Help, fries met mok!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RRiek

Help, fries met mok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:18

Heejheej,

Mijn paardje (friese merrie) heeft mok op haar achterbenen, en ik heb het idee dat het alleen maar erger word! Tot nu toe smeer ik het in met mokzalf, maar ik heb het idee dat het niet werkt.
Volgens mij jeukt het ook, want ik zie haar regelmatig eraan krabben, en daardoor gaan de wondjes ook steeds weer open.

Heeft iemand nog andere manieren om er vanaf te komen? het liefst niet al te duur...

Groetjes, Rhana!

superrizzo

Re: Help, fries met mok!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:21

mok thee helpt erg goed van horen zeggen !

mok komt namenlijk vaak van binnenuit.

(maar liever 100 euro minder en een paard zonder mok dan 10 euro minder en een paard met mok)
paarden kosten nu eenmaal geld,daar moet je je van bewust zijn.
Laatst bijgewerkt door superrizzo op 06-02-08 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

RRiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:21

Ja? waar kan ik dat vinden/halen?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:22

Klik eens op het woordje MOK in mijn onderschrift, ik heb het met Mokcare thee van Huppa gedaan. Niet goed geld terug Knipoog

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:22

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:23

Heb je het van te voren ook goed gewassen met betadine shampoo engoed droog gemaakt voordat je de mokzalf erop smeert scheelt ook een heel stuk Lachen
Als het erger word misschien toch eventjes de da bellen..

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:23

50 gram zwavelbloempoeder mengen in een pot uiercreme. Lekker smeren en weg is de mok!!!

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:25

Oh ja, zinkzalf of sudocreme werken ook perfect! (heb zelf een fries die vreselijke mok HAD!)

RRiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:27

Bedankt voor de tips!
De Mokcare thee lijkt me wel wat! Die ga ik denk ik wel uitproberen..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:29

Weet je zeker dat het mok is en geen mijt?

Bij mij hielp de mokzalf van een bepaald merk (waar ik natuurlijk nu even niet op kan komen Gestoord ) heel goed. Het is een rood etiket met het hoofd van een schimmel als logo.

Verder werkt zwavelbloempoeder vermengt met bijvoorbeeld babyolie heel goed. Maar denk er dan wel om dat je er erg naar gaat ruiken. Ik heb een jas waarin ik een tijdlang dit mengseltje heb gesmeerd, en ook al is dat bijna een jaar en twee wasbeurten geleden, hij ruikt nogsteeds naar zwavel! Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:32

is het wel mok??laat maar een schraapseltje maken,kan ook schurft zijn,of heb jezelf een microscoop?

RRiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:35

Eh, er is me verteld (door de mensen op stal) dat het mok is, maar ik zit er zelf ook aan te denken om er naar te laten kijken door de dierenarts ofso. Want volgens mij jeukt het wel...

BBreedveld: Haha, op dit moment gebruik van het merk eh..(oliebol natuurlijk ook de naam kwijt:P) maar het is een paars etiket, met (haha) ook een schimmel als logo.
Zwavelbloem poeder? waar haal je dat egt? Bloos

geerke: Ja, is misschien wel en idee.. En nee ik heb niet zelf een microscoop Clown

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:37

Dan heb je denk ik dezelfde als ik toen heb gebruikt, Rhana.

Het is maar net welke bacterie of schimmel ervoor verantwoordelijk is of het werkt. Bij mij kon ik toen vrij snel resultaat zien, terwijl het met de zwavelbloempoeder wel minder werd, maar niet helemaal weg ging.

Zwavelbloempoeder kan je kopen bij de Boerenbond en bij sommige apotheken (wordt niet overal meer verkocht omdat je van dit middel ook bommen kan maken i.c.m. andere middelen)

RRiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:40

Ja, ik denk het ook.

Wow sirieus?
Mm, Oke, nou ik ga maar eens wat dingen proberen!

Super bedankt voor de tips!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:42

Hoi,
Ik kreeg een tip van een DA, en het helpt ook goed.
Je neemt vloeibare sunil daar doe je een klein beetje water bij, en smeer hier de plekken mee in.
Dan laat je het een uur of twee inwerken , en daar na goed wassen en uitspoelen.
Eventueel Hydrocotiderm erop , deze lotion elke dag 1x inmasseren en vola ( als het mok is )
heb het zelf ook zo gedaan

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:44

Ons paard heeft ook mok. Eerst was dit heel erg ( de heletijd wondjes en jeuk en hij liep niet echt lekker en de benen waren dik). Toen hebben wij hem 2 keer gewassen met cebacil en daarna 14 dagen 1 a 2 keer per dag hydrocortiderm gebruikt. Dit werkte bij ons paard super. Nu 4 maanden later is het nog niet weg. Maar wel sterk verminderd. Nu behandelen we hem met baby olie wat ook goed werkt. ( houd de huid soepel en vettig en weekt de korstjes los.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:33

soepel houden is altijd goed,als je plekjes verergeren door het gebruik van zalfjes met als werkzame stof corticosteroiden,kun je er vanuit gaan dat het om een schimmel gaat....
ook als de plekken erger worden met vochtig weer,gaat het meestal om een schimmel(of een staphylococcus aureus,ook een leuke..die heeft mijn fries,ja,de ziekenhuis bacterie,kom je niet meer vanaf dus...)

