Jaja weer een vraag over dunne poep.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SarahJane

Jaja weer een vraag over dunne poep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:35

Hoii iedereen,
Ik heb in april vorig jaar me 1ste paard gekocht,een tinker.
Nu heb ik het 1 en ander wel gelezen over dunne poep enzo maar het word me maar niet duidelijker.
Want daar heb ik ook totaal geen ervaring mee.
Mijn paard staat zomers dag en nacht buiten en dan is er niks aan de hand.. nu staat hij al een tijd op stal en heeft hij dunne poep.
Nu las ik veel over dat kuilgras/hooi,dat krijgt de mijne ook. De ene week is zijn poep dunner en erger dan de andere week,nu zat ik telkens af te wachten of het over zou gaan maar het word weer heel erg.
Hij word altijd op tijd ontwormt dus daar ken het niet aan liggen.
Is het echt het kuil ? en is het toch beter om op hooi over te gaan? En wat zijn de voor en nadelen.
Bedankt alvast..

Groetjes SJ

CarpeDiem

Re: Jaja weer een vraag over dunne poep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:51

Kuil is idd wat meer eiwitrijk en vaak reageren paarden daar heftiger op dan op gewoon hooi.

De enige manier om te weten of dat de oorzaak is, is om hem een tijdje op gewoon hooi te zetten Lachen

SarahJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 18:54

Oke.. thanks Haha!
Dan ga ik dat eerst proberen.
Want door al die dunne poep gaat ook heel zen staart naar de klote.. en zowel voor hem zelf is het beter als tie weer normaal poept.
Bedankt

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:56

Denk idd dat je paard zelf belangrijker is dan je staart Knipoog

Het is wel wisselend toch, de ene keer beter, en de andere keer slechter?

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:57

Ben ik opzoek naar oplossingen voor mijn 'dikzak', kom ik jou hier ook al tegen! Nu wordt het te gek Saar! Haha!

Nee hoor, was ook net toevallig even aan het kijken over het kuil. Nicky liet van de week wat lopen.. nou, leek wel water!!
Ben er echt niet blij mee en vraag me af waar het aan ligt. Dat voer waar ze nu op staat helpt vrijwel niet, helaas.. Was te proberen.
Ben bang dat we straks in gesprek moeten op stal, over het kuil :S Begin jij? Knipoog
xxx
Stef

(Ga je zo nog naar stal?!)

SarahJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:18

Hahahaha heeeeyy stefje Tong uitsteken
Ja nou ik weet het niet meer hahaha..
Ik ben al naar stal geweest ,moet vanavond oppassen op de pups..kom je ff langs?
Xxx

SarahJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:23

CarpeDiem schreef:
Denk idd dat je paard zelf belangrijker is dan je staart Knipoog

Het is wel wisselend toch, de ene keer beter, en de andere keer slechter?

Ja de ene keer is het dunne poep,dan weer wat steviger.. dan stroomt het eruit .. ik bespaar je de details haha..
Een vriendin van stal heeft hier ook net een bericht achtergelaten,haar paard heeft er ook last van.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:24

SarahJane schreef:
Hahahaha heeeeyy stefje Tong uitsteken
Ja nou ik weet het niet meer hahaha..
Ik ben al naar stal geweest ,moet vanavond oppassen op de pups..kom je ff langs?
Xxx

Ik ga over 10 minuten naar stal, dus denk dat het een beetje laat wordt anders.. Tong uitsteken
Ben je vrijdag vroeg of niet? Dan ben ik vroeg klaar.. Misschien dan even? Anders kom je me vrijdag halen en gaan we samen naar stal en ga ik daarna ff mee naar je puppy's kijken? Of andersom Knipoog

Maare, om even on-topic te blijven; Ik zie het ook even niet meer zitten hoor. Weet echt niet wat het is. Jerom heeft er nu ook een beetje last van. Zou zeggen dat het aan het kuil zou liggen? Terwijl er wordt gezegt dat het heel goede kuil is.. Maarja, waarschijnlijk weer niet voor die van ons Koe
Pff, moeten we nu? Van de week leek het wel water joh. Vind het echt erg.
Las ook ergens dat ze alsnog wormen kunnen hebben ookal behandel je altijd goed met de kuren enzo. Misschien moeten we de DA eens laten komen om het te testen? Doen we het samen..?
Wie weet.. ben een beetje radeloos ondertussen.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:25

SarahJane schreef:
Een vriendin van stal heeft hier ook net een bericht achtergelaten,haar paard heeft er ook last van.

Doei! Mijn paard dus.

Helaas..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:26

Mij is door de da geadviseerd om mijn shetlander lucerne te geven 1/2 handjes per dag.
Mijn shet had ook al weken diaree dan weer meer dan minder en hiermee is het over gegaan, nu al weken niks meer dan goede harde drollen sinds ik lucerne voer.
lucerne zou toch net wat beter op te nemen zijn voor de darm, verder mag je pony dan wel gewoon hooi hebben , liever geen kuil of die moet niet te zuur en/of te nat zijn.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:29

kasparonda schreef:
verder mag je pony dan wel gewoon hooi hebben , liever geen kuil of die moet niet te zuur en/of te nat zijn.

Nou, volgens de staleigenaar is het goede kuil.. Maar zelf heb ik (wij?) er geen verstand van dus neem dit maar aan.. Kun je dit testen? Stomme vraag misschien..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:32

Als de kuil heel zurig ruikt kan dat soms diaree in de hand werken en als die te nat is wordt die vanzelf zurig.
En natuurlijk geen schimmel erin.

SarahJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:39

Ja het klinkt ook allemaal logisch enzo..
Want vorige week had tie bijna normale poep en toen was het kuil normaal.. en deze week had tie weer dunne poep en toen was het kuil een beetje nat en stonk een beetje ( nu vind ik het altijd stinken,hahah)
En waar ken je dat lucerne krijgen? en de prijs Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:44

Ik had een zat van hartog gehaald gewoon bij de boerenbond van volgens mij 25 kilo voor 8 euro.
Je hebt ook lucerne van subli en van meerdere merken, ik ben tevreden over hartog.
Je hoeft het niet als volledig ruwvoer te gebruiken, voor jouw pony twee handjes per dag en de rest goed hooi of kuil.
De lucerne is voor darmproblemen.

SarahJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:50

Ik ga het overleggen op stal en dan wel uitproberen,want dan ken die gewoon het kuil blijven eten. Dat is wel zo belangrijk.
Bedankt in ieder geval OK dan!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:54

succes, als het niet werkt binnen een paar dagen zou ik zeker de dierenarts even na laten kijken.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:04

Stinkende kuil is koeienvoer, en absoluut niet geschikt voor paarden!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:39

Toevallig toevallig toevallig..
Ik kom net terug van stal; meisje van stal heeft vanmiddag voor haar 2 paarden een zak lucerne gehaald!
Ik had het vanmiddag ook al gelezen op bokt ergens, dat dat wel eens goed kon helpen. Dus ik heb gevraagd hoe en wat en even gekeken hoe het eruit zag etc.
Is dus gewoon hier in de buurt te koop en is ongeveer € 7, nog wat voor +/- 20 kilo.
Ik ga het vrijdag halen en maar eens proberen. Eens kijken wat er gaat gebeuren!