Few spot Appaloosa's & Nachtblindheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Few spot Appaloosa's & Nachtblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 09:46

Sinds enkele maanden zijn wij er achter gekomen dat onze nu bijna 4 jarige Fewspot merrie stekeblind is in het donker.
Hierdoor heeft ze op 2.5 jarige leeftijd een ernstig ongeluk gehad, er gebeurde iets in de stal waardoor ze haar stal uit kwam en dwars door een muur is gerend, daarna met benen in glasplaten, dwars door gaas en draden heen etc etc. Is nu overigens zo goed als hersteld en toen wist ik nog niet dat ze nachtblind was.
Wat mij wel altijd opviel is dat ze ontzettend lange tastharen had aan ogen en neus, misschien wel 10 cm lang.
Een klasgenoot en ik waren er altijd al van overtuigd dat ze wat aan de ogen kon hebben, maar goed 's nachts stond ze altijd op de stal en had ik niks in het pikkedonker te zoeken dus merkte ik ook nooit wat.

Nu hebben we sinds juni vorig jaar een eigen stalletje, en met de winter werd het natuurlijk eerder donker en kwam ik dus vaker in het pikkedonker om nog wat hooi te voeren. En toen kwam ik er dus achter dat ze mij helemaal niet kon zien in het donker, wel merkte ze dat ik ergens stond en op de tast mij probeerde te zoeken en soms ook per ongeluk mij aanstootte.

Het gaat op zich heel goed ze staat dag en nacht buiten met mijn 2 andere Appaloosa's in een paddock en een stukje weide. Gelukkig goed met hout omheind zodat als ze botst ze niet er dwars door heen gaat. Ze 'weet' nu waar de omheining zit en ze volgt de anderen en eigenlijk red ze zich heel goed.

Wie heeft er nog meer een fewspot of misschien wel een andere patroon Appaloosa die ook nachtblind is?

janouk

Re: Few spot Appaloosa's & Nachtblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:51

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:17

Ik weet vrij zeker dat de mijne dat ook heeft.
Is natuurlijk moeilijk testen en veel eigenaren merken het niet eens omdat ze zich in hun eigen omgeving goed redden (maar leg maar eens iets op de grond en leid het paard er dan langs, in t donker Knipoog )
Ik vraag me ook af of deze paarden overdag ook minder goed zien enz.

Is niet zo heel veel onderzoek naar gedaan, en van te vinden op t net maar t schijnt bij Appaloosa's vaker voor te komen.

Zie ook: http://www.blindappaloosas.org/blindness.html

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:21

Nachtblindheid komt idd vaker voor bij fewspot appaloosa's! Heb een boek over kleurgenetica en wil één dezer dagen best wat van opzoeken Lachen maar nu ff niet want heb niet zoveel tijd.
Ik heb een chabrak-appie en die heeft maanblindheid. Dit komt ook aanzienlijk meer voor bij appaloosa's. Ook te lezen op de site die sflj gaf... Knipoog Hierdoor is hij al blind aan 1 oog.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of mijn appie nachtblind is. Zal dat toch eens moeten uitzoeken want dat zou wel heel sneu voor hem zijn. Wel is hij erg schrikkerig in zijn stal in het donker, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat hij al halfblind is Ach gut

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:02

Mijn Appie is ook nachtblind. Ik merk er weinig van in de dagelijkse omgang, ik ga zelfs in het donker onder het zadel naar een vriendin om daar in de bak te rijden. Dan rijden we in de bak bij 1 bouwlamp, dus is het ook schemerig, en dat gaat prima. Ik merk het wel als ik in het donker in de bak probeer balkjes te draven of zo....dat gaat echt niet, want dat ziet hij niet! Ook van buiten in het felle licht naar een donkere stal (die hij niet kent) is ook even lastig. Hij is gelukkig voor zo ver ik weet nooit gewond geraakt omdat hij het niet goed ziet.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:03

Mijn appy is verder ook niet bang in het donker, en denk dat het ook heel wat scheelt als je paard je gewoon goed vertrouwt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:06

Volgens mij is het niet alleen en/of persé bij few-spots het geval hoor.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:08

Nee geloof ook bij snowcaps, als ze maar dubbel het leopard-gen hebben. Iig zoiets heb ik gelezen.

