Oud paard met jeuk en kale plekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matjes

Oud paard met jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:00

Hallo allemaal,

sinds 'n goed jaar verzorg ik 'n oud paard. Hij is enorm lief en volgens my weet hij niet helemaal dat hij 'n paard is maar denkt ie eerder 'n knuffel te zijn, zo lief is hij. Hij is al oud (ergens in de 30) en dus met pensioen. Is draver geweest op de baan en nu staat hij gestald bij de manege waar ik bijna dagelijks ben.

Ons probleem:
Vinus heeft op diverse plekken enorme jeuk maar we kunnen niet echterhalen wat de oorzaak is. In december zijn ze allemaal ge-ent geworden maar er is blijkbaar geen oorzaak gevonden voor zijn jeuk. Hij heeft kale plekken (steeds meer) en de vacht rondom die plekken kun je er zo af plukken, laten redelijk snel los. 't Begon eerst met 'n paar bultjes onder zijn manen die na enige tijd kapot gingen en heelden, maar de kale plekken bleven en de jeuk op die plaatsen ook. Nu heeft hij dus echter op meer plaatsen jeuk. Tijdens 't borstelen is dit nogal gevaarlijk omdat hij zich wil krabben (terwijl ik met de borstel bezig ben) op de jeukende plek waar ik netaan 't werk ben. Ondanks zijn hoge leeftijd is hij toch nog akelig lenig, achterbeen komt zo naar voren om te krabben (staat dan als 'n hond op 3 benen met 1 been naar voren, grappig EN eng). Hij komt 't hele jaar door op de wei, behalve als 't erg nat is of te koud (hij komt dan de stal niet uit vanwege koude en stijve spieren). Op de wei staat hij met 'n veel jonger vriendinnetje, maar zij heeft nergens last van; geen jeuk of niks.

Ik heb gehoord van iemand dat dit kan onstaan bij 'bejaarde' paarden door problemen met de nieren, maar daar trek ik niet zo aan eigenlijk, omdat hij dit probleem niet eerder had dan eigenlijk pas sinds dit najaar.

Weet iemand wat dit kan zijn of 'n mogelijke oplossing voor zijn probleem? Deken omdoen werkt niet, die doet hij zelf weer af (vraag me niet hoe maar hij flikt 't wel ^^).

Alvast bedankt voor elke tip, suggestie of idee!!!

Groetjes, Matjes en Vinus

Kimmie1974

Re: Oud paard met jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:19

Het eerste waar ik aan denk: ringworm (da's geen worm maar een vorm van schimmel) of 'gewoon' schimmel. Het wordt overgedragen door andere paarden en daarnaast zijn paarden met minder weerstand er gevoelig voor. Je paardje is al oud en zal meer moeite hebben met zijn weerstand, bovendien is een dikke lange (winter)vacht de ideale broedplaats voor een schimmel. Ik zou hem lekker wassen met Imaverol en kijken of het dan opknapt. Wel een tijdje mee doorgaan (ook als het over lijkt te zijn), anders is het zo weer terug.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:23

Kweekje laten nemen door de DA?

Zou een schimmeltje kunnen zijn, of schurft..
In geval van schimmel -> om de dag wassen met Imaverol
In geval van (regen)schurft -> scheren & om de dag wassen met Betadineshampoo & dagelijks plekken inspuiten met W-spray (www.paardendrogist.nl) & om de dag (mte het wassen) alle korstjes verwijderen

Matjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 15:39

Hoihoi,

bedankt voor de reacties.
Ringworm heeft hij niet, dan had ik dat wel herkend (heeft m'n eigen paard toen ze nog leefde ook eens gehad). Rainrot is 't ook niet, er zitten geen korsten op. Gewoon kaal en jeuk, verder niks eigenlijk. Scheren is geen optie omdat hij zoals ik al eerder schreef zichzelf de deken afdoet (joost mag weten hoe, maar hij doet 't elke keer weer).
Kweekje laten nemen door de DA.. tja, 't is 'n optie maar hij is niet van mij. Hij staat alleen op de manege gestald voor z'n pensioentje en oude dag, maar hij is niet eens van de vrouw die de manege runt (is van kennis van haar waar ze hem vroeger heeft verzorgd toen ze jonger was). Er is ook geen teken van luizen of dergelijke, de vacht is gewoon schoon en niet schilferig of dergelijke; ook woont er niks in de vacht. Om z'n oude huid soepel te houden gebruikt ik wel uierzalf, dat remt ook de jeuk 'n beetje heb ik gemerkt. Dus dat doe ik op de kale plekken.

