Voor altijd dik?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Voor altijd dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:34

Hoi allemaal,

Ik heb, zoals sommige van jullie misschien wel weten, een verzorgpony Linda. Ze is aan de dikke kant. Ik heb niets op haar dieet te zeggen aangezien ze niet van mij is!
Nou wordt Linda dus helaas verkocht, en heb ik zitten na te denken om haar te kopen. Ik heb het aan mijn vader voorgesteld maar hij vond het geen goed idee.
Hij dacht namelijk dat Linda misschien helemaal geen goede pony is vanwege zijn dikte. Ik zit nu te twijfelen want mijn vader zei, dat doordat ze vroeger ( toen ze een jaar of 2 was ) ondervoed is geweest. Daarna heeft ze waarschijnlijk veel voer in een keer gekregen en ze is nu dus te dik. Daarom dacht mijn vader dat ze misschien wel een probleem met verteren enzo heeft waardoor ze dus altijd dik zou blijven. Zou dat kunnen?
Ik snap natuurlijk wel dat je zoiets aan een dierenarts zou moeten vragen maar ik kan niet zomaar een dierenarts naar Linda laten komen omdat ze niet van mij is. Maar ik ben er gewoon nieuwschierig naar Lachen

Emmie

Lenneke_

Re: Voor altijd dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:49

Hoe wordt ze nu gevoerd (krachtvoer en ruwvoer) en hoeveel beweging krijgt ze?

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:58

Lenneke_ schreef:
Hoe wordt ze nu gevoerd (krachtvoer en ruwvoer) en hoeveel beweging krijgt ze?

Ze krijgt elke dag ongeveer 2 plakken hooi denk ik. Ze elke dag ongeveer 5 uurtjes in de weide, soms meer soms minder. Ze wordt 4 keer per week gereden. Ze krijgt in één week 2 scheppen biks. Natuurlijk wel verdeeld. En elke dag 2 krotten ( weet niet of dat nederlands is? Bloos )

Dit is ongeveer haar menu. Ik weet het niet precies aangezien het niet mijn pony is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:46

Ik heb mijn oudste merrie vanaf september 1996 (dus 11,5 jaar). Hiervan is ze zeker 9 jaar te dik geweest, met een enorme speknek en spekbillen.
Het lukte niet met een dieet en niet met beweging haar af te laten vallen. Toen werd ze hoefbevangen (waar ik altijd al bang voor was). Via via kwam ik erachter dat ze insuline resistent is/was. Hiervoor ben ik magnesium gaan geven en na een week of 10 zag ik verschil. Ze heeft nog steeds wel een flinke nek, maar die is lang niet zo hard meer en verder is ze heel mooi in model.
Kijk voor de aardigheid eens op de website van hoefnatuurlijk.nl en dan onder magnesium en insuline resistentie.

In ons geval is het dus geweldig gelukt om haar slank(er) te krijgen, met toch bijna onbeperkt ruwvoer.

Verder denk ik dat te dik zijn wel een risico factor is voor de gezondheid, maar dat wil niet zeggen dat een slank paard geen problemen krijgt. Mijn paard heeft de eerste 9 jaar dat ik haar had en dat ze te dik was nooit wat gehad, zo gezond dat ik haar uit de verzekering heb gehaald.

Bij het kopen van een paard heb je, denk ik, een portie geluk nodig. Het voordeel van het kopen van je verzorgpony is dat je haar goede en slechte kanten kent.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:49

Schopje Bloos