Vage klachten, wat moeten we nu doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liisanne

Vage klachten, wat moeten we nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 18:14

Hallo,

Allereerst:
Ik hoop dat jullie even de tijd nemen om dit te lezen, want ik weet echtniet wat ik moet doen. Veel mensen (ikzelf ook) zouden zeggen bel de dierenarts/zadelmaker/iets in die richting.

Het gaat hier om mijn pony rick. Hier wat informatie:
Naam: rick
Leeftijd: +/- 17/18 jaar.
arbeid: licht, we rijden 2 a 3 keer in de week, voor de rest staat hij in de wei, wandelen we veel met hem en spelen spelletjes in de wei.
Bijzonder heden: Vorige zomer is hij door overgewicht hoefbevangen geworden. Gelukkig is hij hier helemaal bovenop gekomen en nu mooi op gewicht.

Sinds zaterdag liep hij niet zo lekker. Mijn vriendin kwam de stal binnen en hij stond een beetje te slapen met zo'n hanglip. Zij begroette hem en ging even kroelen, voor de rest niets bijzonders.
Toen ze klaar was met poetsen, ging ze opzadelen en hoofdstel in doen, toen ze dat deed viel hij als het ware een beetje om hij zakte door zen voorbenen. zij schrok en begin tegen hem te praten, hij werd een beetje wakker om het zo te noemen.
Daarna heeft ze meteen het zadel eraf gehaald en is buiten met hem gaan stappen, Hij wou wel draven maar liever niet, dus heeft ze verder ook niet gedaan. Hij wou ook niet echt lopen maar ze heeft hem zonder echt te dwingen en boos te worden klein stukje over het erf gekregen. Toen ze hem op stal zette was het eigenlijk weer goed. Ze ging bij hem zitten en gaf hem een appeltje, dat at die meteen smakkelijk op. Half uurtje later ging ze weer kijken en was die weer opgeknapt hij stond gewooon zoals altijd in zen stal geen probleem

De dag erna

Toen ben ik naar stal gegaan. IK kwam aan en hij was erg opgewekt voor zijn doen. Hij wou graag naar buiten en heel de tijd kroelen en lief doen. Ik ben eerst buiten gaan stappen dat ging prima, hij had zijn gewoonlijke streken weer. ik hem rustig opgezadeld en was geen probleem. Toen ben ik naar de bak gelopen en had hij een beetje ''zweefbenen'' knikbenen'' weet niet precies hoe ik het uit moet leggen. Ik ben afgestapt en heb verder gelopen weer niets te zien. in de bak aangekomen warm gestapt ernaast en toen een stukje met hem gaan draven, ook dit was geen probleem. Toen ben ik erop gaan zitten. Stappen was geen probleem ging gewoon zoals altijd. Heb paar rondjes gestapt en beetje stelling vragen, voltes stappen, slangenvolte en allemaal zulke figuren. Ging ook allemaal prima. toen ik wou aandraven had hij een erge kleine draf pas en erg sloom. ik meteen weer stappen en dat ging weer goed. Toen weer draven en dat ging wee vlot. ik geprobeert aan te galoperen ( dat is zijn makkelijkste gang) maar dat wou hij helemaal niet hij stond meteen stil.

Zo dit was het wel zo'n beetje,
Ik weet dat veel mensen nu zullen zeggen bel een dierenarts.
Het is mijn verzorgpony maar ik mag ermee doen watik zelf wil. De rekeningen betaalt de eigenaar. Hij vind het onzin om de dierenarts te laten komen. Ik moet dus met een hele goede reden komen, en het moet ook zichtbaar zijn wil hij naar de arts gaan Verdrietig
Ik baal hier onwijs van maar het is niet anders.

Hier nog wat foto's van vandaag hoe hij eruit ziet. Ik vind dat hij wel iets meer gewicht mag krijgen, MAAR de vraag is nu HOE KAN IK DAT HET BESTE DOEN & met wat voor voer?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zijn billen, beetje vierkant? en bottig?

