Paarden (in de sport) met afwijkende stand in been?..kan dat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Paarden (in de sport) met afwijkende stand in been?..kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 11:10

Hallo!

Sinds waarschijnlijk een paar maand (geen smid of arts die me er op wees) heeft mijn veulen aan het voorbeen een afwijkende stand in het onderbeen vanaf de knie. Ze is 9 maand en de knieschijven zijn volgroeid dus opereren is geen optie. Op de foto was geen astrose of i.d. te zien. Haar voet gaat zo bekapt worden dat het een rechte lijn vormt; met bekappen kun je nl niet het onderbeen zelf draaien.

De verzekeringsadviseur heeft het diertje 3 maand geleden nog goedgekeurd en gaf me complimenten over haar karakter en bouw. Heb hem gebeld, hij zei dat het destijds nog neit was opgevallen bij hem.

Foto is voor second opinion naar van Muiswinkel in Emmeloord en vandaag gaat een goede smid haar op de kliniek corrigeren qua voetstand.

Uiteraard kruipen the worst scenrio's door mijn hoofd, het is nl een superbraaf veulen die volgens de arts goed gebouwd is en een mooi type is..

NU is het afwachten geblazen..

ZIjn er mensen die een paardje hebben met een x pootje of een onderbeen wat iets naar buiten draait? Zo ja, rijden jullie er op? Belasting van pezen en banden? Artrose?

Graag zou ik wat praktijkervaringen willen horen (lezen Knipoog ) van mensen waarvan ze een paardje hebben c.q. rijden die ook een afwijkende beenstand heeft...

Ik ga haar houden en volgende week komt er iemand langs om te kijken naar homeopathische (preventieve) ondersteuning...

bedankt!

ilse18

Re: Paarden (in de sport) met afwijkende stand in been?..kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:22

Ik weet niet of het te vergelijken is, maar mijn paard staat met z'n achterbenen in een franse stand.
Kwa blessures tot nu toe geen last (13 jaar).
Heb er eigenlijk tot nu toe nog geen nadelen van ondervonden!
Hoogstens dat ie wat moeilijker recht te houden is, door wat slingerende achterbenen, maar dat is alleen als ie niet z'n achterhand er goed onderzet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 11:38

Oke, thanks!!!

Misschien dat het ook uitmaakt in welk been het zit? Bij de mijne is het hetr voorbeen, wat naar buiten staat (x been idee)...

Ik hoop dat ik later net als jij ook aan het werk kan met deze lieverd!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:53

Denk idd dat dat ook wel een verschil maakt.
Bij mijn paard staan beide achterbenen even scheef, volgens mij is dat wel een "voordeel".
Ik moet ook eerlijk zeggen dat hij nog nooit op de foto is geweest, dus wat betreft atrose enz. heb ik geen idee hoe het er voor staat.
Maar zolang hij geen klachten heeft, wil ik het ook niet weten hoe het er binnenin uitziet, dat zou alleen maar voor extra stress bij mezelf zorgen.

Maar hoe vaak zie je niet paarden lopen in bijv. de dressuur waarbij het ene voorbeentje bijv. wat meer naar buiten word dan het andere.

Zolang het geen gigantische afwijkingen zijn, is er imo niet zo'n groot probleem.
Ik denk wel dat als je er teveel aan gaat sleutelen, betreft het bekappen enz. en het paard zich dus elke keer weer moet aanpassen aan de nieuwe stand, dat dan de pezen heel wat meer te verduren krijgen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:59

die van mij is iets toontredend en loopt endurance dus veel lopen. Ze maait dus iets. Nu had ik altijd begrepen dat als er iets aan de voorkant is het minder erg is dan als het van achter is omdat de motor van achter zit en die alles moet doen. Nu weet ik niet in hoe erge mate je veulen heb heeft maar dit was de info aan mij toendertijd

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:00

Van Muiswinkel is een super arts. Van hem zul je een eerlijk antwoord krijgen. Wordt hij ook bekapt in Emmeloord?
De hoefsmid daar is nl super en weet wat hij moet doen om een paard/ veulen te corrigeren.
Maar het gaat hier toch om een veulen? Die kunnen nog zo bijtrekken in de groei en dan vooral met goede begeleiding zal het vast wel goed komen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 12:19

