegt. Maar ik had het natuurlijk zelf wel een beetje moeten weten. Dus ik weet het nu voor de volgende keer! Ik hoop dat het snel weg trekt succes!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 03:21

mijn paard had een trap op de borst gekregen
waardoor een bult zo groot als een halve grapefrute

heb daar toen propolis zalf op gedaan (kan je bij een goede imker halen, dus niet de troep van de DA drogist oid met aleo nog wat maar het "pure" spul) binnen 12 uur was die helemaal verdwenen

van alle dure middeltjes die ik kan leveren niks werkt zo goed als propolis
bij ontstekingen , vocht ophopingen , beurse plekken en verzwikkingen (en schaaf wonden van mijn kind Haha! )
(uiteraard bij koorts bellen wij eerst de arts en bij zweren ook Knipoog weten waar je grens ligt
noem ik dat .. _bij oppervlakte wondjes werkt de wondzalf weer beter )