Ik hoop jullie hiermee voldoende info te hebben geven en hoop ook dat jullie ons echt kunnen helpen!!

wammesje

Re: Vage klachten, wat moeten we nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:46

Ik zou hem een vitamine spuit geven, en hem gaan bijvoeren. is het niet gewoon slapte door te weinig voeding, geef hem onbeperkt hooi, dit kan nooit geen kwaad Haha! pavokoeken elke dag een, kunnen ze niet bevangen van raken!
is hij goed ontwormd? mais is ook goed om hem wat voller te krijgen, geen kilo's tegelijk natuurlijk. Knipoog
succes, en bij twijfel, toch eigenaar overhalen om er een DA bij te halen Bloos

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:52

wammesje schreef:
Ik zou hem een vitamine spuit geven, en hem gaan bijvoeren. is het niet gewoon slapte door te weinig voeding, geef hem onbeperkt hooi, dit kan nooit geen kwaad Haha! pavokoeken elke dag een, kunnen ze niet bevangen van raken!
is hij goed ontwormd? mais is ook goed om hem wat voller te krijgen, geen kilo's tegelijk natuurlijk. Knipoog
succes, en bij twijfel, toch eigenaar overhalen om er een DA bij te halen Bloos

Oke super dankjewel!
zou goed kunnen ja!!
krijgt hij van onbeperkt hooi geen enorme grasbuik? want daar heeft hij al snel last van.Knipoog
& hoelang denk je dat ik ongeveer de pavokoeken vol moet houden dan?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:54

Het is moeilijk te zeggen vanachter de computer, maar ik vind dat hij een beetje een raar buikje heeft, erg bol, maar wel allemaal ribben. Waarschijnlijk ten overvloede maar is hij goed ontwormd?
Heb je nog aan zijn voeten gevoeld? Zijn ze warm, voel je de slagader in de kootholte kloppen? Hij zou nl. ook last kunnen hebben van een terugkerende hoefbevangenheid.

Ik zou ook gewoon onbeperkt hooi geven en een pavo koek per dag of een ander totaalsupplement.

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 22:29

romeorowan schreef:
Het is moeilijk te zeggen vanachter de computer, maar ik vind dat hij een beetje een raar buikje heeft, erg bol, maar wel allemaal ribben. Waarschijnlijk ten overvloede maar is hij goed ontwormd?
Heb je nog aan zijn voeten gevoeld? Zijn ze warm, voel je de slagader in de kootholte kloppen? Hij zou nl. ook last kunnen hebben van een terugkerende hoefbevangenheid.

Ik zou ook gewoon onbeperkt hooi geven en een pavo koek per dag of een ander totaalsupplement.

Ja, daarom twijfelde ik ook ofik het topic aan moest maken maar krijg wel goede tips!
Dat vonden wij dus ookal, maar bij zijn billen ga je zen botten nu ookal een beetje zien.
warme hoeven heeft hij niet want dat is het eerste waar ik naar heb gekeken toen ik het hoorde. De hoefsmid komt gelukkig donderdag langs en tot die tijd gaan we pavo koeken voeren!!
mocht het niet verbeteren ga ik toch maar de dierenarts bellen.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:04

Hoefbevangen lijkt mij niet, zoals de klachten beschreven worden! de pavokoeken of onderhoudsbrok kan je blijven geven, hooi krijgen ze geen grasbuik van.
Je zal zien als hij goede voeding krijgt, dat die bolle buik verdwijnt, hij wordt voller, waar het nodig is.
Hij is echt wel te mager hoor, is goed bedoeld, niet als een aanval Haha!
Dat je advies vraagt voor een paard van een ander vind ik heel goed van je, ik hoop dat hij snel weer toppie is Ach gut

