eerst wil ik beginnen met te zeggen dat er maar heel weinig paarden recht lopen, en recht op de voeten staan. het probleem begind door gebrek aan onderhoud als veulen zijnde. het paard dat je nu op het oog hebt is 5 jaar schrijf je. dan is er aan de beenstanden en bewegingen niks meer te veranderen in die zin. waarschijnlijk zullen de tenen van de voorvoeten ook een beetje naar buiten wijzen. een franse stand. als het paard dus zijn voet opneemt en een stap gaat zetten neemt hij deze op naar binnen. bij het naar voren bewegen van het been maakt hij een beweging die buitenom naar voren gaat en zet zijn been weer recht voor de massa neer. de afstand die het been aflegd is dus groter, omdat het been niet in een rechte lijn maar met een bocht naar voren word geplaatst. de beweging is ook buiten langs en het risico dat het paard zichzelf zal raken is dus klein. en het eindpunt (waar de voet dus land) is het zelfde als die van de beweging in de rechte lijn. als de afwijking in de beweging niet heel overdreven is zie ik er niet een probleem in. je ziet deze afwijking meestal ook alleen in stap en in draf. in galop zie je het meestal niet eens.
dus zoals ik je verhaal lees heb je niet iets apparts te pakken en zou ik niet heel bezwaarlijk tegenover de aanschaf staan.
het is ook niet zo dat door deze afwijking het benenwerk extra te voorduren krijgen, want waarschijnlijk is het al zo vanaf het moment dat ze geboren is en is het lichaam er dus gewoon aan gewend.
afwijkingen of zwaktes in botten kun je alleen vaststellen door het maken van röntghe foto's
en deze te laten beoordelen door een dierenarts. dat is de enige manier om er achter te komen hoe het gesteld is met het bottenwerk van je paard en de zwaktes die er eventueel in zitten. maar dit staat helemaal los van het maai verhaal.
ik hoop dat je met deze info iets kan, en anders hoor ik het wel.
groeten john.