Fenegriek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Fenegriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:29

Hebben jullie tips om fenegriek bij een paard naar binnen te krijgen?

Mijn merrie vindt het verschrikkelijk ruiken en weigert om haar brokjes (waar ze normaal op afstormt) op te eten, als er wat fenegriek doorheen zit.

Ik heb ook al geprobeerd om een boterham met fenegriek te doen, onder een laag honing, fenegriek en dan weer een laag honing. Madam spuugt de boterham uit zodra ze de fenegriek geproeft heeft.

Ik voer fenegriek op advies van de dierenarts, omdat het verzachtend werkt bij het kuchen van haar.

Iemand tips om de fenegriek binnen te krijgen bij mijn paard? Ik dacht misschien aan een spuit en dan een papje maken en net zo geven als een wormen spuit zeg maar...

Schimmelig

Re: Fenegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:33

Voer je het in zaad-, of poedervorm? Dat maakt soms nog wel eens een verschil Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:35

in poedervorm voer ik het, zit in een grote emmer van Equi

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:35

Wij voeren Fenegriek in poedervorm. Kuik vond het eerst maar niks maar doordat we het door de muesli en biks deden (wat ze heerlijk vind) heeft ze het toch op gegeten en nu eet ze de poeder die er doorheen zit op alsof ze nooit anders gehad heeft.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:37

wij voeren het zaad!
maar dat eten ze allemaal gewoon dus heb verder geen tips!
miss is idd het idee van de wormenkuur goed?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:39

Ik denk ook gewoon dat het "verwend" gedrag van haar is en dat ze na een tijdje wel gewoon haar muesli eet als ze weet dat ze geen muesli krijgt zonder fenegriek...

ze eet dan een paar happen en begint dan aan haar hooi, want daar zit het tenslotte niet doorheen Knipoog

Maar mag je er een papje van maken en in een spuit doen? Staat niet op de emmer of je het ook vloeibaar mag voeren...

sjomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:39

Gewoon over het voer doen en wachten, niet te veel mee gaan tuttelen.
Ze gaan het vanzelf eten.
Tenminste dat is mijn ervaring, als er iets over de brokken moet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:40

Oke, maar het probleem is dat ze dag en nacht in de wei staat. Ze gooit zo de emmer om en dan kan het nat en vies worden en dan eet ze het helemaal niet meer....of er gewoon bij blijven dan?

misschien gewoon de muesli geven en geen hooi totdat ze de brok op heeft...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:46

Misschien in plaats van muesli slobber geven. Mijn paard hoestte ook en ik heb de poeders toen ook door de slobber gedaan omdat hij het klaar kreeg om de brokken wel op te eten maar de poeder te laten liggen. Slobber vindt hij echt heel lekker, is ook echt een traktatie voor hem! Nu de poeder op is, krijgt hij de slobber nog 1 x per week, gewoon als extra.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:47

Dat is ook een goed idee zeg! Heb geen mogelijkheid om heet water erin te doen, maar scheutje water erin moet hetzelfde effect geven Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:52

_Skess_ schreef:
in poedervorm voer ik het, zit in een grote emmer van Equi

Je kunt de zaadvorm eens proberen, dat is minder 'stoffig' en ruikt iets minder dan poeder. Wellicht is dat minder vervelend voor haar Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:54

Ik heb deze emmer net gekocht en vind het eigenlijk zonde om het dan niet te gebruiken....Er zal toch wel een oplossing zijn Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:01

Kilo'tje kost 5,- joh Knipoog Voor dat bedrag zou ik het geen traumatische ervaring maken. Straks is er namelijk misschien echt iets ernstigs waarvoor je medicijn in poedervorm moet geven en dan heb je een veel kieskeuriger paard nog Tong uitsteken

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:07

_Skess_ schreef:
Dat is ook een goed idee zeg! Heb geen mogelijkheid om heet water erin te doen, maar scheutje water erin moet hetzelfde effect geven Lachen

Misschien kun je de slobber dan thuis maken met kokend water, op stal de fenergiek er door heen roeren en tegen de tijd dat je het dan voert, is het op "eettemperatuur".
Zo doe ik het ook, 's ochtends een emmer droge slobber mee naar binnen, paar liter kokend water er door heen, lekker laten wellen, dan stallen uitmesten en als ik klaar ben is de slobber ook klaar Haha!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:04

sjomali schreef:
Gewoon over het voer doen en wachten, niet te veel mee gaan tuttelen.
Ze gaan het vanzelf eten.
Tenminste dat is mijn ervaring, als er iets over de brokken moet.

ben ik het niet mee eens. Ik heb een verzorgpaard gehad die absoluut niet at als er iets over haar voer zat en dat kon ze dagen volhouden. Medicijnen oplossen in haar drinkbak werkte ook niet, dan verdroogde ze zichzelf.