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:11

wammesje schreef:
Hoefbevangen lijkt mij niet, zoals de klachten beschreven worden! de pavokoeken of onderhoudsbrok kan je blijven geven, hooi krijgen ze geen grasbuik van.
Je zal zien als hij goede voeding krijgt, dat die bolle buik verdwijnt, hij wordt voller, waar het nodig is.
Hij is echt wel te mager hoor, is goed bedoeld, niet als een aanval Haha!
Dat je advies vraagt voor een paard van een ander vind ik heel goed van je, ik hoop dat hij snel weer toppie is Ach gut

Oke echt super bedankt voor je reactie:)
Kan ik die pavokoeken gewoon blijven voeren totdat hij op goed gewicht is?
En hoe kan ik dan het beste voeren denk je Clown
onbeperkt hooi+pavokoeken+? nog een brok der bij of?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:36

Ik weet niet hoe oud je bent, maar dit paardje oogt alsof het zijn voorbenen niet volledig gebruikt door zere voeten voor, wat vanuit hoefbevangenheid kan ontstaan, door de stress kan hij dus zo mager worden ! Ligt hij vaak of probeerd hij te gaan liggen maar besluit hij dan te blijven staan met veel gekreun ? Is hij stijf met het gaan staan ? Was hij altijd al terugstaand in zijn voorbenen ? Wil hij wel aangeraakt worden op zijn schouder of geeft hij dan bijtjes ? Wil hij wel een achterbeen geven of zet hij ze dan heel snel weer neer ? Heeft hij duidelijk singeldwang ?

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:40

broadway schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar dit paardje oogt alsof het zijn voorbenen niet volledig gebruikt door zere voeten voor, wat vanuit hoefbevangenheid kan ontstaan, door de stress kan hij dus zo mager worden ! Ligt hij vaak of probeerd hij te gaan liggen maar besluit hij dan te blijven staan met veel gekreun ? Is hij stijf met het gaan staan ? Was hij altijd al terugstaand in zijn voorbenen ? Wil hij wel aangeraakt worden op zijn schouder of geeft hij dan bijtjes ? Wil hij wel een achterbeen geven of zet hij ze dan heel snel weer neer ? Heeft hij duidelijk singeldwang ?

ik ben 16;)
de hoefbevangenheid is helemaal weg en zijn hoeven zouden geen pijn meer doen volgens de hoefsmid.
hij probeert niet te gaan liggen, of een poging daartoe. ook kreunt hij niet.
hij was altijd al terugstaand in zijn voorbenen. ik ken hem nu ongeveer 7 jaar en al die tijd heeft ie zo gestaan...
op zijn schouder wil die aangeraakt worden.. hij bijt dan ook niet.
achterbenen geven doet die ook prima, geen probleem met hoeven uitgrabben geeft hij ze netzo makkelijk als voor. ik zeg voetje en hij geeft aan.
singeldwang..tjaa hij vind het niet heel erg fijn als we hem aansingelen, en geeft kleine ''bijtjes'' maar het is niet zo dat hij er onwijs boos of iets omword of iets doet om er onder uit te komen..

mag ik vragen waarom je dit allemaal wou weten Bloos

edit: verkeerde emoticon

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:18

Bij hoefbevangenheid gaat het paard ontlastend staan en kunnen de gevolgen hiervan het volgende probleem veroorzaken, dus hoef verbeterd,pijn weg maar niet meer normaal gaan staan of kunnen gaan staan, verkort zijn in de hele bovenlijn en de achterhand kort en aangetrokken.....
Heb je een foto van voor de hoefbevangenheid, dus toen hij dikker was en eventueel van de hoeven toen en nu ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:21

liisanne schreef:
Het is mijn verzorgpony maar ik mag ermee doen watik zelf wil. De rekeningen betaalt de eigenaar. Hij vind het onzin om de dierenarts te laten komen. Ik moet dus met een hele goede reden komen, en het moet ook zichtbaar zijn wil hij naar de arts gaan Verdrietig

Jemig, vind je een omvallende magere pony niet zichtbaar dan?
Tuurlijk moet hier een veearts bij komen!