Bedankt dames, voor jullie antwoorden.
Roosje, ze wordt vanmiddag door een goede smid bekapt. Niet bij van Muiswinkel. Wel is de afwijking dus pas later ontstaan en is het niet gering maar ook niet heel extreem. Wel dermate extreem dat de arts meteen een foto maakte en een goede smid wilde voor haar voetje. Ik wacht nu belletje af en hoop op nog meer berichten waarbij de dieren met maffe beenstanden prima uit de voeten kunnen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:35

Voor beenproblemen is van Muiswinkel in Emmeloord een van de besten, hij doet er alles aan om een paard goed te krijgen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 12:36

Ikima schreef:
Voor beenproblemen is van Muiswinkel in Emmeloord een van de besten, hij doet er alles aan om een paard goed te krijgen.

Thanks! vind hem ook erg symphatiek, heeft de moeder van dit veulen ook al in handen gehad en geeft je het gevoel dat je serieus genomen wordt. Sommige artsen kunnen zich heel anders opstellen. Bloos

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:39

Heb je er geen foto van ? Dan kunnen we zien in welke mate de afwijking is...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 12:41

Ja, maar dat heeft weinig zin; de arts vond nl dat het been er erger uitzag van butien dan van binnen.

In dat opzicht vertrouw ik het meest op artsen en hoefsmeden en vind ik een paar plaatjes weinig betrouwbaar. Daarbij staat ze soms recht en dan weer scheef, is imo onvolledig beeld.

Uiteraard ben ik wel benieuwd naar praktijkgevallen van mensen hier! En het is goed om te lezen dat er mensen zijn die dus nog steeds met veel plezier met hun dier genieten.

Voor de artsen onder jullie: Ik kan de rontgenfoto wel aanvragen en misschien bij plaatsen! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:24

Update: iets meer rust; de smid was positiever en de arts ook. Nog niks van van Muiswinkel gehoord, ik wacht af.
Ze is bekapt en zal nooit een recht been hebben maar zou later- mits het zo blijft- prima de sport in kunnen. Klonk heel wat beter dan die doemverhalen van gister! De homeopaat komt echter nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:02

En gaat die homeophaat dan druppeltjes geven waardoor het been weer recht gaat staan Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:06

Hé, dat is een hele geruststelling.

@Pipo, ik vind je reactie een beetje overdreven.
Als je niks van homeopathie weet ga dan niet van die domme dingen op schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:07

kaatje77 schreef:
Hé, dat is een hele geruststelling.

@Pipo, ik vind je reactie een beetje overdreven.
Als je niks van homeopathie weet ga dan niet van die domme dingen op schrijven.

Ga jij mij maar eens uitleggen hoe een homeopaat een scheef been recht kan maken. Dus das niets doms, dat kan gewoon niet.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:11

Wie zegt dat je het been recht maakt met een paar druppels. Verward

Het is van vele factoren afhankelijk en kan door het gebruik van homeopatische geneesmiddelen wel bevordert worden tot sneller herstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:17

kaatje77 schreef:
Wie zegt dat je het been recht maakt met een paar druppels. Verward

Het is van vele factoren afhankelijk en kan door het gebruik van homeopatische geneesmiddelen wel bevordert worden tot sneller herstel.

Een afwijkende beenstand is een afwijkende beenstand. Als je daar zoveel aan kon doen dan was dit allang bekend in paarden land. Het is gewoon een probleem in het fundament.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:19

Zolang een paard nog niet uitgegroeid is kan er veel worden gedaan. Vork
Dus dit paard heeft nog wel 7 jaar de tijd om te herstellen en TS is er vroeg bij. Haha!

Er is veel bekend in paardenland, dat klopt, ook succesverhalen van soortgelijke situaties, het is maar net of je er zelf voor openstaat of niet. Bloos

Je moet eerst zelf iets soortgelijks meegemaakt hebben en dan kun je er over meepraten.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:23

Mijn paard staat ook iets troontredend(?)
Hij is toevallig voor 3 weken geleden op de foto gekomen en hij had super benen. Hij is nu 9 en hij loopt M1 en B springen zonder problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:23

Standen veranderen kan het eerste jaar, daarna help je het paard alleen maar naar de knoppen.