Wat ook apart is, dat als wij schijnen met een lampje naar ze in het donker, de andere 2 Appy's flink knipperen, en zij gewoon de ogen wagenwijd open heeft en een heel ander soort reflectie heeft in haar ogen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:10

Nou daar ben ik weer, en heb hier t stukje wat over Nachtblindheid staat in het boek "de kleur van het paard" erfelijkheidsleer:

Snowcap slaat op het allel dat de vorming van pigment tegen gaat, waardoor wit verschijnt. Het gen is compleet dominant, maar brengt in heterozygote vorm (2x het dominante allel) de few-spot voort. Een paard met alleen dit allel maar geen andere panterbont genen zou dan een wit vel met roze huid over de heupen hebben; chabrakbont, snowcap of blanket. De few-spot is een echt fokpaard. Ondanks het feit dat hij zelf vrijwel volledig wit is en met weinig vlekken en er zelfs niet als een klassieke appaloosa uitziet, is het het beste gereedschap om gevlekte paarden mee te produceren aangezien hij 100% appaloosakleur voortbrengt.
Het is niet bij iedereen bekend dat als één van de samenhangende (pleiotropische) effecten van het snow-cap patroon, bij de few-spot nachtblindheid kan optreden. Bij gewone paarden komt nachtblindheid naar schatting bij 1 op de 16 paarden voor, maar bij de few-spot leopard verondersteld men dat 100% in mindere of meerdere mate nachtblind is. In hoeverre dit geldt voor snowcaps, is niet helemaal bekend.

Wat ik hieruit opmaak is dat het snowcap gen voor nachtblindheid zorgt. Bij fewspots dus 100% omdat die heterozygoot dominant zijn voor dit gen. Bij andere patronen zou dit gen dus ook tot uiting kunnen komen (aangezien het dominant is). Dus ik neem aan dat paarden met snowcap gen (dus die met blanket, chabrak etc) inderdaag ook nachtblind zouden kunnen zijn. Dat zou iig de nachtblindheid bij de andere appie's hier verklaren. Knipoog Wat denken jullie? Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:15

helaas kan ik het nu beamen.

de DA is vanmorgen geweest omdat cheyenne erg schrikachtig word aan de rechterkant
ze heeft daar een oogbeschadiging opgelopen 2jr terug [ strootje in haar oog]
en nu blijkt ze nachtblind te zijn aan dat oog en het zicht is minimaal
ze kan veraf nog redelijk zien maar dichtbij ziet ze pas als ze er bijna op staat

mijn DA gaat meer info inwinnen maar het proces gaat door, ze zal er steeds minder mee gaan zien en daar blind mee worden
hopelijk gaat het proces langzaam, en blijft haar andere oog goed.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:21

hmm die appies en hun ogen... Die van mij is sinds afgelopen zomer blind aan 1 oog door maanblindheid. Hij is er wel vrij snel aan gewend, maar ook mijn angst is er idd voor het andere oog.
Ik hoop voor je dat het proces langzaam verloopt, zodat ze er geleidelijk aan kan wennen! Gelukkig kunnen ze wel goed af met 1 oog. Maar het is natuurlijk duimen dat het andere oog goed blijft. Lachen En goed opletten dat haar blinde oog niet beschadigd raakt omdat ze er niets mee ziet.
Edit; offtopic ; supergave appie heb je trws Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:26

Met een lampje zou ik dus kunnen testen of Pedro en Juntos nachtblind zijn. Jutnos knalde pas wel in het donker met zijn kop tegen in schot tijdens het op de wagen lopen. Heb voortaan dus het licht aan.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:30

Mirgino wat voor tests heeft jouw DA gedaan bij Cheyenne?
Ik merk het Jims ook wel hoor vooral zijn rechterkant, daar heeft hij ook zo'n gek klein wit vlekje in zijn oog.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:00

halen sommigen van jullie nu niet nachtblindheid (niet kunnen zien in het donker, overdag wel zien) en maanblindheid (oogziekte) door elkaar?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:58

__Suzanne__ schreef:
halen sommigen van jullie nu niet nachtblindheid (niet kunnen zien in het donker, overdag wel zien) en maanblindheid (oogziekte) door elkaar?

