Hoest

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:31

Mijn merrie 'hoest' sinds maandag. Is wel een groot woord, want meer dan 1 kuchje per dag is het niet.
Als ze net uit stal komt en in de bak wordt gezet rent ze altijd een rondje. ALs ze dan stopt, hoest ze 1x. Vandaag ook tijdens een buitenritje (toen we even een tijdje stilstond). Hierbij werd ik niet ontzettend 'gelanceerd', dus waarschijnlijk komt het niet zo heel erg van diep van binnen???

Ze heeft de afgelopen dagen wel gewoon gewerkt, uur aan de fiets etc, en dat gaat prima en zonder problemen. Alleen dus tijdens het 'opstarten' dat ze een kuchje geeft. Ze oogt verder gezond, is goed allert, goede temperatuur en eet ook goed. Ook geen snot etc.

Ze heeft dit wel vaker gehad, maar vaak na medicijnen (pijnstillers/ antibiotica) dat er even inhakte. Ik heb haar toen die keren een vitamine stoot gehad. Ze krijgt overigens nu elke dag vitaminen door Pavo Vital.

Moet ik me gaan zorgen maken om die kuchjes, of het gewoon nog even aankijken? Met het werken van de afgelopen dagen heeft ze flink veel gedaan, maar dan heeft ze er dus geen last van.
Aankijken? Toch een vitamine stootje? Poedertjes/druppels? Dierenarts?

- Daarnaast nog een vraagje. Ze staat in een hoekstal bij de opening van de stal (gewone deur grootte zal maar zeggen) wat dus al frisse lucht geeft. Echter heeft ze ook een staldeur. Deze hb ik sinds vorige week weer dag en nacht open staan, ipv snachts dicht, en heeft ze dus flink wat frisse lucht. Maar is dat misschien wat té veel frisse lucht, en zou dat er mee te maken kunnen hebben? (ze staat niet onder deken overigens).

- En de laatste. Ze moet volgende week worden geent. Echter, kan dat wel als ze wat hoest en mogelijk een verlaagde weerstand heeft? Of kan ze dan ziek worden van de enting?

Sorry voor de vraagjes Bloos
Alvast bedankt
(overbezorgd baasje)

Magnummm

Re: Hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:40

Enten zou ik maar eventjes mee wachen als je denkt dat het niet in orde is. Kunnen ze dan idd last van krijgen. Verder zou ik idd 1 van de deuren dicht doen. Want het kan zijn dat ze op de tocht staat. Dat zou kunnen verklaren waarom ze kucht.
Verder denk ik niet dat het heel ernstig is het hoesten/kuchen. Wat je kan doen is elke dag een eetlepel of 2 honig geven of hoestsiroop voor paarden. Fenegriek poeder helpt er ook wel eens tegen. Verder opletten dat ze geen kou vat en altijd goed uitgestapt en droog naar buiten/op stal gaat.
Succes ermee! Lachen

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:54

Mijn paard was ook erg aan het hoesten en had er een dierenarts bijgehaald en er bleek dat er heel veel slijm in haar longen zat en kreeg ik een medicijn van hem nadat dat op was moest ik eigen merk thijmsiroop van kruitvat kopen daar krijg je ook de slijm mee los .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:12

Ik zou het nog heel even aankijken en zorgen dat ze stofvrij staat (veel buiten, kuil of nat hooi, etc).
Verder even licht werk laten doen, wel in beweging houden zodat het los kan komen, maar niet zwaar aan het werk zetten.

Geen snot na het rijden, of 'klodders' bij het hoesten?

Als het langer dan een week aanhoudt zou ik even de veearts bellen voor advies, die zal dan wel aangeven wat verstandig is om te ondernemen.
Als je denkt dat het echt alleen wat irritatie is kun je voor het rijden wat hoestsiroop (dennenknoppen/honing van Kruidvat bijv) geven om de irritatie te verzachten.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:04

als het bij een kuchje blijft en inderdaad geen slijm even wat fenegriek geven dat kan het hoesten stoppen heeft ze wel slijm direct DA bellen~.

Wees aub heel voorzichtig voor je het weet heb je wat cronisch!

Succes

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:11

Ze heeft idd geen snotjes of kloddertjes. Donderdag heb ik nog een raar geluidje gehoord, maar de dagen erop heeft ze niet meer gekucht gelukkig. Overigens is ze wel gewoon aan het werk gezet (niet al te zwaar, behalve dan zaterdag).

Ik ga vandaag voor de zekerheid wel wat halen alvast, mocht ik haar weer horen hoesten. De deuren staan open, en ze krijgt alleen kuil.