Er is verder niks vreemds te zien aan hem, behalve dan kale plekken, jeuk en uitvallend haar als 't iets te hard borstelt (wat hij erg lekker vind overigens).

Groetjes!!!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:44

Mijn pony van bijna 30 had ineens ook kale plekken maar geen jeuk.
Met poetsen kwamen er ook hele plukken uit.
Ze heeft twee injecties gekregen voor schimmel want wou dat arme beesje niet wassen met die dikke vacht en dit weer.
Maar of het echt schimmel is geweest Verward Ik betwijfel het.....

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:13

Aan een deken zitten 6 klipjes of gespen , ik heb veel gezien maar een paard dat telkens weer een deken af doet???? vind ik moeilijk te geloven. Blond

Ook een oudere verzorg pony zat ook heel erg slecht in zijn vacht, mede doordat hij ouder werd maar ook omdat het steeds zachter weer word in nederland ,,,,

Er is een poedertje te koop die oudere paarden beter door de verharing heen te helpen, ik weet helaas niet meer hoe dit heet of waar te verkrijgen, mischien mede bokkers???? Slim

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:57

Een vriendin van me had ook een pony waarbij dat gebeurde, die deed er zwitsal en nog een speciaal zalfje op, die kan je denk wel kopen bij een ruitersportzaak

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:13

fuego3 schreef:
Er is een poedertje te koop die oudere paarden beter door de verharing heen te helpen, ik weet helaas niet meer hoe dit heet of waar te verkrijgen, mischien mede bokkers???? Slim

Oa Opkikker van de Paardendrogist. Dat krijgt mijn oudje ook om hem te helpen door zijn vacht te komen. Hij doet het er goed op, maar ik vraag me af of dat in dit geval ook zal helpen. Kale plekken in combinatie met jeuk klinkt eerder als een schimmelinfectie oid.

Matjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 12:29

't Deken dat hij om had had geen bilkoorden omdat hij daar al eens in blijven hangen. Hij staat niet meer recht op z'n benen maar echt krom, en omdat hij zich zo fanatiek krabt is hij dus eens met 'n been blijven hangen in dat koord dus dat is eraf gehaald.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:36

Klinkt voor mij eerder als luis/vlooien. Heeft mijn paard ook al eens gehad. Veel jeuk en steeds meer kale plekken, geen wondjes. Ja op de duur wel door het vele krabben... Wassen met Sebacil (verkrijgbaar via DA) en na 2 weken nog 1x herhalen. Daarna ben je overal vanaf (als het dat tenminste is). Officieel is Sebacil hier niet te krijgen maar de meeste DA hebben het nog wel 'onder de toonbank'.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:36

Mijn oude pony had dit eerst ook. Echt erge plekken. Schurft was het niet wat het nou was wist de dierenarts niet precies. Dierenarts heeft toen bak met extra vitaminen gegeven en het hielp maar na die bak gewoon zelfde voer gehouden. Het kwam namelijk niet meer terug gewoon veel poetsen hielp bij mij ook al grootendeels. Mijn andere pony had er geen last van.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:04

VSW-->MD

Matjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 16:51

Ik wil hem wel proberen te behandelen en laten nakijken door 'n DA, maar 't probleem is; Hij is neit van mij.
De DA is in december nog bij geweest ivm inenten en kon blijkbaar niks ongewoons vinden. Ik weet ook niet precies wat de DA gedaan heeft, en z'n baasje weet 't ook niet (veel paarden zorgen voor verwarring als je 'n paar lastige er tussen hebt).
Z'n huid herstelt goed en de vacht komt ook al weer terug. Huid ziet er normaal uit, vacht ook. Geen schilfertjes of niks te zien, ook geen krabbelende beesies. Hij wordt dagelijks geborsteld en grondig ook (wintervacht + rollen in de wei = ramp!!) maar ook weer niet zo grondig dat de huid beschadigd raakt.

Ik denk dat we gewoon even afwachten en als 't fijne weer blijft aanhouden dat we hem even in bad doen ^^. Scheren is zoals reeds gemeld geen optie.

Ben benieuwd hoe 't verder gaat, maar de jeuk wordt ook nog eens versterkt door de rui die nu begint.

Matjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:16

Dit topic mag gesloten worden. (tijdje afwezig geweest ivm ziekte, operatie en herstel van mezelf)

Vinus is verhuisd en staat nu op wei in Budel (ergens in Budel dan..). Weet nog niet hoe 't nu met hem gaat maar ik ben vastbesloten hem op te gaan zoeken, hoe dan ook.

Groetjes en liefs van mij