Dus absoluut niet nog 7 jaar.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:58

Stand corrigeren kan alleen de eerst 6 tot 9 maanden, wanneer de groeischijven nog niet verbeend zijn.

Ik ken een merrie die ook een krom voorbeen had, stond toontredend. Die merrie heeft bijna 10 jaar op de renbaan gelopen zonder ooit een dag kreupel te zijn geweest. Het was best een raar gezicht als je erop zat, je zag dat been bij elke pas een slinger naar buiten maken, maar ze heeft er dus nooit last van gehad.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:05

Ik heb een 4,5 jarige die toen ik haar kocht ook niet al te best op de benen stond...
linksvoor stond ze toontredend, draaide al naar binnen vanuit de knie.
en rechtsachter stond ze ook iets raar waardoor de hoef erg raar afsleet (buitenkant heel kort, en binnenkant iets lang)
foto achterhoefje:
http://img340.imageshack.us/img340/2065/p1360515ks8.jpg
foto voorbeen(staat ze helemaal een beetje vreemd op, maar iig een idee van het ene voetje voor):
http://img98.imageshack.us/img98/1462/p1040490gv8.jpg
Nu na een aantal keer regelmatig bekappen (om de 10 week) staat ze zo goed als recht op de benen, rechtsachter zie je niks meer van, en linksvoor is ook bijna helemaal recht,
mensen die het niet weten zou het niet eens opvallen meer.

Ze wist er wel raad mee hoe ze hem moest bewegen en gebruiken, hoefsmid zei ook dat het helemaal geen (vroegtijdige) slijtage hoeft te veroorzaken of wat anders.
maar zulke dingen moet je heel rustig aan oplossen, en kan natuurlijk niet in een keer want dan krijg je alleen maar blessures.

bij die van mij is dit alles dus ongeveer in een half jaartje/3 kwart jaar opgeknapt Lachen

En zeker omdat het nog een veulen is, en je er nog vroeg bij bent kun je er waarschijnlijk nog een hoop aan verbeteren, zelfs bij die van mij kon dat nog, en die is toch al wat ouder Knipoog

edit: foto's toegevoegd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:51

Pipo schreef:
En gaat die homeophaat dan druppeltjes geven waardoor het been weer recht gaat staan Haha!

Kun je ff normaal doen? Anderen belachelijk maken om daardoor je zelf erg gevat te vinden vind ik nogal sneu. Koe

De rest bedankt!!! Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 08-02-08 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:53

Pipo schreef:
Standen veranderen kan het eerste jaar, daarna help je het paard alleen maar naar de knoppen.

Dus absoluut niet nog 7 jaar.

Bullshit. Als je alleen commentaar wilt leveren, doe dit dan elders, Pipo. ER wordt helemaal niet gesuggereerd dat het been recht zal komen te staan met homeopathie al is het Ellinger al wel gelukt bij een hond. Sta jij ff voor gek! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:56

Alvaron schreef:
Stand corrigeren kan alleen de eerst 6 tot 9 maanden, wanneer de groeischijven nog niet verbeend zijn.

Ik ken een merrie die ook een krom voorbeen had, stond toontredend. Die merrie heeft bijna 10 jaar op de renbaan gelopen zonder ooit een dag kreupel te zijn geweest. Het was best een raar gezicht als je erop zat, je zag dat been bij elke pas een slinger naar buiten maken, maar ze heeft er dus nooit last van gehad.

Dat geeft inderdaad moed, thanks! Heb zelf ook renpaarden getraind, en die waren ook niet allen correct. We trainden ze echter voornl rechtuit en vermeden te krappe bochten. Knipoog
Maar ook dit vb geeft moed! Ach gut

van Muiswinkel heeft gebeld en die vond het niet dermate ernstig dat er een operatie aan te pas moest komen en we gaan eerst met corrigeren kijken hoe ver we komen en ondersteunen met homeopathie. Ook zegt hij dat het de komende jaren(!, jawel Pipo, een paard groeit wel een paar jaar door aan de voorkant) nog bij kan trekken. We houden contact. Fijne man!
Laatst bijgewerkt door detour op 08-02-08 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt