paard maakt een chaos tijdends het beslaan??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanova

paard maakt een chaos tijdends het beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:59

hallo mede paardenliefhebbers

ik help wel eens mee op stal van mn buurman ik ga vanmiddag weer daarom plaats ik dit topic, omdat er een probleem is.. 1van zijn paarden maakt toch een strijd tegen het beslaan van zijn hoeven, stijgeren,bokken, bijna uitglijden op de stalgang.. het was gister 1grote chaos
zondag is het met wat tegen stribbelen toch gelukt, maar 4dagen later lagen de ijzers er weer af.. waardoor hij het gister weer probeerde, maar het paard had uiteindelijk gewonnen, want het lukte gewoon niet.. ik heb hem gevraagt of het paard niet zonder ijzers kan lopen, maar toen was zijn antwoord ¨nee, want de stenen doen pijn in de hoeven van paarden (het paard rent voor de sulky, hij traint op een bosweggetje, met stenen.. klopt dit, dat het pijn gaat doen onder de hoeven tijdens het draven? mijn vraag was eigenlijk, hoe kun je dit aanpakken, dat het paard rustiger word, en niet zo'n chaos maakt, ik moet er wel bij zeggen, dat de man erg hard tegen hem is geweest gisteren, waardoor hij wat angst had voor hem, op het laatst.. daarna heeft hij zijn excuus aangeboden, maar vandaag gaat hij het weer proberen, en als het nodig is, kan ik helpen.. maar wat moet ik dan doen? moet ik hem aflijden met een snoepje, moet ik hem aaien.. moet ik hem streng beet houden, moet ik gewoon rustig blijven, of laten zien dat ik de baas bent? ik heb geen idee, en wil graag dat het goed gaat vanmiddag, dus alle tips zijn van harte welkom!!!! als het vanmiddag niet gaat, wilt hij een klem kopen voor op zijn lip, zodat het wat kalmeert, maar ik heb hem duidelijk laten weten, dat ik dat niet wil...

j_haine

Re: paard maakt een chaos tijdends het beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:55

jij zal in ieder geval moeten laten zien dat je de baas bent. je smid zal het vertrouwen in je paard moeten terug winnen, en op een rustige manier laten zien dat wat er ook gebeurd hij zijn ding voor elkaar gaat krijgen.
hoe oud is je paard als ik vragen mag. en is het de eerste keer dat ie beslagen word.
de eerste keer brand ik de ijzers er meestal niet onder omdat bekend is dat paarden daar van kunnen schrikken.
als het echt schrik is wat je paard vertoond naar de smid, is rust je redding. is het drammerigheid en onwillendheid KAN een praam (klem op de neus) helpen. je kan ook zelf zijn bovenlip in je hand pakken en een beetje draaien. misschien gaat je paard daardoor iets meer respect tonen. maar dit mag nooit een blijvende oplossing zijn.

dit is een moeilijke situatie om verder via een forum in te schatten.
meestal kan je door een goede lichaamstaal naar het paard toe wel heel veel winnen, maar die moet je dan wel beheersen.

ik heb in mijn praktijk ook een paard dat een beetje verknipt was en als ik in de buurt kwam mij het liefst het licht uit mijn ogen zou slaan.
nu na 5 keer bekappen zijn we zo ver dat het paard het accepteerd en ik gewoon mijn werk kan doen.
dit heeft wel veel tijd gekost maar het resultaat is zoals gewenst.
ga met een paard nooit de strijd aan want die verlies je geheid. probeer vriendjes te worden dan werken ze meestal mee.
en eenmaal verziekt heb je het zomaar niet weer goed.

dus zoals ik je verhaal lees is rust en overwicht de oplossing. maar vooral rust.

veel succes vanmiddag. en ik hou het hier even in de gaten. wil graag weten hoe dit afloopt.

groet john.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:52

Als het zo'n traumatische ervaring is en je het niet rustig kunt opbouwen, shapen dan zou ik of een praam toepassen of een kalmeringsmiddel gebruiken.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:14

Hoe is het gegaan vanmiddag?

Inderdaad, liever een sedatie en/of praam dan het paard, de smid of jijzelf gewond...

