WEL of NIET castreren, wie geeft mij advies of heeft ervarin

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

WEL of NIET castreren, wie geeft mij advies of heeft ervarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 22:40

Het volgende.

Op 1 maart 2006 is mijn allerliefste Brunotti geboren.
Afbeelding
Zelf gefokt, vader Romantico (super karakter)
Afbeelding
moeder mijn Orchideetje (super karakter)
Afbeelding

Brunotti wordt 1 maart alweer 2 jaar en het is een schat van een dier.
Hij is nog steeds hengst. Echter heb ik dus ook 2 merries op stal staan.
Kwa gedrag hoef ik Brunotti nu nog niet te castreren, want hij is
lief, aanhankelijk van mensen, zeer zelfstandig en totaal niet gemeen of hengst.
(behalve bij de hoefsmid, waarbij hij het NIET LEUK vind als je aan zijn achterbenen zit. Bloos .)
Maar ik weet niet wanneer dit gaat komen.
Hij loopt nu nog in de weide met 1 enkel draadje tussen hem en de merries.
Dit gaat (tot nu toe) super goed. De merries waar hij mee samen loopt is zijn moeder
(12 jr) en een 4 jarige.
Zijn moeder verwacht in April weer een veulentje.

Wie heeft er tips, adviezen of ervaringen met jonge hengsten tussen merries??
Wanneer komen er problemen (welke leeftijd etc.)
voordelen/nadelen van castreren??
Bedankt alvast!!

Anoniem

Re: WEL of NIET castreren, wie geeft mij advies of heeft ervarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:43

Ik volg dit topic even mee.. In het algemeen ben ik tegen het castreren van paarden en pony's indien niet nodig.. En niet nodig vind ik als ze met een soortgenootje lekker samen de wei in kunnen.

Ik ben ook van mening dat zijn achterbenenprobleem dus gewoon een opvoedfoutje is geweest en dat gaat echt niet zomaar over als je hem laat castreren volgens mij..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:09

op een stal waar ik mijn eerste pony leaste stond ook zo n brave ""niet""hengst.
toen ik uiteindelijk de pony kocht en wegging wisten we niets MAAR 10 maanden na vertrek rolde er toch een veulen uit!
mijn advies is castereren en lekker de groep in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:13

Ik ben altijd van mening dat je het paard er geen plezier mee doet.

Dus, mijns inziens, als je paard niet goedgekeurd is voor de dekdienst, lekker balletjes eraf Lachen

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:13

wij laten ze altijd zolang mogelijk hengst, ze worden er alleen maar mooier van , castereren kan altijd nog ..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:22

Lang hengst laten vanwege eventueel mooier worden is onzin.... dat effect is een jaar later weg hoor. Je moet ze mooi trainen Knipoog Van vroeg castreren groeien paarden over het algemeen wel groter uit.

Je Brunotti zal gauw genoeg op de hoogte raken van 'merries'. Immers, het voorjaar komt eraan en zo'n 2-jarige ontgaat dat zeker niet!
Wil je hem toch perse hengst houden, dan kan je hem niet bij de merries in de buurt los laten lopen. Maar waarom zou je hem hengst willen houden? Met het oog op een goedkeuring?
Man, wat doe je jezelf aan, zo lastig om 1 hengst te houden terwijl de rest van je paarden merries zijn. Koop er dan een hengst bij, dan heeft Brunotti iig een speelkameraad!

Ik liet hem mooi dit voorjaar nog castreren en gunde hem een sociaal leven tussen de andere paarden in de weide.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:54

ik heb zo geen advies

Maar ik ben me toch blij dat we mijn pony gecastreerd hebben toen we hem kochten.
Hij was super braaf, kon zonder zadel en hoofdstel langs een merrie het bos in het was echt een sloom schaapje.
Maar hij moest gecatreerd worden omdat op de stal waar we stonden geen hengst mochten we hem niet mochten
uitbrengen op wedstrijd als hengst zijnde.

Nu is hij vol bespierd en heeft een nek erop zitten. Ik heb meermaals de vraag gehad of hij een goedgekeurde
hengst was Bloos en zo vragen veel mensen of hij nog hengst is of of hij laat gecastreerd is, hij was 3. Ik moet
er niet aan denken dat hij nog henst zou zijn, als er een hengstige merrie in de wei langs hem loopt springt hij
over het hek van 1.40, met losspringen op wedstrijd ontploft hij en zo heeft hij nog meer streken.

Het is dus niet zo dat ze als ze geen hengst meer zijn ze minder mooi uitkomen, of gelijk braver zijn.
Het ligt aan de training en aan de opvoeding.
Daarbij is het de vraag wat wil je met de hengst, kan hij dekken? wil je hem uitbrengen op wedstrijd?
succes ermee!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:58

Dees neemt de woorden uit mijn mond.
Ben ik het 100% mee eens.

