paard wassen op advies dierenarts.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Galexie

paard wassen op advies dierenarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:57

Ik weet niet of het hier goed staat.
Sinds 3 weken verzorg ik 6 paarden en 2 ponytjes, omdat de eigenaar er eigenlijk geen tijd en verstand van heeft.
Een daarvan is een shire, en hij ziet er erg uit. Zijn achterbenen zijn opgezwollen. De haren vallen uit, als hij beweegt komt het bloed gewoon uit de wonden gelopen. Hij heeft mok, rap of rasp. Haarverlies aan oren ,neus ,en nog meer plekken, en hij heeft zoveel jeuk, als ik met hem in de wei lopen ga, dat hij telkens wilt rollen. Na 2 weken zeuren heeft de eigenaar eindelijk de da gebeld. Deze gaf hem een spuit, voor de zwelling in zijn achterbenen, heeft een afkrabsel genomen(hoop dat dit ook echt zo heet) en gaf een recept mee voor een middel, dat de eigenaar nu daar moet gaan halen. (mok was veroorzaakt door mijten)
Nu is mijn vraag, ik moet dit paard (met wintervacht) helemaal gaan wassen,
*is het daar nu niet te koud voor?
*hoe krijg ik hem het beste droog?
*kan hij door helemaal nat gemaakt worden, geen longontsteking krijgen?
*of verkouden worden?
*iemand dezelfde ervaring gehad?
De andere paarden zien er perfect uit, dus met opzet is dit niet gedaan.
Meer onwetendheid.

HannahFrouk

Re: paard wassen op advies dierenarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:01

Ik denk dt je wel uit moet kijken met wassen, maar ik zou het wel doen, want zoveel jeuk hebben lijkt me ook verschrikkelijk voor dat paard. Ik zou hem wel proberen binnen te wassen en liefst met wat lauw water, daarna goed afwrijven om de bloedcirculatie te stimuleren, een dekentje op en een flinke bult hooi (geen krachtvoer dan dus), dan eet hij zich wel weer warm, mocht hij het toch koud hebben gekregen.

Ik denk dat je hem veel plezier zult doen juist met een wasbeurt, vooral met anti-mijtenspul. Wat heb je gekregen tegen de mijten? Sebacil? Daarmee moet je wel uitkijken op open wonden.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:03

Als jij op een goede manier je paard wast hoeft dit geen enkel probleem op te leveren.
Ten eerste was je altijd met warm water (ook liever niet buiten) en na het wassen zeem je het water zoveel mogelijk van je paard en doe je het gelijk een zweetdeken op en zet je het op stal. De zweetdeken zal het vocht opnemen en zodra de deken vochtig is, neem je deze af en doe je het paard een normale staldeken op totdat hij helemaal is opgedroogd. Succes!

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 20:08

Ik weet niet wat hij gekregen heeft, dit gaat de eigenaar donderdag halen, eerder was het nog niet binnen bij de da. De da heeft de open wonden ook gezien, dus ik hoop toch dat hij daar rekening mee houdt.
Ik ga hem zeker wassen, want nu wordt hij gek van de jeuk. Hartelijk dank voor jullie antwoord.

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:25

Ik heb mijn paard ook net (januari) twee keer moeten wassen tegen mijt, en het is niet zo erg als het lijkt Haha!
Waarschijnlijk krijg je inderdaad sebacil. Dat is rotspul, je kunt hem het beste buiten wassen, zodat de dampen niet blijven hangen. Zelfs daarna is de binnenkant van mijn neus een week kapot geweest, kijk er dus mee uit!
Zoek een niet te winderige plek op om te wassen, inderdaad met lauw water (het moet niet afgespoeld) en zet hem daarna binnen met veel hooi. Sebacil is niet zepig en het water dringt niet echt door tot op de huid. Ook met hard schrobben was mijn paard niet natter dan na een dag regen. Afwrijven of een deken op doen zou ik niet doen, daarmee haal je ook weer een deel van de werkzame stof weg. Als hij normaal wel een deken op heeft of wat zwak is kun je hem ook in delen wassen. Vergeet ook niet om al je spullen te desinfecteren.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 06:21

Als het Sebacil is, dat gebruik ik zelf ook voor mijn belg.
Ik zou dan wel keukenhandschoenen aandoen. Ik was haar wel altijd gewoon binnen (wel met ventilatie), op zich valt de lucht nog wel mee.

