chippen veulen niet verplicht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boshond

chippen veulen niet verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 00:00

Het chippen van een veulen is niet verplicht zoals men algemeen denk.
Bij ons thuis word geen één geboren veulen gechipt.
Mijn vader heeft namelijk (gewetens)bezwaarschift in gediend en gekregen.
Om een paspoort bij de bij ons geboren veulens te krijgen worden bij de merrie en het veulen enkele maneharen getrokken door de dierenarts en deze aangetekend opgestuurd naar een lab voor DNA onderzoek/vergelijking waarna in het paspoort een sticker met stamboekstempel aan ons word tegestuurd.

Diverse grote stallen chippen ook niet, de reden is dat het inbrengen van de chip zenuwen geraakt kunnen worden.

Ik zie het nut niet in van chippen als wij thuis een paard verkopen naar het buitenland moeten wij altijd nog naar de dierenarts om het paard te laten schetsen in het paspoort !

Trouwens de zogenaamde chipplicht is in strijd met de voedsel en warenwet waarin staat dat een paard een slachtdier is en vrij moet zijn van vreemde voorwerpen!

Voor meer info kijk op www.invisio.nl/antichip

merrieveulen

Re: chippen veulen niet verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:23

hmmm... ik meende dat dit al van begin af aan algemeen bekend is, sinds men begon met de pogingen om het chippen verplicht te krijgen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:41

Ik kwam hier idd ook achter toen ze allebei gechipt waren.
Voor mijn pony van 33 jaar heb ik dat toen nagevraagd en ja die moest gechipt, dat heb ik nooit gewilt en ook niet gedaan.
Ik dacht die pony loopt al zoveel jaren ongeregistreerd rond en nu ze op haar eind loopt zou ik er een chip in moeten laten jagen.
Ik laat eigenlijk geen chip meer inbrengen bij ooit een volgende paard en al zeker nooit meer zonder verdoving.
Dat was zo zielig bij mijn pony.
Hier moet je zelf maar allemaal achterkomen dat er ook nog een andere manier is want deze manier is een alternatief voor chippen en mag volgens mij bij ieder paard je hoeft er niet perse een vrijstelling voor te krijgen.
Ik heb toen een hele brief gekregen met boekje van het productschap.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:22

Ik ben niet zo bekend op het gebied chippen, heb pas sinds 18 januari mn eerste eigen paard.. Die heeft gwn een stamboek enz, maar dat wil niet zeggen dat die gechipt is toch? Moeten ze trouwens niet verplicht gechipt zijn als je wedstrijden enz rijd?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:28

idd, chip is niet verplicht!
goed dat je dat nog eens aankaart dmv dit topic!

ik heb zelf toendertijd ook een gewetensbezwaar ingediend, en kreeg vrijstelling van het chippen.
ik hoop echt dat deze mogelijkheid blijft bestaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:33

dat betekend dat je paard via DNA geidentificeerd kan worden.

boshond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 17:35

DNA is geeft voor 99 % zekerheid een chip maar 1% .
Een chip kun je kapot maken of verwijderen en het DNA profiel is vastgelegd in een databank.
Voor wedstrijden maak het niet uit of een paard/pony nu gechipt is of DNA profiel is vastgelegd.