En wat iemand zei over het mooier worden..... Verward
Pure onzin. Wat iemand al zei, een paard train je mooi. Daar hoeft hij echt geen hengst voor te blijven.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:10

he bedankt allemaal,
Ben niet van plan met hem te gaan dekken en ook niet voor een keuring o.i.d. En ik vind het heel belangrijk dat ze lekker sociaal in een groep kunnen dus ik ga (waarschijnlijk in Maart) een afspraak maken voor de castratieboer!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:17

Susy_Q schreef:
he bedankt allemaal,
Ben niet van plan met hem te gaan dekken en ook niet voor een keuring o.i.d. En ik vind het heel belangrijk dat ze lekker sociaal in een groep kunnen dus ik ga (waarschijnlijk in Maart) een afspraak maken voor de castratieboer!!

is naar mijn idee ook inderdaad slimmer. Op een hoop stallen mag je geen hengst stallen. Uitbrengen op wedstrijden daar zitten weer bepaalde regeltjes aan. En inderdaad zodra t lente word gaan toch bij beide partijen de hormonen opspelen. Je hebt er niets aan als je er toch niet mee wil gaan dekken. Eigenlijk is t dan heel banketstaaf gezegd alleen maar lastig. En voor t dier zelf.... het lijkt mij niet fijn als de hormonen door je lijf gieren je er niks mee mag of kan doen( misschien hebben mannen hier meer ervaring mee Haha! )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:20

sandr0 schreef:
is naar mijn idee ook inderdaad slimmer. Op een hoop stallen mag je geen hengst stallen.

Dat is geen probleem met stallen en weide aan huis Haha!

Toch maar z'n ballen eraf Suus? Wel zo fijn want dan kun je hem (voorlopig) nog lekker zelf houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:25

ik ben zelf tegen castereeren als het niet nodig is. ik zelf heb 2 weken gelden mijn hengst van 3 (ook een niet hengst hengst) laten castereeren met de reden dat ik met hem op PK wil en ook naar de club dus vandaar dat zijn ballen er af zijn gegaan. had ik dit niet gewild had ik hem mooi hengst gelaaten omdat. ik vind dat als je paarden onder de 3 castereerd toch een soort van afgesneden karakter krijgen. dus wat ik zou doen: lekker hengst laaten tot het probleemen gaat vormen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:26

Ik ben ook voor castreren nu weet hij waarschijnlijk nog niet waar de klepel hangt maar als dat veranderd en je bent er niet op ingericht dan zorgt het dan voor een hoop problemen.
Mijn ervaring is dat een hengst die nooit eens mag dekken terwijl de hormonen hem wel door het lijf gieren, toch vaak alsnog in opstand komen er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Met een hengst moet je altijd en overal allert zijn en overal rekening mee houden, dit moet je willen.
Daarbij vind ik het idd zoals hiervoor genoemd werd onnodig om een hengst hengst te laten als hij niet voor keuring of dekken gebruikt wordt.

Maar ik geloof dat je je keus al hebt gemaakt Pling
Mijn zegen heb je Schijnheilig

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:31

Anoniem schreef:
ik ben zelf tegen castereeren als het niet nodig is. ik zelf heb 2 weken gelden mijn hengst van 3 (ook een niet hengst hengst) laten castereeren met de reden dat ik met hem op PK wil en ook naar de club dus vandaar dat zijn ballen er af zijn gegaan. had ik dit niet gewild had ik hem mooi hengst gelaaten omdat. ik vind dat als je paarden onder de 3 castereerd toch een soort van afgesneden karakter krijgen. dus wat ik zou doen: lekker hengst laaten tot het probleemen gaat vormen.

Wat is dit voor onzin!!!
Ik heb mijn shet met 11 maanden laten castreren en ik zie geen zogenaamd afgesneden karakter.
Ik geloof niet dat castreren met karakter te maken heeft.
Mijn shet doet nog steeds hengstenspelletje in zijn groep en is echt een kuitbeer, dus echt geen doetje.
Ik zou voor geen goud een hengst willen die altijd maar in zijn uppie voor zich uit staat te kijken en wel eens aan hengstigge merries mag ruiken, maar owee hij maakt dan een sprong.
Daar krijg je pas een dooie van als die maar alleen staat te kijken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:32

Anoniem schreef:

Omdat jij op ponykamp wilt castreer je je paard? Dan ben je niet echt tegen castreren lijkt mij. Dan is t :ik laat m castreren omdat ik dat makkelijker vind en je dat beter uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:38

@kasparonda : nou ik ken toch een aantal (nu ruinen) die voor hun casteraatie veel karakter hadden en niet zo'n levenloos paard was die het allemaal neits uit maakte. en 1 jaar na hun casteratie dat toch zekr wel waren. dat de pit die ooit in het beestje zat er uit was. nu kun jij zeggen dat ligt aan de paarden. maar ik ken toch ook nog andere paarden die tot hun 4 hengst geweest zijn en een jaar later nog die pit in zich hadden. en nou heb ik het niet over 2 paarden maar toch zeker over een stuk of 5 a 6 paarden. en daarnaast een hengst hoef je zekr niet alleen te zetten daar kun je gewoon een ruin bij zetten.

