Niet meer de stal uit willen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprilsgatje

Niet meer de stal uit willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:13

Unbelieveble, is al vrij lang hoefbevangen. Dat ging verder goed, ze liep met alle plezier op de wei wandelde vaak met etc.
Maar eergisteren ging het uit de stal halen al niet te makkelijk, eindelijk meegekregen, in de wei gezet.
Toen ik haar eruit wou halen had ze zich ingegraven met haar goede achterbeen doordat ze alleen maar rondjes heeft staan draaien om te eten en niet steeds verder lopen.
Nou gisteren kregen we haar helemaal niet mee, Rene gevraagd of ie kwam kijken, hun hadden ookal geprobeerd, weet niet hoe was aan het rijden. Dus Rene dierenarts gebeld maar hij kwam pas dinsdag.
Vandaag weer hetzelfde weer niet de stal uit, nu doet ze bijna een half uur d'r over om omtedraaien, ligt heel zielig in de stal, kan bijna niet lopen meer...
Weten jullie wat ik het beste kan doen, want het duur nog wel even voordat de dierenarts komt.

Groetjes Eline,

unamie

Re: Niet meer de stal uit willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:16

Niet meer in de wei zetten, maar in een paddock met (nat) zand
van de weide word de bevangenheid erger
Géén brok geven Géén kuilvoer, alleen een beetje (oud) hooi

Komt de dierenarts pas dinsdag Verward
Dat duurt veel te lang, je kan toch ook een andere dierenarts bellen
Beestje heeft hartstikke veel pijn!!
je kunt het echt niet maken, om tot dinsdag te wachten
Dit dier heeft nu direkt (medische)hulp nodig!!

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 08-02-08 16:20, in het totaal 3 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:18

Heeft je paard al speciaal beslag,die van mij liep daar meteen goed op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:22

Inderdaad, héél goed uitkijken met wat je voert, zeg dat ook tegen alle andere mensen!
Inderdaad in een natte, zachte bak of paddock zetten met veel oud hooi. Eigenlijk alléén nog maar oud hooi voeren, en eventueel pavokoeken. Alle suikers en fructaan is heel slecht.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:23

ik zou nu direct je hoefsmit bellen!!!!

natte paddock is een goed advies, heeft hij het minste last van. Verder niet dwingen tot lopen, want hij heeft pijn.

en inderdaad, niet tot dinsdag wachten met een dierenarts. Dan bel je een andere op toch?

Sterkte!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:24

Bel je dierenarts/hoefsmid nog ene keer of zorg voor een andere. Dit is niet eerlijk voor het paard. Als jij pijn hebt wil je er ook zo snel mogelijk vanaf Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:26

Ik begrijp het ook niet helemaal. Bij mijn weten wordt een acute bevangenheid tegenwoordig behandeld met een combinatie van boxrust, pijnstillers, bloedverdunner, evt iets kalmerends en onbeperkt ruwvoer (geen kuil, maar erg energieloos hooi). En dan zijn er eerst foto's gemaakt om te kijken of er problemen zijn met het hoefbeen. Maar goed, aangezien er dus geen DA is om te behandelen, is voor nu in elk geval een natte paddock een aardige oplossing. Nat verband om de hoeven is trouwens ook goed.

Nu zeg je dat ze al vrij lang hoefbevangen is, wat bedoel je daarmee? Mijn mening: er moet NU en MET SPOED een dierenarts bijkomen. Als die van jou hiervoor niet alles uit z'n handen laat vallen, lijkt het me een goede gelegenheid naar een andere praktijk over te stappen.

Sorry dat ik het zo cru zeg, maar het lijkt me echt overduidelijk dat je paardje momenteel ondraaglijke pijn heeft.

Edit: aangevuld

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:27

Wat afschuwelijk zeg, ik snap niet dat er zo laat pas een d.a bij komt?

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:34

(Het is niet mijn paard, maar die van een goede kennis. Maar dat maakt nu niets uit.)
ze heeft ook een hele lange tijd met verband etc. gestaan. ze is naar een kliniek geweest geopereerd. hoefsmid heeft er ook al vanalles aan gedaan, ze kreeg medicijnen etc. We kunnen haar wel in de paddock zetten, maar het probleem is vooral ook dat ze de stal niet uit wil. Ik vond het zelf ook lang duren voor die dierenarts.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:45

Een paar kruiwagens zand in de box gooien en nat maken (de helft van de box met stro, dan kan ze droog liggen). Dan hoeft het paard niet helemaal naar de paddock te lopen.
Ik had voor Image het hele gangpad ook volgestort met kruiwagens zand tot aan de paddock. Dan kon ze gemakkelijker lopen, want vooral het lopen op het harde doet zeer.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:48

Aprilsgatje schreef:
(Het is niet mijn paard, maar die van een goede kennis. Maar dat maakt nu niets uit.)
ze heeft ook een hele lange tijd met verband etc. gestaan. ze is naar een kliniek geweest geopereerd. hoefsmid heeft er ook al vanalles aan gedaan, ze kreeg medicijnen etc. We kunnen haar wel in de paddock zetten, maar het probleem is vooral ook dat ze de stal niet uit wil. Ik vond het zelf ook lang duren voor die dierenarts.

Een paard dat bevangen is moet accuut bloeddrukverlagers krijgen! Anders is de kans groot dat het hoefbeen kantelt, en als ik het zo lees is dit bij dat paardje al gebeurd, want het is heel erg pijnlijk. Ik had gelijk die DA gedumpt en een andere gebeld!
Als wij bij onze DA het woord hoefbevangen al noemen, staat hij binnen het uur op het erf. Bevangenheid en bijv. koliek behoren tot de spoedgevallen!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:49

Aprilsgatje schreef:

Weet je waar ze aan geopereerd is? En is er al een gekanteld hoefbeen?
Je zou in elk geval kunnen proberen haar hoeven weer in nat verband te zetten en ook de hierboven gegeven tip van een paar kruiwagens zand in de box lijkt mij een hele goeie. Het lijkt me niet dat je een paard dat uit zichzelf gaat liggen van de pijn, moet gaan dwingen naar de paddock te lopen.
En echt, probeer er eerder dan dinsdag, het liefst vandaag nog, een DA bij te krijgen, al is het alleen maar voor een goeie diagnose en medicatie.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:55

Inderdaad direct actie ondernemen. Naar de kliniek foto's maken en bepalen wat de beste oplossing voor het paard. Mijn pony is ook zeer ernstig bevangen geweest en door snel handelen gaat het nu erg goed met hem. Beslag in combinatie met pijnstillers (equipalizone van arnolds, speciaal voor pijn in het bewegingsapparaat) is het weer goed gekomen.

Edit: oh ja Trouwens hoe lang is al vrij lang? Dat las ik pas net in je post. Bij ons heeft het van december tot april geduurt voordat het beestje weer zonder pijnstillers zich heel goed kon redden. Daartussen 2 keer een terugval gehad maar toen had hoefzweren. Die komen veel voor bij paarden die lang bevangen zijn/geweest dus dat zou ook nog wat kunnen verklaren.