Paard steeds magerder: wat is er mis met de voeding?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Paard steeds magerder: wat is er mis met de voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 12:59

De laatste tijd wordt Amo steeds magerder. Hij had altijd een lekker bol buikje, maar sinds kort kan je zijn ribben tellen en zijn ruggengraat duidelijk zien, ondanks een flinke wintervacht. Hij krijgt al de hele winter hetzelfde gevoerd, maar de laatste tijd is hij magerder dan ooit, en daar ben ik niet zo blij mee.
Dit is de situatie:
Amo staat 24/7 buiten op een uitloop met schuilstal, samen met 2 andere paarden. Hij krijgt 4 keer per dag een berg goede kwaliteit hooi. Hij krijgt daarnaast dagelijks een pavo vitaminekoek en brood. Verder staat hij zo'n 4 keer per week een hele middag op het weiland, waar hij gras kan eten. Amo wordt recreatief bereden, ik maak 3 à 4 keer per week een buitenrit van ruim een half uur, voornamelijk stappen en draven. Hij wordt altijd op tijd ontwormd en jaarlijks komt de tandarts. Zijn tanden zien er momenteel goed uit, dus daar zal het probleem niet liggen.
Omdat hij zo mager is, voer ik hem nu zo'n 4 keer per week 1 tot 1.5 kilo biks met muesli, na het rijden. Op dagen dat ik niet rij wil ik eigenlijk niet bijvoeren, want hij krijgt er alleen maar praatjes van, terwijl hij in principe niks uitvoert. Het is een koudbloed en staat het hele jaar buiten, hij zou het in principe goed moeten doen op alleen hooi. Wat kan ik aan zijn voeding veranderen, of zou het met de biks goed moeten gaan komen?

fjordnina

Re: Paard steeds magerder: wat is er mis met de voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:03

Hier ben ik nu ook benieuwd naar, het lijkt alsof je mijn verhaal schrijft. Ook koudbloedjes die momenteel bijna een kilo muesli krijgen en steeds magerder worden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:09

Ik kan je absoluut aanraden om, als je het niet vertrouwt, gewoon de veearts erbij te halen voor een bloedonderzoek. De mijne viel afgelopen herfst opeens als een idioot af (draver), en wat ik ook voerde, er kwam niks bij. Hij bleek een leverinfectie en bloedarmoede te hebben. Hier waren we zonder bloedonderzoek nooit achtergekomen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:15

Ik zou inderdaad even bloed laten prikken en ik weet niet wat voor wormkuur je hebt gegeven, maar probeer er een die ook voor lintworm is.
Dan zou ik als hij echt zo mager is hem als de nachten koud zijn of het regend, even onder dek zetten. Een mager paard kan zich slecht warm houden en dat kost weer veel energie wat weer ten koste gaat van het dikker worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:22

hij staat met andere paarden he?
word hij ook bij het eten weggejaagd?

en het loopt einde winterhe
het hooi bevat nu ook wat minder voedingsstof dan aan het begin van de winter.
ga dus in eerste instantie meer hooi voeren Knipoog

die pavo koeken vind ik persoonlijk waardeloos voer voor in de winter, zomer zijn ze heel geschikt maar in de winter bevatten ze te weinig energie die ze dan wel nodig hebben.
zelfs onze shetten werden dun en sloom terwijl ze dagelijks een halve koek kregen!!!

die muesli inderdad een heel goed idee, haal even een vitaminespuit erbij en ga meer hooi voeren.

is vaak hoor deze periode, winter loopt ten einde,paarden gaan binnenkort verharen en dat kost allemaal extra energie Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:19

Ik zou eerst toch de da ernaar laten kijken, er kan toch iets zijn dat jij met het blote oog niet ziet.
Verder denk ik dat iedere dag toch moet voor de winter als er verder niks geks is.
Je zou kunnen denken aan pulp moet wel heel lang wellen en een haver-vrije meusli.
Ik heb een arabier die snel gek word van krachtvoer maar van de meusli van havens zonder haver kan ik veel geven zonder dat ze gekker word.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:47

Heey,
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem bij die van mij maar heb misschien nog wel een ander advies voor je.
Ik kreeg een nieuwsbrief van de DA over voeren en koliek enz en daar staat dat je de dag vóór de lichamelijke inspanning extra moet voeren en niet ná het gedane werk.
Verder zou ik ook alleen kunnen zeggen dat je moet oppassen dat het niet te erg wordt en anders inderdaad evcen de DA laten komen.
Succes!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:24

Heb even overlegd en hij krijgt nu dagelijks een 1/2 kilo biks met muesli, en op dagen dat ik er ben 1 kilo. Verder heb we een maandje terug een lading héél slecht hooi gehad, dat zou er misschien ook iets mee te maken kunnen hebben. Inmiddels hebben we weer goed hooi, waar hij nu ook meer van krijgt.

@aerdenhout1, ik weet niet uit mijn hoofd welke hij het laatst heeft gehad, maar er is een heel schema welke kuur hij wanneer moet, welke periode van het jaar etc. Heb vandaag ook zijn mest gecontroleerd en dat zag er goed uit, van de overige paarden ook. Zal de kuur eens nakijken.

Verder kijken we het eerst nog even zo aan, met meer voer en ander schema. Hij zit nog altijd vol levenslust, eet goed, mooie vacht en glanzende ogen. De tandarts komt binnenkort langs om zijn gebit nog eens na te kijken, en als het over een aantal weken nog niet verbeterd is zullen we inderdaad de DA maar eens moeten laten komen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:59

ellepel schreef:
...
die pavo koeken vind ik persoonlijk waardeloos voer voor in de winter, zomer zijn ze heel geschikt maar in de winter bevatten ze te weinig energie die ze dan wel nodig hebben.
zelfs onze shetten werden dun en sloom terwijl ze dagelijks een halve koek kregen!!!
...

