Als de schurft maar niet over gaat..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silly29

Als de schurft maar niet over gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 13:42

Sinds 2 maanden hebben we 2 shetjes. Ze zijn behoorlijk verwaarloosd geworden bij hun vorige eigenaren, en zijn dus best mager. Echt 2 zorgekindjes, waar we in 2 maanden tijd al een aantal keren de dierenarts voor hebben laten komen.

Nu zijn ze eindelijk aan het bijkomen, maar ze hebben vanaf het begin last van schurft. Dierenarts is erbij geweest, en die adviseerde te wassen met sebacil. Omdat ze in de winterharen zitten, vroegen we hoe we tot op de huid konden komen. Volgens de dierenarts zou dat makkelijk lukken met een spons. Helaas lukte dat dus niet, na uren wassen hadden ze nog steeds enorme jeuk. Dus heb ik een drukspuit gepakt en hebben we ze daarmee iedere week 1 x gewassen om te proberen te voorkomen dat er nieuwe eitjes uitkwamen. Uiteindelijk leek het redelijk onder controle, en zijn we overgegaan op het alleen wassen van de plekken waar ze zich schuurden. (Sebacil blijft toch gif, en ik ben er niet blij mee om dit steeds op hun huid te doen) Ook de dierenarts meende dat het nu over aan het gaan was.

Sinds een paar dagen is het echter weer in alle hevigheid terug. De beesten worden er chagerijnig van. Proberen zich overal te schuren. Ze stikken echt van de jeuk. Ook staan ze constant bij elkaar te jeuken.
We worden er echt een beetje moedeloos van.

We hebben het idee dat dit nooit over gaat zolang ze in de winterharen zitten. Het is zo moeilijk om goed tot de huid door te dringen en alle plaatsen te raken. Dus we denken erover om ze te scheren. Met veel moeite heb ik iemand gevonden met een scheerapparaat. Wat vinden jullie van scheren? Is dat nu aan te raden? Met dit weer zou het wel te doen zijn, maar wat als het dadelijk weer regent/vriest? We hebben dan wel dekens, maar is dat voldoende? Ze zijn nog steeds verzwakt en aan het bijkomen.
Maar ze met deze extreme jeuk laten rondlopen vind ik ook niet echt te doen.
Wat vinden jullie? Scheren/niet scheren? Of zijn er nog andere opties dan Sebacil?

gabyfedde

Re: Als de schurft maar niet over gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:44

Scheren!
En daarna dekens op. Ook met dit weer (zon schijnt maar warm is het echt niet). Goed in de gaten houden dat ze het niet koud hebben.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:40

Inderdaad scheren, dan wassen en dekens op Knipoog Het word gelukkig toch al weer lente!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:43

gabyfedde schreef:
Scheren!
En daarna dekens op. Ook met dit weer (zon schijnt maar warm is het echt niet). Goed in de gaten houden dat ze het niet koud hebben.

Kijk wel uit dat de schurftmijten dan niet in de dekens gaan zitten!
Schurftmijt schijnt niet tegen evermectine te kunnen (dat zit in ontwormingsmiddel). Is er geen mogelijkheid dat dit ingezet kan worden (via de bloedbaan) tegen deze lastige pestkoppen!?

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:54

Ik heb de dierenarts ook gevraagd of het niet mogelijk was om ze hiertegen te spuiten. Hij zegt dat er geen spuit tegen mijten is, alleen tegen de jeuk, maar daarmee neem je de oorzaak van de jeuk dus niet weg.
Hij zegt dat er geen andere mogelijkheid is dan wassen met sebacil.

We wilden ze eerst iedere week blijven wassen totdat het weer t toelaat om ze te scheren. Maar iedere week dat gif op ze gooien vind ik echt niet fijn. En nu vind ik het zo erg met de jeuk, dat ik bijna niet anders kan dan ze toch te scheren.

Ik denk dat er niks anders op zit dan ze morgen te scheren en daarna goed te wassen met sebacil.
Dan maar hopen dat het weer n beetje de goede kant op blijft gaan.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:59

met scheren moet het haast wel beter gaan Knipoog Nu zit al dat haar ook ngo eens in de weg, en ze hebben jeuk van het verharen Knipoog

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 17:35

Ze hebben inderdaad ook jeuk van het verharen. Maar ik heb ze net nog eens grondig nagekeken, en ze zitten echt onder de witte schilfers. (van de mijt) Dus ik neem aan dat daar de ergste jeuk vandaan komt.

Nou, ga zo kijken naar een scheerapparaat, hoop dat het wat is, dan kunnen we morgen aan de slag!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 17:37

Oh en nog een vraagje, hoelang moeten ze die dekens dan op? Wanneer mogen ze dan weer zonder deken buiten? Echt in de lente pas weer als het weer constant goed blijft?

En moeten ze die dekens dan ook in de stal ophouden?
(ze gaan 's avonds nog binnen omdat ze nog echt behoefte hebben om lekker uit te rusten en te liggen)