LiesR_burg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:54

Hallo allemaal,

Even wennen want ik ben hier voor het eerst Haha!..

Maar ik wou even mijn verhaaltje doen over mijn friese ruin met mok.. Ik heb hem augustus gekocht in Groningen. Toen hij eindelijk kwam had ik al overal en nergens geken wat er allemaal te doen was tegen mok.. Ik heb hem namelijk gekocht met mok had er ook al een klein beetje ervaring mee dus wist wel ongeveer wat me te wachten stond..

Maar toen, ik had hem wat weken en ging veel rijden het werd echt een beauty. De man van wie ik hem had gekocht is in princiepe goed voor zijn friezen maar als je er ongeveer 140 heb staan dan krijg je natuurlijk geen volgezond paard.

De eerste weken heb ik hem veel ingesmeerd met verlopen olie!! Goed middel, als je ergens naar een boertje gaat moet je er maar om vragen het is zeg maar olie die uit een tracktor of een oude diesel auto komt omdat het na een bepaalde periode ververst moet worden. Het ging me allemaal best af, en even voor de duidelijkheid mijn paard had het op alle 4 de benen tot aan de knie!! Dus het was echt wel heel ernstig! Maar na een tijdje smeren stopte ik even want het werd minder.. Even met rust gelaten en toen ging ik weer smeren het is een verschrikkelijk smerig werk en als je het gaat doen moet je ook zeker even handschoenen aan doen!! MAAR.. men paard kreeg steeds dikkere benen hij werd stijf chagerijnig en noem maar op.. Het ging me steeds meer opvallen dat hij pijn aan zijn benen kreeg.. Op een gegeven moment gingen de haren op alle 4 de benen ook raar staan er waren erg warm, ik kreeg dus al mijn bedenkingen dat er iets achter zat.. na weer een paar dagen werd het zelfs zo erg dat het tussen zijn achterbenen ging bloeden dat was voor mij DE druppel en heb meteen de dierenarts gebeld. Het bleek dus schurft te zijn!! ik scheerde zijn benen en kwam erachter wat er allemaal onder die bos haren vandaan kwam in zijn ene voorbeen zaten al 7 ontstekingen de mok was dus ook nog eens naar binnen geslagen!! Al met al het was verschrikkelijk! Dit is nu zo'n 7 weken geleden maar nu is alles weer voorbij zijn mok is helemaal weg er zitten nog wat enkele plekjes van schurft maar heb nu een spulletje uit België zo illegaal als de pest maar anders betaal je, je scheel aan de potjes gif van de dierenarts!!

Ik zal als laatste nog even vertellen hoe ik het heb weggekregen! Omdat het bij mijn paard zo erg was kreeg hij een antibioticakuur die ik elke dag in moest spuiten zodat het van binnenuit ging verdwijnen. Verder heb ik om de dag zijn benen gewassen met Betadineshampoo goed nat maken, wassen en HEEEL goed uitspoelen, de dagen tussen het wassen smeerde ik zijn benen ligt in met mokzalf van de dierenarts. Na een aantal weken wassen en vooral goed schrobben met een HARDE borstel is alles verdwenen zaterdag is mijn wasdag en was ik al zijn benen om ervoor te zorgen dat het niet terug komt! Echt het helpt iedeaal zijn kootholte hou ik ook kaal met behulp van een tondeuse en de rest laat ik weer groeien, niemand die het zit maar je kan het wel mooi schoon en droog houden!!

Nou ik wilde dit allemaal even graag vertellen omdat ik deze site veel bekeken heb voor enkele tips.. Ik kan nog veel meer vertellen over ons mokavontuur Tong uitsteken dus als iemand wat wil weten laat het even weten!!

Ik hoop dat jullie wat aan mijn info hebben!

xxx Annelies

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:21

ik gebruik bij mok door een wondje gewoon uiercréme. ik maak de plek goed schoon en haal de korstjes zoveel mogelijk weg, zodat de uiercréme de wondje afdicht en er geen nieuw korstje vormt.

wanneer dergelijke eenvoudige middeltjes niet helpen is de kans groot dat de mok van binnenuit komt, en dat je voerbeleid bijv. aangepast moet worden, of dat het dier te kampen heeft met verminderde weerstand, of simpelweg geestelijk niet lekker in zijn vel zitten. controleer die zaken dus ook, aangezien deze vaker oorzaak zijn dan mensen denken. mok is één van de vele manieren die een paard tot zijn beschikking heeft om van afvalstoffen af te komen, en deze kunnen door vele oorzaken in het lichaam terechtkomen/ blijven hangen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:41

bij mijne komt het bijvoorbeeld door een lichting slechter hooi.
Is het hooi goed en mooi dan heeft hij nergens last van.
Voor de rest is al het voer afgestemd en biologisch.