Wie weet meer over polyneurophatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Wie weet meer over polyneurophatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:31

Ik las laatst ergens in een advertentie de volgende 'aandoening': polyneurophatie .
Wie weet hier meer over? In hoeverre kan een paard hier mee leven?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
mvg Corinne Jansen.
Laatst bijgewerkt door Kris op 04-02-08 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

zwartepaerd

Re: Wie weet hier meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:20

Zoek eens bij google op 'polyneuropathie bij paarden' Knipoog

JustMerette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:25

Polyneuropathie is een zogenaamde 'zenuwontsteking', een verzamelnaam voor verschillende vormen van zenuwontstekingen van diverse oorsprong. Meestal begint een polyneuropathie aan de benen, zeldzaam ook aan de armen. Deze zenuwontsteking kan symmetrisch verlopen, maar soms ook asymmetrisch.

Men maakt onderscheid tussen motorische en sensiebele poyneuropathieën. Bij een motorische polyneuropathie worden vooral de motorische zenuwen, die instaan voor de spierkracht, aangetast. Bij de sensiebele polyneuropathie worden vooral de gevoelszenuwen aangetast. Er bestaan ook mengvormen.

De neuroloog maakt ook onderscheid tussen 'axonale- polyneuropathie' (met vooral aantasting van de zenuwvezels zelf), en 'demyelinisatie-polyneuropathie' (waarbij vooral het omhulsel van de zenuwen wordt aangetast). Ook hier bestaan weer mengvormen van.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 15:41

Dank jullie wel, het bovenste had ik op google ook al gevonden, maar specifiek gericht op paarden, daar kan ik niet veel over vinden...

RianneH

Re: Wie weet meer over polyneurophatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:05

Hmm... wil wel eens voor je kijken of ik via mn schoolsite artikelen voor je kan vinden hierover in combinatie met paarden Knipoog Lijkt me namelijk ook wel interessant.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 08:02

Dat zou erg fijn zijn! Alvast bedankt!

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:52

Ik heb even in een van mijn medische boeken gekeken. Polyneuropathie wordt alleen beschreven bij Alaska malamuts (honden) en chronische ontstekingen alleen bij honden en katten.

Er staat wel een interessant stuk in over polyneuritis equi (neuritis van de cauda equina) (ontsteking van de zenuwen) dus misschien komt dat overeen, het is wel in het engels:

' Polyneuritis equi is characterized by inflammation of the sacrocaudal nerves, occasionally other nerves. It is seen in adult horses of all breeds in Europe and North America. The cause is unknown, although an immunologic reaction incited by a viral infection is possible. Affected horses have circulatory antibodies against P2 myelin protein. The most consistent clinical signs reflect involvement of the sacrocaudal nerves include urinary and fecal incontinence, tail paralysis, perineal paresthesia or analgesia, and mild pelvic limb ataxia.
Affected horses may rub the tail. The thoracic limbs and cranial nerves may also be affected. CSF may be xanthochromic with elevated protein content and mononuclear pleocytosis. Diagnoses can usually be based on clinical findings. Sacral fracture should be excluded by rectal examination and radiography. There is no treatment, and the prognoses for recovery is poor.
Pathologically, there is granulomatous inflammation primarily affecting the extradural portions of the sacrocaudal nerves.'

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:21

Dit is de nederlandse versie van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Hou er wel rekeing mee dat dit een beschrijving is van een menselijke ziekte, maar ik denk dat eht bij paarden vergelijkbaar kan zijn.

Polyneuropathie: syn. Polyneuris. Min of meer symmetrische, meestal geleidelijk verergerende degeneratieve aandoening van een aantal perifere zenuwen tegelijk, gekenmerkt door parestheieën en pijn(toenemend bij bedwarmte), slappe paresen, opgeheven reflexen, spierhypotonie, (later) spieratrofiën, elektrische ontaardingsreactie, gestoord elektromyogram, verminderder impulsgeleiding: Polyneuropathie komt bij vele ziekten voor: diabetus emllitus, nierziekten, levercirrose, deficientieziekten, dysproteinemieen, infectieziekten, collagenosen, malabsorptie, exogene toxinen, maligne neoplasmen, hypothyroïdie, microangiopathie, en vele andere of is genetsch bepaald. Dan komen er nog een hele boel lastige termen, maar denk dat je die niet begrijpt Knipoog

Bron: zakwoordenboek der geneeskund

Samenvattend: aantasting van zenuwen. Kan voorkomen als bijverschijnsel bij ziektes, of genetisch bepaald.

Wat wil je precies weten? I.v.m. het niet doelloos willen doorspitten van engelse artikelen Knipoog

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:25

Weet je zeker dat dit wel bij paarden voorkomt? Ik heb het namelijk ook nog nooit gehoord en er is ook weinig tot niets over te vinden op internet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:31

Er is minstens 1 artikel over deze ziekte en paarden geschreven. Zal het nu even doorlezen, hier een korte (engelse) samenvattig Knipoog

Polyneuropathy of Finnish horses characterised by inflammatory demyelination and intracisternal Schwann cell inclusions.
Hahn CN, Matiasek K, Syrja P, Jokinen TS, Macintyre N, Tulamo RM.