en @ sandr0 : ja ik wil er mee naar de ponyclub en mee op ponykamp en over een tijdje op wedstreid en ik mag naar al die dingen niet met een hengst (ik heb nog geen wedstreid gereden dus mag ik niet starten) dus ik heb hem gecastreerd omdat het nodig was. maar als ik wel al gestart was en niet naar de club en Ponykamp had gewild was hij mooi hengst gebleven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:49

nini_roosje, Maar het blijkt ook heel vaak dat de eigenaar niet met dit zogenaamde karakter om kan gaan en dan moet die alsnog gecastreerd worden og zelfs verkocht.
Daarbij, denk je dat ik niet heel veel hengsten en ruinen heb gezien in mijn leven, ik zuig dit ook niet uit mijn duim.
Tuurlijk worden ze wat rustiger, maar het worden geen dooie als ze lekker sociaal op kunnen groeien.

Daarbij vind ik jouw reden voor castreren ook een beetje raar als je zo tegen bent.
Als je er zo tegen bent had je het minmaal geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:56

ik heb het ook bij de club enz nagevraagt of ik daar heen zou kunne met een hengst maar ik mocht dat niet omdat ik 14 ben en volgens hun geen hengst ondercontrole zou kunnen houden (nee ik berweer nu niet de sterre van de hem te rijden) en ik heb zelf geen bak en in de wei rijden mag ik nie dus vandaar dat ik perse naar de ponyclub wil. en verder wedstreid regels lijkt me duidelijk. dus ik heb wel gekeken of het zou kunnen zonder casteratie. en tuurlijk ze worden niet allemaal dooie maar er zijn er toch veel. en al helemaal als ze voor hun castratie hal heel erg rustig waren. dan kun je er van uit gaan dat ze toch behoorlijk "saai" zullen worden. en idd niet iedereen kan met hengsten om gaan nee. maar als hij nou een top karakter heeft denk ik waarom zou je hem dan laten castreeren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:11

Ik heb een aantal jaren (3 jaar), voordat ik mijn bolle fjorden merrie had
(zij is mijn eerste eigen paard! daarvoor alleen verzorgpaarden)
Een arabier hengstje gereden, er was een goede reden dat ie
hengst moest blijven! Daar verdiende hij namelijk de kost mee..

Echter ik vond hem maar een sneu eenzaam bestaan hebben.
Mocht nooit de wei in met andere paarden...

Vind dus het belang van een sociaal bestaan wel opwegen tegen
de eventuele nadelen van castreren!!!

Bovendien, sorry, alle topruiters die het wel kunnen.
De gemiddelde ruiter (die vooral van zichzelf denkt het hele paard
te snappen) is niet in staat om met zijn merrie of ruin om
te gaan, laat staan met een hengst!!!
Het woord consequent schijnt namelijk voor veel mensen al
een brug te ver te zijn!!!

Vervolgens zit je dus ook nogwel eens met een huisvestingsprobleem...
(stallen die hengsten weigeren, afzetting van weides etc)

Wat betreft hals en uitstraling...
Die bolle MERRIE van mij, wordt vaak versleten als hengst of "laat' geruind
(zelfs door echte fjordenkenners)
... Dus wat nou..... uitstraling weg als je hem laat castreren?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:39

Ik heb mijn 2,5 jarige in het voorjaar van 2007 laten castreren. Hij liep voor die tijd bij 2 hengsten in de opfok, maar ik wilde hem graag weer thuis hebben en daar liepen 2 merries.
Ze hebben echt snel genoeg door dat het merries zijn idd, Aidan kwam 6 weken nadat hij gecastreerd was thuis. Hij heeft eerst nog een ruime maand apart gelopen... Hij gedroeg zich toch nog érg hengst en zette de hele wei op stelten, ik was héél erg blij dat ik het had laten doen iig!

Na een maand konden ze wel gewoon bij elkaar en nu lopen ze heerlijk met zn drietjes.

Las hier iets over een afgesneden karakter Verward . Pure onzin! Geen idee waar dat vandaan wordt gehaald. Denk dat het dan eerder aan de manier ligt waarop het paard gehouden wordt.
Aidan is nog steeds dezelfde koos als voordat zn balletjes eraf gingen. En uitstraling? Maar zat! Meer dan genoeg Ja .

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:03

Als je m niet als hengst *dek hengst* wil gaan gebruiken: Hakkie hakkie..

Een ruin heeft het naar mijn mening een stuk makkelijker zonder die 2 ballen tussen zijn benen. Geen hormonen, dus gewoon gezellig met andere paarden naar buiten zonder haantjes gedrag Lachen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:46

Er is een centraal topic over castreren. Daarom hier een slotje.