De koeken zijn ook niet bedoeld als vervanger voor krachtvoer, alleen voor de vitramines en mineralen.

Afgelopen periode is het rotweer geweest, veel regen en wind, paarden zijn nat en hebben wat meer energie nodig om warm te blijven.
Ook mijn paard is wat ingevallen, ik voer hem nu een liter haver bij als ik op stal ben. Bovendien zijn ze zich aan het voorbereiden om te gaan verharen, dat kost ook energie.

Valt je paard veel in dan is het verstandig om een brok met een hoog vetgehalte te voeren, hiervan worden ze niet heet, het is 'langzame' energie waar ze wel wat dikker van worden.

Dat je nu weer hooi hebt van betere kwaliteit helpt natuurlijk ook. Gelukkig is het binnenkort weer voorjaar en wordt het gras weer wat voedzamer.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 21:50

Hij krijgt gewoon pavo basisbrok, of recreatiebrok. Meer energie is inderdaad echt niet nodig. En de koeken zijn ook puur voor de vitaminen, niet als vervanging van krachtvoer.

Ook is hij alweer flink aan het verharen, daar zou het dan dus ook aan kunnen liggen denk ik. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 08:31

Mocca schreef:
Verder heb we een maandje terug een lading héél slecht hooi gehad, dat zou er misschien ook iets mee te maken kunnen hebben. Inmiddels hebben we weer goed hooi, waar hij nu ook meer van krijgt.

nou volgens mij heb je zelf je eigen antwoord al gevonden.
ruwvoer is de basis van elk paard, tekorten vul je op met vitamines.
als jouw dier slecht hooi eet komt het niet aan zijn basis toe en zal het afvallen.
dus moet het nu beter gaan als je beter hooi hebt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:47

ik zou idd even kijken hoe het gaat met goed hooi, en de halve kilo krachtvoer per dag

als het niet echt aanzet , dan zou ik toch even bloed laten checken om te kijken of het allemaal in orde is

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:50

misschien dat ze toch buiten niet goed beweegt daar?

als ik nowornever niet goed laat bewegen wordt ze ook mager

mssch is het even goed hem wat te trainnen want gok die buiten te weinig loopt

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:37

Dierenarts even laten komen voor de zekerheid.. Het zou ook kunnen dat die lintworm heeft gekregen? Een vrienden van me heeft ook een paard dat zo mager is, het is een volbloed arabier van 13 jaar. Aangezien ik het paard allang ken weet ik ook dat die allang zo dun is, maar nou gaat ze der na laten kijken ofdat ze geen lintworm heeft. Want die eet ook gewoon goed, maar komt maar niet aan!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:38

Ik ben benieuwd of er nog tips voor bij komen waar ik wat aan heb,mijn paard is uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet maar daar kwam niks uit en hij blijft mager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:39

Wat is een berg hooi?
Paarden die buiten staan hebben echt heel veel hooi nodig Ja

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 16:59

Ik voer niet altijd zelf, maar hij krijgt zowiezo 4 keer per dag 2 plakken. Meestal wordt er gewoon een berg neergegooid voor alledrie de paarden, maar hij is de baas dus eet het meest.
Het is ook een pony, dus niet bij de hoeveelheid denken aan een paard van 1.70.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:07

Mocca schreef:
Ik voer niet altijd zelf, maar hij krijgt zowiezo 4 keer per dag 2 plakken. Meestal wordt er gewoon een berg neergegooid voor alledrie de paarden, maar hij is de baas dus eet het meest.
Het is ook een pony, dus niet bij de hoeveelheid denken aan een paard van 1.70.

Maar per voerbeurt krijgen ze dus per paard 2 plakken of in totaal?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 07:44

Nee Amo krijgt twee plakken, en de rest (shet en jaarling) krijgen iets minder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 07:49

onbeperkt gaan voeren!!

dieren die mager zijn mogen gewoon de hele dag eten.
geen vette koeienkuil,maar goed paarden hooi of voordroogkuil.
brok en liksteen er bij als aanvulling op eventuele tekorten met vitamines en dan moet een paard toch echt na enkele weken wel dikker worden.

is dat niet zo dan binnenstebuiten laten keren door een arts, kan een schildklier aandoening zijn.
kan wormebesmettign zijn,de tanden kunnen niet goed zijn ,paard kan stress hebben, er kunnen zoveel redenen zijn Knipoog

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:16

Wormen heeft hij niet, tanden zijn goed, en met zijn luizenleventje kan er echt geen sprake van stress zijn. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:59

Dat had ik ook. En ik bleef ook stug volhouden dat mijn pony geen wormen had. Dierenarts had en klein beetje mest meegenomen om te controleren, en de mest zat vol met spoelwormen, ondanks dat ik op tijd ontwormde. Dus laat de mest zéker controleren, groot kans dat het toch wormen zijn!

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:48

Je kunt hem op de geplette gerst zetten. Als hij gezond is komt hij daar zeker weten van aan! Geen brokken en muesli maar alleen geplette gerst en slobber. Gerst werkt bloedzuiverend en is super gezond voor je paard. Voor de rest zou ik hem onder een lekker warme deken zetten anders valt hij nog verder af. Heeft hij trouwens geen maagzweer? Daar worden ze ook heel dun van

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:00

Als hij zoveel buiten staat zou ik ook eens controleren of er geen Sint janskruid in jullie wei staat.
Ik heb gelezen dat als paarden dit eten, ze daar ook heel mager van gaan worden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:36

kun je onbeperkt hooi geven? dan weet je zeker dat hij genoeg binnen kan krijegn. zeker omdat hij met nog watanderen samen staat. misschien dat ze hem wegjagen?