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 22:32

[***] schreef:
liisanne schreef:

Jemig, vind je een omvallende magere pony niet zichtbaar dan?
Tuurlijk moet hier een veearts bij komen!

Natuurlyk wel, maar het ligt allemaal niet zo simpel als het lijkt!

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 22:35

broadway schreef:
Bij hoefbevangenheid gaat het paard ontlastend staan en kunnen de gevolgen hiervan het volgende probleem veroorzaken, dus hoef verbeterd,pijn weg maar niet meer normaal gaan staan of kunnen gaan staan, verkort zijn in de hele bovenlijn en de achterhand kort en aangetrokken.....
Heb je een foto van voor de hoefbevangenheid, dus toen hij dikker was en eventueel van de hoeven toen en nu ?

Het doet me pijn om de foto's weer te zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog een filmpje maar weet niet hoe ik die moet uplouden....

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:06

Ik begrijp dat het moeilijk voor jou is Boos! om de eigenaar ervan te overtuigen om er een dierenarts bij te halen Boos!
ik heb zelf ook een keer in zo'n situatie gezeten Sigaar , als je teveel zegt, kan je opkrassen, en daar is je pony helemaal niet bij geholpen, wie moet er zich dan nog om bekommeren?? Huilen
sterkte Knipoog

Antje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:25

Is hij wel goed ontwormd?
Ik lees deze vraag al meerdere malen, maar ik lees geen antwoord op deze vraag( of ik lees erover heen).
Maar wanneer is hij voor het laatst ontwormd???

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 08:53

Antje14 schreef:
Is hij wel goed ontwormd?
Ik lees deze vraag al meerdere malen, maar ik lees geen antwoord op deze vraag( of ik lees erover heen).
Maar wanneer is hij voor het laatst ontwormd???

om de 3 a 4 maanden word hij ontwormd. Elke keer met een andere wormenkuur. De laatste keer is 2 weekjes geleden.

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 08:56

wammesje schreef:
Ik begrijp dat het moeilijk voor jou is Boos! om de eigenaar ervan te overtuigen om er een dierenarts bij te halen Boos!
ik heb zelf ook een keer in zo'n situatie gezeten Sigaar , als je teveel zegt, kan je opkrassen, en daar is je pony helemaal niet bij geholpen, wie moet er zich dan nog om bekommeren?? Huilen
sterkte Knipoog

dankjewel!
ja dat is het probleem. Rick is de enige die over is gebleven van een ''pension/manege stal' en hij weeet zelf erg goed ze zeggen wat ie wel en niet goed vind.
Hij hou met heel zijn hart van hem, maar zodra we zeggen: tgaat niet goed' ''''''''' er moet nu ook echt een dierenartskomen. Bij de hoefbevangenheid, werden we ook bijna weggestuurd, er werd gedreigt als jullie niet vaker komen moet ie toch naar de slacht ( we kwamen iedere dag behalve zondag). Ik denk dat ik dit topic maar uit ga printen en aan hem ga laten lezen. Misschien dat die dan de dierenarts belt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:02

de hoefsmid komt he?
zorg er voor dat je samen met de smid een goed eet plan kunt opstellen waar de eigenaar bij is...
komt vaker voor hoor dat ze op dieet moeten na hoefbevangen,maard an juist na een tijdje eigenlijk net te masger wordne, dan moet je ze dus meer ruwvoer geven, ---dus hooi

de vitaminespuit is een goed idee,de pavo koeken ook,maar geef niet meteen een hele per keer, gewoon een halve en kijk een tijdje hoe het gaat.

wat eet hij eigenlijk nu allemaal?
dat mis ik in je bericht?

