Erratische kies, wie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Erratische kies, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 10:34

Mijn haflinger Arnold van bijna 6 jaar heeft zolang ik hem in mijn bezit heb een apart 'gaatje' in zijn oorschelp. Een gaatje waar met regelmaat een dik viezig korstje op komt en wanneer je dit korstje verwijderd flink 'pust' (wel witte vloeistof). Na enig speurwerk op internet ben ik uit gekomen op een erratische kies.

Ik heb dit vorig jaar (7 febr.) aan mijn veearts, dhr. H de Groot (DAP BODEGRAVEN) voorgelegd en hij dacht dat dit inderdaad een 'mogelijk geval' kon zijn. Naar zijn zeggen had hij nog nooit een paard met een erratische kies gezien en kwam het ook maar vrij zelden voor. Op advies van hem heb ik het een jaar in de gaten gehouden (open en schoon houden) om te kijken of er daadwerkelijk 'werking' in zat. En inderdaad...........H. Groot was er afgelopen woe en er leek geen verandering in de situatie.

Advies; foto's maken om te kijken of er daadwerkelijk een cyste zit en waar deze zit...........Ik zie Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! al rollen, maar heb toch echt het beste met mijn paardje voor. De foto's zullen niet het duurste zijn.........................maar een evt. operatie (mogelijkheid vergroeing met de schedel) zal toch meer dan 1 haflinger kosten.

Wie heeft ervaring in deze situatie, wie zijn pony/paard heeft dit ook................wat heb jij er aan gedaan?

Ik hoop op veel reacties!!

Mogelijk worden er aankomende week foto's gemaakt

linky

Re: Erratische kies, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:39

Eerst rontgenfoto's laten maken, dan weet je zeker wat er aan de hand is, en niet op de zaken vooruit lopen.
Met giswerk schiet niemand wat op.
Elk geval is verschillend, er zijn dus geen "standaard" oplossingen van anderen waar je wat aan hebt zolang je niet weet WAT er aan de hand is.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:45

Wij hebben een jaarling lopen met een errastische kies (of hoe het ook maar mag heten) Ze heeft er geen last van maar voor eventuele verkoop moet dit verwijderd worden door de DA, anders mag ze niet eens goedgekeurd worden. Heel apart ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 11:11

Citaat:
Eerst rontgenfoto's laten maken, dan weet je zeker wat er aan de hand is, en niet op de zaken vooruit lopen.
Met giswerk schiet niemand wat op.
Elk geval is verschillend, er zijn dus geen "standaard" oplossingen van anderen waar je wat aan hebt zolang je niet weet WAT er aan de hand is.

Röntgen worden volgende week gemaakt, dat er wat zit staat voor 99% vast. Het pust niet zomaar volgens de DA. De operatie is geen 'gemakkelijke' ingreep, in geen van de gevallen ondanks er geen standaard voor is.........aldus de DA, omdat je met de schedel te maken hebt. DAAROM ben ik opzoek naar ervaringen.......

Mensen die paarden hebben laten opereren, maar ook mensen die het 'laten voor wat het is' en waarom........

@ Postbodesiem.........hoe ziet dit er bij jullie uit en je bedoel dat je hem röngologisch niet goed gekeurd krijgt? Bij de klinische keuring is dit er 3 jaar geleden bij mij niet uit gekomen

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:59

Onze DA heeft laatst even gekeken (wij dachten dat het een dikke wrat was Bloos ) en zei dat het voor eventuele verkoop verwijderd moest worden. Ik weet niet waarom maar misschien valt het onder afwijkingen ofzo?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:00

Hmmm oke, ik laat Arnie donderdag röntgen dus ben zeer benieuwd

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:11

Hou je me op de hoogte? Heb ook al even gegoogeld, het wordt ook wel een zwevende kies genoemd

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:44

dit is wel een apart geval zeg had er dus ook nog nooitt van gehoort

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 23:45

Tomorrow is the day Boos! ...............................Moet zeggen dat het me niet geheel lekker zit. Maargoed je kunt er beter naar laten kijken ipv afwachten, dus beter dan je best kun je niet doen. Ik heb om 3 uur een afspraak bij de DAP, zal daarna in dit topic posten.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:30

linda_arnold schreef:
Tomorrow is the day Boos! ...............................Moet zeggen dat het me niet geheel lekker zit. Maargoed je kunt er beter naar laten kijken ipv afwachten, dus beter dan je best kun je niet doen. Ik heb om 3 uur een afspraak bij de DAP, zal daarna in dit topic posten.

hoe is het gegaan?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:04

wij hebben weleens paarden met erratische kiezen geopereerd.. De operatie die ik gezien heb zijn goed gegaan.

Een vrouwtje dat bij mij bij de recreanten reed had ook een paard met een zwevende kies, en die heeft er niets aan laten doen.

Hoe is het met jouw paardje afgelopen?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:09

Hee.... ik lees hier ook iets van iemand met een paard met iets waarvan ze dacht dat het een wrat was. Mijn paard heeft ook al jaren (en hij is nu vijf, dus zijn hele leven zowat) een wrat op zijn ene oor. Die komt ook steeds terug, soms valt die er af, maar groeit snel weer bij. Alleen nog nooit pus oid gezien. Kan dat hier ook mee te maken hebben?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:21

Ja dat kan Ja

Is het echt een wrat?
Of gewoon een korst?
Als je dierenarts komt voor je enting kun je t gewoon vragen of ie even wil kijken Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:30

Ja, dat zal ik eens even vragen dan! Inenting is net geweest, maar misschien komt 'ie nog eens tussendoor voor een ander paard ofzo.

Het lijkt niet echt een wrat, het heeft niet zo'n bloemkoolachtig oppervlak, het is wat gladder, maar een echte korst is het ook niet. Af en toe (tot nu toe twee keer) valt het er af en komt er een wondje, waar direct een nieuwe bobbel begint.
Ik had hier nog nooit van gehoord! Weer wat geleerd Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:32

vaak komen mensen idd met een wondje of oorpus dat maar blijft terug komen. Voor ons de aanwijzing van een zwevende kies.
Gewoon even laten nakijken als je dierenarts als ie er is Lachen

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 23:34

Update;

Afgelopen donderdag dus bij de DAP geweest in Bodegraven. Bij het vooronderzoek bleek al dat het kanaal (waar de pus uit kwam) maar ca. 2 cm diep was. Toch voor de zekerheid maar een serie foto's laten maken van de kiezen en het hoofd/oren en hieruit bleek (godzijdank Knipoog ) dat het gaat om een 'werkende talgklier' en GEEN zwevende kies. Ik kan deze talgklier operatief laten verwijderen, maar dat vind ik voorlopig nog 'onzin'. Het ding is niet ontstoken en als ik hem zelf netjes schoon houdt en uitknijp hoeft dit ook niet te gebeuren.

Ben er een hele middag mee in touw geweest, ruim €170,00 armer.........................,maar het lucht enorm op te weten dat er geen 'gekke dingen' in het hoofd van mijn paardje afspelen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:19

170 euro is een mooi bedrag voor een middagje dierenarts Haha!
Zeker met zon goede uitslag!!

Succes met behandelen!