Oh ja, en met Sebacil doe ik altijd ook een "voorwasje", d.w.z. ik was eerst het paard met een mengsel van water en een heel klein beetje shampoo (heeeeel klein beetje, anders ben je een uur aan het naspoelen). dan eerst afspoelen en DAN pas wassen met Sebacil , dat zorgt er voor dat de Sebacil dan ook komt waar het zijn moet: op de huid!

Als je eerst met een heel klein beetje shampoo (mengsel) wast gaat het wassen met Sebacil daarna ook makkelijker.

Vergeet niet alle spullen die je gebruikt heb weer af te wassen/spoelen, er zitten ook andere mensen met hun handen aan zo´n kraan en die gaan dan misschien wel doodleuk een boterham eten (met sebacil). Het is wel gif!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 06:25

ik denk niet dat je hem moet wassen,maar hem moet insmeren met water verdunde oplossing met iets tegen luis of mijt?

gewoon goed insponzen overal en een nacht binnen laten staan tot hij helemaal weer droog is Knipoog

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 16:45

Idd., het was meer insmeren met sebacil verdund met water. Het was heerlijk weer vandaag, dus heb ik hem goed ingesponsd, alle haren naar voren gestreken en met een spons goed nat gemaakt. Daarna ben ik hem gaan droogstappen, binnen een half uurtje was hij helemaal droog. Hoe lang moet ik dit om de 3 dagen doen? Weet dit misschien iemand?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:47

sebacil moet je na een week herhalen.
tenminste bij de shetten met luis doen we het na een week weer.

bel anders maandag de veearts op en vraag wat de bedoeling is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:53

Ik vind het in elk geval helemaal toppie dat je dit voor je verzorg paard doet! Afgod Petje af.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:56

ik zou wassen als de da het zegt, maar kun je niet vragen hoe je dat het beste kunt doen in jouw situatie? dus wel of niet deken er op. wel of niet beweging geven tot hij wat droger is. we of niet binnen of buiten etc...

ik zou iig zorgen dat hij genoeg ruwvoer heeft om zich van binnenuit iig warm te houden...

succes en sterkte!

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 17:16

De dierenarts zei, dat ik hem goed met een spons (goed rondjes draaien zodat de vloeistof aan de huid kon komen.) Ik ging ervanuit dat dit wassen was. Maar het is meer insmeren . 8 liter had ik aangemaakt en had net voldoende om hem helemaal te wassen. De da zei ook dat het om de 3 dagen moest. Nu was mijn vraag of iemand de ervaring had, hoelang het duurde voordat hij er geen last meer mee zou hebben.

@aerdenhout1 hartelijk dank, maar dit hoort er ook bij, ik vind het een ramp hoe hij eruit ziet, maar ik verheug me op de dag dat hij weer top is. Ik zal eens foto's maken, als je de foto's ziet snap je waarom.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:10

Hoi Galexie,

Ik ben al een tijdje zoet met het wassen van 2 shets met schurft. (nu zo'n 6 weken) Ik heb ze uiteindelijk moeten scheren omdat ik met de Sebacil niet tot op de huid kon komen.
Belangrijk is dus dat het echt goed op de huid komt. Die van mij hebben het ook tussen de manen, en in de staart. Daarvoor gebruik ik een plantenspuit met druk. Goed haren aan de kant houden, en proberen op de huid te spuiten.
Verder moet je het er zeker niet afwrijven, het moet juist goed in de huid trekken.
En inderdaad om de 3 dagen herhalen. Want iedere 30 uur legt n mijt n nieuw eitje. En deze nieuwe mijt is na 7 dagen volwassen en begint dan ook weer eitjes te leggen.
Iemand zei hier ook dat je je paard ook in delen kon wassen. Dit zou ik zeker niet doen. De mijten blijven zich dan verspreiden en zo krijg je het nooit weg. Dus helemaal wassen incl. manen en staart.
En als ze dan nat is lekker binnen zetten met veel hooi, en eerst laten opdrogen.

Je vroeg hoe lang het duurde voordat het over kan zijn..Ik ben dus al 6 weken bezig met wassen... Heb dan wel het nadeel dat ik er 2 heb die elkaar constant blijven besmetten. Ik heb nu goede hoop dat ik het onder de knie ga krijgen omdat ze geschoren zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:59

Ik denk als je het 2 a 3 keer herhaald hebt en je hebt het geluk dat je het goed op de huid kunt krijgen dat je dan al een heel eind bent, en dan ook al wat verlichting moet kunnen zien bij het paard.

Er zijn natuurlijk lichte en zware gevallen hoor! Maar bij mijn paard zag ik na 2 x al duidelijk verbetering.

Hoe gaat het nu?