supplementen voor mensen ook voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynske78

supplementen voor mensen ook voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:21

Ik lees zo hier en daar wel eens wat over supplementen. Er zijn een hoop stoffen waar zowel mensen als paarden baat bij hebben. Maar alles wat voor paarden bestemd is is minstens 3 keer zo duur terwijl er gewoon dezelfde werkzame stof inzit. Ik vind dat je hierin gewoon afgezet wordt. Op aanraden van iemand ben ik bijvoorbeeld gewoon glucosamine tabletten van het kruidvat gaan gebruiken. werkt perfect. Nu zag ik dat ze ook creatine voor paarden hebben. Maar het zijn gewoon precies dezelfde stoffen (Creatine Monohydrate 99%) die erin zitten als een goedkoop merk ergens anders. Zijn er hier nog meer bokkers die dit wel eens doen?

omaas

Re: supplementen voor mensen ook voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:34

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Stel voor een merk gucosamine voor mensen , 120 tabletten voor €12,-. Je moet er 3 per dag innemen. De dag dosering is 1500 mg, dat is 1,5 gram. Dus er zit 40x 1,5 gram = 60 gram in. (dat wil dus niet zeggen dat je puur glucosamine hebt). Je betaalt dus (1000:60)x 12= €120,- / kilo!
Ik ken merken voor paarden die echt veel goedkoper zijn!
Daarbij moet je niet vergeten dat de dosering per kilo lichaamsgewicht gaat. 1500 mg Per dag voor een paard is echt heel erg weinig.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:03

Ja , je hebt ook ergens wel gelijk. de goedkoopste die ik kon vinden was 25 euro voor 720 tabletten. 2 tabletten is 2000mg waarvan 1500mg puur. Een paard heeft ongeveer 7500mg nodig dat is 10 tabletten. dus 25 euro voor 72 dagen. Maar ja 10 tabletten! Maar je nu lees ik regelmatig weer artikelen die beweren dat het slikken van glucosamine geen enkel nut heeft. Dus je weet eigenlijk nooit wanneer je het goed doet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:47

In verhouding zijn ze vaak een stuk duurder inderdaad. Mij viel dat een tijdje geleden op bij de magnesium. Ik had een flinke emmer gekocht, volgens mij rond de 40 euro. En toen zag ik dezelfde magnesium in een krantje voor mensen staan, in pillen geperst, die was echt zeker 10x zo duur Nagelbijten / Gniffelen Ik had uitgerekend dat een paard dan elke dag n stuk of 20 pillen moest krijgen.

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:19

Kan je dan wel die pillen voor mensen, voor paarden gebruiken? Reageren ze daar niet anders op?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:22

Als de samenstelling hetzelfde is, lijkt mij dat het geen kwaad kan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:55

Ik gebruik ook vitamines van dw kruidvat voor mijn paarden.

Ik voer specifiek vitamineC-60 suikervrij en vitamine-E.

Ook voer ik mineralen en dan koop ik een zak van 25 kilo voor 18,= in Drenthe.

Moet daar wel een half uur voor in de auto zitten, maar als ik een bakje mineralen bij de welkoop zou kopen ben ik voor 2,5 kilo al 25,= kwijt. Nagelbijten / Gniffelen

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:02

Paarden hoef je geen vitamine C te geven, omdat zij dit zelf maken. Alleen mensen en cavia's kunnen dit niet. Dus als je nog goedkoper uit wilt zou de vitamine c kunnen laten staan.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:01

omaas schreef:
Daarbij moet je niet vergeten dat de dosering per kilo lichaamsgewicht gaat. 1500 mg Per dag voor een paard is echt heel erg weinig.

Toch is dat ook de hoeveelheid glucosamine die bijv. in glucosamine complex van de groene os (1000-1500 per dag) of equiflexion (1500 per dag) zit.
Volgensmij is vooral de hoeveelheid chondroitine vaak lager in de producten voor mensen.

Ik heb wel eens glucosamine/chondroitine voor mensen aan mijn paard gegeven, maar vond het geen succes

Opzich moet het geen kwaad kunnen om (pure) supplementen voor mensen aan paarden te geven, maar kijk dan eerst even op bijvoorbeeld de site van de paardendrogist hoeveel er in een paardensupplement zit en ga niet klakkeloos vermenigvuldigen met het gewicht Lachen Paarden hebben lang niet altijd meer nodig dan mensen, ondanks dat ze zwaarder zijn.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:30

Oud topic maar..

Kan vitamine b complex tabletten van de kruidvat ook aan paarden worden gegeven.

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:12

Zou het zelf niet doen, een paard en mens zijn toch verschillend!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:28

kaatje77 schreef:
Ik gebruik ook vitamines van dw kruidvat voor mijn paarden.

Ik voer specifiek vitamineC-60 suikervrij en vitamine-E.

Ook voer ik mineralen en dan koop ik een zak van 25 kilo voor 18,= in Drenthe.

Moet daar wel een half uur voor in de auto zitten, maar als ik een bakje mineralen bij de welkoop zou kopen ben ik voor 2,5 kilo al 25,= kwijt. :=

En hoeveel IE of mg bevat die vitamine E dan? Want vaak kom je helemaal niet aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid met een supplement bedoeld voor mensen. Als je de juiste dosering gaat geven dan zul je dus ook meer moeten betalen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:32

Toch heb ik het zelf al wel eens gedaan, spullen voor mensen aan paarden en ja ook andersom.
tuurlijk moet je het om rekenen naar lichaams gewicht, en zal het ongv net zo duur kunnen zijn maar als het helpt beter als wat je had is het simpel toch!
hier ging het wel om voorgeschreven homeopatie geneesmiddelen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:33

ja heb ik ook gedaan en het hielp ook nog! ;)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 04-08-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote uit bericht verwijderd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:34

kwita schreef:
Toch heb ik het zelf al wel eens gedaan, spullen voor mensen aan paarden en ja ook andersom.
tuurlijk moet je het om rekenen naar lichaams gewicht, en zal het ongv net zo duur kunnen zijn maar als het helpt beter als wat je had is het simpel toch!
hier ging het wel om voorgeschreven homeopatie geneesmiddelen.

Kan inderdaad ook prima, als je maar kijkt naar de werkzame stof en omrekent voor de juiste dosering. En dat vergeten heel veel mensen. :)

Shelber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:39

Overdoseren zal ook niet zo snel gaan hoor, wel altijd even goed opletten en ook niets onnodigs geven

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:57

Shelber schreef:
Overdoseren zal ook niet zo snel gaan hoor, wel altijd even goed opletten en ook niets onnodigs geven

Ik heb het ook niet over overdosering maar juist onderdosering. :)

De eenheden die in een pil zitten bestemd voor menselijke consumptie zal bij lange na niet genoeg zijn om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van een paard te voldoen. Met andere woorden, als je de hoeveelheid niet aanpast naar de behoefte zal het supplement niets toevoegen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:24

Hoe zit het dan met vitamine b complex tabletten 100 mg. Hoeveel geef je dan?