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:20

mijn paardje is ook zo
nu ze een praam om krijgt word het al anders
het is gewoon puur geduld hebben en je paard niet laten winnen
want dan doen ze het de volgende keer ook weer

Hoe is het gegaan vanmiddag?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:05

ik zou me eerst eens flink afvragen waaróm het dier zo'n hekel heeft aan het beslaan. er is nl een reden voor dit gedrag, dat is er immers altijd. ga daar eerst eens mee aan de slag, en dan eens verder kijken naar een fatsoenlijke oplossing. krachtmetingen en geweld zijn NOOIT de oplossing bij paarden die iets eng vinden of niet willen om onbekende reden. problemen moet je bij de oorzaak aanpakken.

even offtopic: als er geweld gebruikt kán gaan worden zou ik bij voorbaat al niet meewerken aan wat er gebeuren moet. laat ze eerst maar eens uitzoeken waar het probleem zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:52

Hoefschoenen misschien een oplossing voor zo lang?

Het paard klinkt bang, dus ik zou op zoek gaan naar een smid die heel rustig en aardig is. Dan laat je het paard eens een aantal keer vanuit een stal meekijken als andere paarden worden beslagen (ook om aan de geur te wennen), en laat je hem door de smid gewoon bekappen heel voorzichtig. En later eens voorzichtig beslaan als het nodig is. Maar hoefschoenen werken ook meestal erg fijn, misschien vind je buurman dat wel veel fijner Lachen Maar het is wel wat meer werk met aandoen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:44

Wat is het eten? Vaak helpt het om gewoon hooi of kuil aa te bieden, tijdens het bekappen, vinden ze meestal wel alles best. Pramen zijn nooit een PERMANENTE oplossing. Heeft mijn jonge paard de eerste 2 tot 3 keer ook gehad, het werd alleen maar erger. Toen ben ik dagelijks voeten gaan pakken, en paar seconden, toen twee minuten omhoog houden, SNOEPJE (beloning). De derde keer dat de smid kwam stond-ie te ZWETEN, niet NORMAAL, het liep langs zijn hele lijf tot in zijn sokken, hij drukte zijn voorhoofd tegen de houiten schuurmuur. Maar zonder praam. Kijk elke keer als de smid komt, hebben ze dezelfde associaties. Het KAN helpen, om het op een andere plek te laten doen, als je tenminste de mogelijkheden daartoe hebt. Maar zoals het nu gaat, leidt het waarschijnlijk van kwaad tot erger. Ik kan je niet zeggen, zo maar op een Bokt-forum, of het zou helpen om streng of juist aardig tegen het pard te zijn. De een is totaal anders, dan de ander. Maar ze wennen er allemaal aan, geloof me. Probeer je te verdiepen in het karakter: iemand zei al: het klinkt als ANGST. Daar lijkt het inderdad op. Maar sommige angstige paarden hebben juist veel baat aan iemand die kordaat optreedt. Probeer het paard eens door iemand totaal anders, met veel ervaring, vast te laten houden? Dan kom je er langzamerhand wel achter,. wat dit paard nodig heeft. Het blijft, metelk paard, steeds weer: uitvinden, wat voor JUIST DEZE nou de juiste benadering is .... Daar zijn geen standaard regels voor.

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:43

Je hoort vaak verhalen van geweld te gebruiken.

Probeer het met sedatie, voor de goede ervaring.

of gewoon hooi voor zijn neus,en lekker laten knabbelen.

doet et paard ook zo moeilijkl met hoeven krabben?

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:44

En vooral, rustig blijven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:27

Nogmaals, ik ben ook voor geweldloze aanpakmethodes. Het kan, echt. Je kunt natuurlijk van je hoefsmid verwachten, als die eens in de zovel ker komt, dat HIJ het even voor je oplost. Veel wordt gewonnen door ZELF toch steeds die beentjes op te gaan pakken, ook al denk je : wat heeft dit voor zin, eigenlijk? Dat heb ik ook gedacht. Toch werkte het ! Ook al KUN je door afstand of werk niet iedere dag komen, maak het dan een punt, om, VOOR poetsen VOOR iets anders toch die hoeven op te pakken, al is het maar een paar seconden. Pas loslaten, als je geen tegendruk meer voelt. Het werkt ECHT. Geduld, doorzetten! Ik spreek uit ervaring, en ik had bepaald ook geen makkelijke! En dan: hooi t

IKe knabbelen geven. In de zomer ligt dat weer anders, natuurlijk, maar alles proberen, voor je paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:29

Sorry, ik ben niet zo goed met computers, dus ik probeerde EDIT, om dat ik zag, dat ik het woordje NIET vergeten was in de zin met wat je van een hoefsmid mag verwachten. Maar dat had je hiopelijk zelf al begrepen?

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:02

Ik heb dit probleem ook, echt heel lastig!