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:30

ellepel schreef:
de hoefsmid komt he?
zorg er voor dat je samen met de smid een goed eet plan kunt opstellen waar de eigenaar bij is...
komt vaker voor hoor dat ze op dieet moeten na hoefbevangen,maard an juist na een tijdje eigenlijk net te masger wordne, dan moet je ze dus meer ruwvoer geven, ---dus hooi

de vitaminespuit is een goed idee,de pavo koeken ook,maar geef niet meteen een hele per keer, gewoon een halve en kijk een tijdje hoe het gaat.

Ja dat vind ik ook een goede, misschien dat hij het van hem wel aannneemt Haha!

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:01

wammesje schreef:
ellepel schreef:
de hoefsmid komt he?

Ja dat vind ik ook een goede, misschien dat hij het van hem wel aannneemt Haha!

Naar haar luistert ie wel jaa! Bloos
Nu krijgt hij 's morgens rond 8 uur hele berg hooi, dan om 1 uur weer hooi. en rond 5 uur krijgt die half maatding met kracht. en dan rond 9 uur laatste keer hooi.

zo krijgt hij het al heel zen leven wat ik begreep van de eigenaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:32

ja wat is een hele berg hooi he Knipoog
voor jou kan een ebrg veel zijn en voor mij heel weinig.
vrag die smid es wat hij van de pony vind waar de eigenaar bij is.
de smid heeft er ook wel verstand van dus kan die wel wat adviseren, en de eigenaar pakt dat vast wel op.
ik weet hoe paardeneigenaren vaak zijn als je er als meisje bij stat en ze van alles wil vertellen en ze niet luisteren Knipoog

vitaminespuit kun je zowiezo wel geven hoor,kan geen kwaad dacht ik

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:42

maatstaf voor hooi is 1 kilo hooi per 100 kilolichaamsgewicht! wat hij ongeveer zou moeten wegen Haha!
Wammes is bv 500 kilo, hij krijgt minstens 5 kilo hooi! Vingers aflikken

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:17

Ik denk dat de hoeven toch een heel belangrijke rol spelen in dit probleem! Op deze laatste foto oogt hij lichamelijk in ieder geval goed verzorgt en gezond !
Het lijkt erop dat hij een graasvoetje heeft ontwikkeld, rechts , en daarom verkeerd belast m.a.g.brokkelhoef en opgerold over de hele bovenlijn , waardoor hij dik lijkt maar het niet zo is.....ik twijfel dus of het een hoefbevangenheid is geweest of spierbevangen in combinatie met zere voeten.....
Ik zou voor ijzers met zooltjes adviseren om te kijken of het dan over is en normaal voeren, maar toch wel uitkijken in de wei, zodra het gras gaat groeien....
Ook kan het meetellen dat hij veel minder (of anders )loopt onder het zadel toen hij manegepony was en nu alle dagen kan grazen.....Hoe lang heeft hij in de manege gelopen en hoe vaak werd hij nu gereden?
Als dit probleem speelt kan de dierenarts er weinig aan doen, maar de hoefsmid destemeer !

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:52

Ik vind het heel knap dat je dit allemaal van een foto af kunt zien! en dan zal de hoefsmid dit toch moeten opmerken??

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:59

ellepel schreef:
ja wat is een hele berg hooi he Knipoog
voor jou kan een ebrg veel zijn en voor mij heel weinig.
vrag die smid es wat hij van de pony vind waar de eigenaar bij is.
de smid heeft er ook wel verstand van dus kan die wel wat adviseren, en de eigenaar pakt dat vast wel op.
ik weet hoe paardeneigenaren vaak zijn als je er als meisje bij stat en ze van alles wil vertellen en ze niet luisteren Knipoog

vitaminespuit kun je zowiezo wel geven hoor,kan geen kwaad dacht ik

dat is wel zo ja;)
naja het zullen ongeveer per keer 2 plakken zijn van een ''grote baal'' hooi, maar ja wat is dan weer groot he Clown
laat ik het zo zeggen. We zijn alles behalve zuinig....