Division of Veterinary Clinical Science, Royal (Dick) School of Veterinary Studies, University of Edinburgh, Easter Bush Veterinary Centre, Roslin, Midlothian EH25 9RG, UK.

REASON FOR PERFORMING STUDY: A neurological disorder characterised by pelvic limb metatarsophalangeal joint extensor paresis has been observed in numerous horses in Scandinavia for the last decade. Very little has been formally reported and there have been no detailed assessments of the neurological signs or neuropathological lesions. OBJECTIVES: To describe the epidemiological and pathological features of an outbreak of 'Scandinavian knuckling syndrome' in a riding stable in southern Finland. METHODS: Clinical neurological examination of 4 cases and neuropathological assessment of tissues of one case were performed. RESULTS: Eleven out of 17 horses fed on ryegrass from a common source showed progressive clinical signs of metatarsophalangeal extensor paresis necessitating euthanasia of 7 horses. Nervous system lesions in one horse consisted of a novel demyelinating, mildly inflammatory peripheral neuropathy, with BiP/GRP positive rough endoplasmatic reticulum Schwann cell inclusions. CONCLUSIONS: The clinical signs and lesions documented differ from any previously described equine polyneuropathy and suggest a primary Schwann cell lesion. POTENTIAL RELEVANCE: The classification of this disease as a novel demyelinating polyneuropathy may assist focused epidemiological investigations.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:30

het komt erg weinig voor.
Ik heb de info ondertussen niet meer nodig, ben uit voorzichtigheid niet voor het paard gegaan wat dit had. Er is te weinig over bekend.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:59

Zou het zowiezo niet doen. Polyneurophatie geeft teveel onzekerheden mbt zenuwen...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:02

Wat is een polyneuropathie?
Een neuropathie is een aandoening van de zenuwen van de armen en benen, de 'bedrading'. Polyneuropathie wil zeggen dat op meerdere plaatsen in het lichaam de zenuwen aangedaan zijn. De spieren en het gevoel kunnen hierdoor niet meer naar behoren functioneren.
Bij een polyneuropathie is er een stoornis met name bij de uiteinden van de zenuwen en kunnen óf alleen de sensorische (gevoels)zenuwen, óf alleen de motorische (bewegings)zenuwen, of beide zijn aangedaan.
De sensorische zenuwen koppelen gevoelsinformatie terug naar het centrale zenuwstelsel, waardoor wij kunnen voelen. De motorische zenuwen geven signalen door aan de spieren waardoor wij ons kunnen bewegen. De klachten die ontstaan door een polyneuropathie kunnen dus zowel sensorisch als motorisch zijn.
Klachten van het sensorisch systeem bij polyneuropathie zijn: doof gevoel, prikkelingen, tintelingen, veranderd gevoel, pijn, evenwichtsstoornissen. Klachten van het motorisch systeem zijn: kramp, dunner worden van spieren en zwakte.

De ziekte is langzaam progressief, dat wil dus zeggen dat het steeds erger wordt.

Spierziekten.nl Is omschrijving bij mensen

Jbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:56

I am sorry to bump this old topic but this is now a huge problem in Norway.
Lots and lots of horses have gotten this and several has died.
the horses eventually go lame and can no longer get up. There is NO finds as to what causes with but most incidents have been with feeding of ensilage but also hay. Last year was a very wet summer in Norway and it might be that some special mold developed in the feed, the feed gives no results on hygienic tests.

I now heard that horses on a pasture in Belgium og NL have gotten polyneuropathie, does anyone know anything about this ?
Please let me know if you know any horses that has gotten it here ( I live in Belgium ) it might be easier to find out what causes it.

Jbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:07

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:58

Het lijkt wel atypische myopathie??? Als ik dit zo lees moet ik daaraan denken...

Are there horses dying within 24 hours?

Jbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:30

If you google scandinavian knucklingsyndrome you will find some information. The horses does not die within 24 hours they can have it for months before it shows. In the beginning the horses just seems tired and a bit off, maybe tripping. The hindend can fall down while riding.

Then it escalates and they start loosing control over their legs, the hindlegs fold over like in the video.
Then they might turn lame as in they cant move anymore and they die or get euthanized.

Some horses survive. This has never been outside scandinavia but someone said there had been horses with it now in belgium or NL , someone had said it at a conferance about it.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:06

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:32

Ik weet dat dit een oud topic is maar helaas is dit nog steeds een groot probleem in Noorwegen en is de oorzaak nog steeds niet achterhaald. Ze neigen er erg naar de oorzaak te zoeken in het ruwvoer omdat dit vrijwel het enige is wat alle getroffen paarden gemeen hebben. Er wordt gericht op schimmels in het voer, die zouden effect hebben op het zenuwstelsel.
Iedereen die meer weet en/of eventueel vergelijkbare aandoeningen rondom heeft gehoord/gezien zou ik graag willen vragen zich te melden. Het gaat dus om Polyneuropathie bij paarden.
In 2014 zijn er al 5 paarden ingeslapen en 7 paarden ziek. Dit moet stoppen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 05:22

Goh, ik heb zelf Polyneuropathie, maar nooit geweten dat paarden het ook kunnen hebben... Kan me wel goed voorstellen dat ermee leven voor een paard niet te doen is... Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:53

Hoe stellen ze deze diagnose vast? Enkel door het klinisch beeld?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:50