Bloedwormen !!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jortella

Bloedwormen !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:37

Hallo,
ik heb een merrie van bijna twee aangekocht, die naar het ontwormen Bloedwormen blijkt te hebben. Nu is dat 10 dagen geleden dat ze ontwormt is maar toch kom ik die vieze dingen nog tegen. Wel dood, maar toch. Moet ik nu dan direct weer een Wormspuit geven of nog een paar dagen wachten? Ze eet verder wel goed en begint ook al weer een beetje te spelen in de wei. En wat moet ik met mijn weides doen..... Ik heb nog andere paarden.

groetjes

Anoniem

Re: Bloedwormen !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:39

Haal de DA er even bij Lachen Ik heb ook pas mijn pony laten ontwormen door de DA (met een prikje in de nek). Werkt heel goed, merk nu al dat ze zich beter voelen Ja Succes! Koste bij ons maar 7 euro per spuitje

Cacharel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:41

De mest in ieder geval uit de wei halen.. zodat de andere paarden er niet mee in contact komen.
Haal er een dierenarts bij , die weet wat beter helpt.

groetjes

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:42

Mijn haflinger van 6 heeft vorig jaar bloedwormen gehad. Als ik jou was zou ik sowieso alle paarden ontwormen, het liefst op stal zodat je de mest kan controleren. Ook zou ik overleggen met je dierenarts. Bloedwormen kunnen namelijk dodelijk zijn. Het ligt eraan hoe erg de besmetting is. Bloedwormen komen in fases eruit, ze moeten in een bepaalde fase zijn voordat ze uit je paard komen als je deze ontwormt. Ik heb van mijn dierenarts een ontwormschema gekregen toen. Ik moest 3 maanden lang om de 3 weken ontwormen.

Ontworm je paard sowieso 1 keer met een wormspuit met de werkzame stof Moxidectine (Equest). En let heel goed op de conditie van je paard, bij mijn paard was de besmetting nog in de begin fase en ik was er dus goed op tijd bij. Maar als je paard magerder wordt, minder alert of zijn glans verliest dan zou ik door de dierenarts een mestmonster laten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:50

Oh ja. Ook regelmatig van wormspuit wisselen, op den duur worden sommige wormen er tegen bestand. En dan helpt het niet meer Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:24

ontwormen met equest Knipoog

en lees dit heel goed door:

http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html

mijn pony heeft ze ook gehad,bleodworm is een van de meest voorkoemden wormbesmettingen bij paarden.
2x kort achter lkaar ontwormen met equest werkt vrij goed

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:09

Ik zou het niet bij 2 x laten..het heeft mij een aantal euro's gekost, maar mijn paard is er nu wel vanaf. Zoals je in het stuk dat ellepel heeft gepost kunt lezen blijven de wormen meestal 2 tot 3 maanden zitten. Daarom zou ik zeker dat ontwormschema van 3 maanden aanhouden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 07:32

ik was ook niet helemaal duidelijk geloof ik Knipoog
ik moest toen ontwormen met equest en na 3 weken weer.

en daarna het gewone normale ontwormschema aanhouden
in die periode haalden we ook dagelijks de mest uit het land om de herbesmettingskans minimaal te houden

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 07:38

Maar je mag toch pas officieel na 3 maanden (en officieus na een maand of twee) weer ontwormen nadat je equest hebt gebruikt? Dat zij mijn Da in ieder geval en dat stond ook op de verpakking...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 07:51

staat op elke verpakking van een wormenkuur wanneer je hem weer mag gebruiken volgens mij.
maar zo'n beetje alle veeartsen roepen bij een wormbesmetting dat je ontwormen moet en na 2-3 weken weer.

ik weet niet precies hoe het zat,maar die 2 weken was doordat een wormenkuur na die tijd niet meer zou werken?
als je dan na 2-3 weken nog een keer zou doen dan zou je de meeste wormen meepakken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 07:54

Yinari schreef:
Maar je mag toch pas officieel na 3 maanden (en officieus na een maand of twee) weer ontwormen nadat je equest hebt gebruikt? Dat zij mijn Da in ieder geval en dat stond ook op de verpakking...

Als je na een paar weken weer ontwormd met eenzelfde wormkuur, is er niks aan de hand, alleen is de inwerking even sterker.. iets wat dit paard even nodig bheeft, een boost chemicalién om de wormen even goed aan te pakken..

Een wormkuur werkt ongeveer 10 weken, maar de werking verminderd langzaam, vandaar de snelle herhaling..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:03

Maar Equest is meen ik toch nogal een heftige wormkuur. De werkzame stof doet 3 maanden zijn werk, dus hoef je niet zo vlug weer te ontwormen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:48

maar als je zeker weet dat je met een wormbesmetting te maken hebt dan kan het wel Knipoog
behalve bij veulens jonger dan 6 maanden....die mogen dacht ik geen equest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:52

Equest hoef je niet na 3 weken te herhalen, want het doodt behalve de volwassen wormen ook de eitjes, dus die komen na 3 weken sowiezo niet meer uit. (een wormspuit werkt maar een dag en het herhalen is om de nieuwe wormen te doden, een wormspuit blijft echt niet 10 weken werkzaam)
Een spuit Equest is maar voor 575 kg! Voor een 2 jarige zal het wel kunnen, als je tenminste niet knoeit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:53

Toen bij mijn vorige paard bloedwormen werden geconstateerd kreeg zij eerst een Equest kuur (en medicijnen) en daarna om de 10 dagen een Eqvalan, 5x achter elkaar!

jortella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 20:11

Ik heb toch maar mijn DA gebeld. Ik moet 3 maanden lang om de 2 weken ontwormen.
De eerste Keer met een spuit die Ivermectine bevat, daarnaar een met Ivermectine en Praziquantel ( Equimax of Equalan Duo ). En ook een met Moxidectine. En dat dan om en om toedienen. Naar de 2e keer zijn de wormen bijna weg. Het zijn nu nog de inimienies die eruit komen. Hoop genoeg eraan gedaan te hebben. Volgens mijn DA wel. Nog bedankt voor jullie tips!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:20

ja die 2 weken wist ik,ik ken wel gevallen waarbij een andere kuur gebruikt word ( kom ff niet op de naam nu)en die dan wekelijks gegeven word tegen de bloedwormen.

jortella even een tip van mijn kant:
als je straks klaar bent met al die wormenkuren, haal dan iets van een probiotica of Opkikker van de paardendrogist.
dan ondersteun je namelijk even de algehele afweer van je paard en dat is na al die kuren vast wel welkom Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:26

de ingekapselde larven krijg je dood door 5 dagen panacur te gebruiken...daarna goed in de gaten houden dat je iedere 8 wkn ontwormd,behalve equest die werkt 13 wkn,en inderdaad iedere dag de poep uit de wei halen,helemaal als het vochtig weer is en je land nat is is de kans op herbesmetting groot.
na een wormkuur kun je ook biergist voeren,dat doe ik altijd.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:27

ja panacur die zocht ik!!
kwam even niet op de naam

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:47

Wat mijn dierenarts mij trouwens ook nog als advies gaf is de paarden niet van de grond hun hooi laten eten maar uit een ruif ofzo. Dat verminderd de kans op wormen ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:26

gewoon zorgen dat er geen poep ligt,nergens niet,schone stal en wei...dat zegt niet dat je dan niet moet ontwormen hoor...ik ken iemand die 2xdaags poep weghaald uit het land en toch een worminfectie...volgens mij ligt het ook aan het weer(maar misschien ben ik gek...)