Wat wij bij haar deden was hetgeen wat ze binnen moest krijgen een beetje water bijdoen en dan een papje van maken en dan met een oude (wel schoongemaakte) wormenspuit in haar mond spuiten. Dan kreeg ze het toch binnen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:06

Hoi, ik geef mijn paard ook een poeder wat zij niet lust( op advies van de da) dit meng ik met appelmoes en doe ik dan in een spuitje. dat vind ze heerlijk

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:23

Goede tips komen hier voorbij! Heb het nu opgelost, ze vond een heel schepje fenegriek door haar voer teveel. Nu heb ik haar een half schepje fenegriek gegeven en madam eet het nu keurig op Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:26

het is ook vies,proef het maar eens...misschien een handje vochtige zemelen door de bix heen mengen,valt het minder op....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:26

het is echt een vieze geur en hangt echt hele tijd erom heen hahaa. Kan me goed voorstellen dat ze het heel smerig vindt Knipoog

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:09

Ik vind het wel lekker ruiken Bloos

Mijn huidige paard is gelukkig niet zo moeilijk. Dat is net een Kliko, dus die eet het zonder moeite op.
Maar mijn paard is gek, die eet ook knoflook granulaat en zeewier uit je hand Clown

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:15

ik vind het ook juist lekker ruiken. het ruikt naar kerriepoeder. mijn paardje eet het gewoon. hij heeft chronische bronchitis dus daarom krijgt hij in periodes waarin ik merk dat zijn weerstand ietsjes minder wordt (mn tijdens weersveranderingen) gewoon half schepje ter preventie. werkt super!ik gebruik ook de kruidenmuesli van havens. daar zijn zijn longen ook aardig van op geknapt.miss ook een tip voor die van jou? kreeg complimentje van da dat zijn longconditie erg verbetert was! Haha! *LOL* Doei!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:44

Ik zou anders ook de zaadvorm eens proberen, misschien dat dat minder proeft of ruikt voor haar, je weet nooit...

En anders misschien toch de eerste tijd door een beetje slobber mengen...

Als ze het echt niet wil eten zou je voor het verzachten van de keel/luchtwegen ook wat hoestsiroop over het voer kunnen geven.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 11:20

ik gebruik de zaadvorm niet, zoals al eerder gezegt vind ik het zonde om een emmer van 2.5 kg weg te gooien eigenlijk..

ik geef haar nu een half schepje door haar voer en dat eet ze gelukkig wel op Haha!

Van hoestsiroop krijgt mijn merrie vreselijke diarree...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:10

_Skess_ schreef:
ik gebruik de zaadvorm niet, zoals al eerder gezegt vind ik het zonde om een emmer van 2.5 kg weg te gooien eigenlijk..

ik geef haar nu een half schepje door haar voer en dat eet ze gelukkig wel op Haha!

Van hoestsiroop krijgt mijn merrie vreselijke diarree...

Hey,
Ik weet dat het al gezegd is maar je kan het door slobber geven. Dan zal ze het wel opeten.
Verder heb ik wel een oplossing voor dat je op stal geen heet water hebt.
Je vult thuis een thermos met heet water & neemt de thermos mee naar stal waar je de slobber kan aanmaken & waarna je deze even later aan je paard kan geven. Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 19:42

hee ook handig thermoskan! Nooit aan gedacht hahaa Knipoog

Ze kucht nu een beetje, werd vandaag in paniek gebeld door de eigenaar van de andere 2 paarden die erbij staan. Die schrok zich een hoedje..

ze kucht echt, dierenarts is geweest en vind het niet erg Lachen