volgens mijn DA heeft cheyenne de oogziekte.

maar om het duidelijk te kunnen zien zou er een spiegelfoto? van haar oog gemaakt moeten worden.

hij heeft het oog bekeken en met een lampje erin geschenen,maar de pupil blijft open staan ,daarom staat ze overdag bij scherp weer met een dichtgeknepen oog

hij heeft mij een verhaal verteld over kegeltjes en iets van bloed streepjes,ik weet het ff niet meer maar ga het zeker nog een keer vragen.

volgens hem kan ze in het donker waarschijnlijk beter zien dan overdag met fel licht, omdat de pupil wijd open blijft staan.
haar goede oog is helder en glimt en het aangetaste oog is doffer van kleur
en door de beschadiging 2 jr geleden heeft ze ook een blinde vlek.

het schijnt bij mijn pony een proces te zijn wat niet te stoppen is en waarbij het zicht met de tijd verloren gaat.

ik moet zeggen dat ik me hierin nog niet verdiept hebt, en ik nu veel info heb gekregen maar het een beetje door elkkaar haal Gestoord

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:03

Dendie schreef:
hmm die appies en hun ogen... Die van mij is sinds afgelopen zomer blind aan 1 oog door maanblindheid. Hij is er wel vrij snel aan gewend, maar ook mijn angst is er idd voor het andere oog.
Ik hoop voor je dat het proces langzaam verloopt, zodat ze er geleidelijk aan kan wennen! Gelukkig kunnen ze wel goed af met 1 oog. Maar het is natuurlijk duimen dat het andere oog goed blijft. Lachen En goed opletten dat haar blinde oog niet beschadigd raakt omdat ze er niets mee ziet.
Edit; offtopic ; supergave appie heb je trws Lachen

thanks Haha! Haha! ik ben ook helemaal weg van haar Ja

gelukkig is het een pony met een cool koppie die niet snel in paniek raakt Haha!
maar met buiten rijden merk je goed, dat ze als ze iets ziet, stil gaat staan,en dan gaat focussen
als ze dan goed heeft kunnen zien wat het is zucht ze en loopt ze verder.

en als er iets langs de weg ligt een zakje of stronk dat ziet ze die pas als ze er vlakbij is en schrikt daar dan echt van .

en ik hoop echt dat er maar 1 oog aangetast is en dat ze niet helemaal blind word.

de tijd zal het leren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:12

Balen zeg Mirgino... Hopelijk blijft haar andere oog goed.

Ik bedoel dus echt nachtblindheid bij appy's, over maanblindheid loopt geloof ik al een ander topic hier op bokt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:43

Da's inderdaad niet het zelfde.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:38

Nachtblindheid en maanblindheid is zeker niet hetzelfde!! voor mij nooit meer een paard met maanblindheid, maar nachtblindheid vin ik al een kleiner probleem (lastig; dat wel).
Mirgino; als ze maanblindheid heeft zou ik je er goed in verdiepen, in voorkomen ed. Maar opzich 1 'troostende' gedachte: maar 20% van de paarden met maanblindheid heeft het aan 2 ogen...

Nachtblindheid merk je echt aan dat ze dingen niet zien in het donker die ze normaal wel in het licht zouden zien, bv een muur, drinkbak of jezelf Knipoog Aan het uiterlijk van het oog is heel weinig te zien, bij (maan)blindheid is de blindheid wel degelijk aan het oog zelf te zien (beschadigingen ed, tenzij het aan oogzenuw ligt)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:44

de DA heeft het over nachtblind gehad.
en dat het diep in het oog zichtbaar is
als ik echt precies wil weten hoe erg het is ,dan kan er een foto gemaakt worden van het oog.
iets van oogspiegeling of zo had hij het over.
helaas is er even wat langs me heen gegaan omdat ik alleen het woord BLIND hoorde.

maar het is wel de aandoening die Appies vaker heben.
het is niet iets wat door de oogbeschadiging van 2 jaar geleden ontstaan is of het moet door de medicijnen gekomen zijn?
ik vraag het allemaal nog wel keer als hij er weer is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:19

Ja als je met een lampje er op schijnt dan weerkaatst het licht ook anders (in het donker). En ze knipperen dus blijkbaar niet op het licht, geen reflex hierop.