paard kopen die weeft

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilona1980

paard kopen die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:47

hallo,

ik heb eigenlijk een vraag.
ik kan een paardje kopen die weeft.
doe ik daar goed aan als ik haar koop met dat stalgebrek.
of raden jullie het af ?
het gaat dan eigenlijk ruil om ruil ,die van mij wordt ingeruild op het andere paardje.

graag advies

_Anneruth

Re: paard kopen die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:52

Volgens mij is het zo dat paarden die weven de voorbenen daardoor extra belasten. Hierdoor is je paard sneller versleten. Het wordt dan ook vaak afgeraden om een dergelijk paard te kopen. Is er niets over te vinden op Wiki?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:53

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:54

je kan der laten keuren.
en als ze niet meer (zoveel) op stal staat, zal ze misschien niet meer weven?
het blijft een risico. maar liefde kan voor gaan.
succes

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 14:21

ja maar het probleem is dat ik al een lief paardje heb waar ik ook op verliefd ben ,maar ik ben op zoek naar een jonger paardje.
en zo kwam ik bij haar terecht.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:26

Persoonlijk zou ik het niet zo snel doen..
Tenzij het verder het meest geweldige paard is dat je ooit gezien hebt Knipoog .
Misschien eens even verder kijken?
Je hebt geen hoge nood, schrijf je zelf...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:27

Hetl ligt eraan wat je doel is en wat je dat paard te bieden hebt..je moet realistisch zijn met een wever.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:30

hoe oud is ze?en hoe ga je haar houden?op stal word het niet beter...misschien als ze hele dagen op het land loopt dat ze vergeet te weven,tja,als je verliefd bent......

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:33

Ik heb mijn paard gekocht wetende dat het een wever is. Hij wast toen nog hengst maar ik heb hem laten ruinen om het zodoende mogelijk te maken dat hij veel weidegang krijgt met soortgenoten. Het weven is sterk afgenomen. Hij doet het nu alleen nog s'ochtends als ik de stal binnenkom met het voermoment. Op andere momenten zie je hem vrijwel niet meer weven. OOk als ik op wedstrijd ben en hij staat een dagje op een andere stal laat hij geen weefgedrag meer zien.
Ik denk dus dat als je het paard betere, natuurlijkere leefomstandigheden kan bieden (weidegang en veel contact met soortgenoten) je het weven wel degelijk sterk kan verminderen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:47

tita schreef:
Hetl ligt eraan wat je doel is en wat je dat paard te bieden hebt..je moet realistisch zijn met een wever.

Mijn vroegere pony (wever) hebben we gekocht toen ze 15 was, voor de springsport. Ik heb drie jaar intensief met haar getraind, vaak zes keer in week trainen waarvan twee keer springen. Pony was 1.46m, ze ging makkelijk over 1.40m heen, parcours van 1.20/1.30 ging ze foutloos rond. Beestje is in die vier jaar geen enkele keer kreupel geweest, heeft geen enkele blessure gehad.. Dat ondankt het weven, de leeftijd en het springen.

Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel. Maar een wever moet niet per sé meteen afgeschreven worden in mijn ogen..

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:47

weven is tenslotte een teken van verveling. geen verslaving ofzo(toch)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:48

Rhodos schreef:
Volgens mij is het zo dat paarden die weven de voorbenen daardoor extra belasten. Hierdoor is je paard sneller versleten. Het wordt dan ook vaak afgeraden om een dergelijk paard te kopen. Is er niets over te vinden op Wiki?

klopt inderdaad. Ik zou m laten staan ( vind t ook een rot gezicht als een paard veel staat te weven) En op sommige stallen willen ze geen paarden binnen halen met zo'n stalgebrek.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:01

ik heb mijn paard ook gekocht met het stal gebrek weven de prijs was daar ook naar maar nu doet hij dat alleen nog maar als hij weet dat hij mee mag naar de les ,wedstrijd ,of als ik ergens anders ga buitenrije dan doet hij dat.
met een half jaar is hij begonnen en hij was 5 toen ik hem kocht en ging beleren in de zomer maanden stond hij 24 u per dag buiten en zijn stal had geen trailies want daar weefde hij heel erg op.
hij wordt nu negen heeft nooit niks gehad aan de benen of wat dan ook en we kennen de oefeninge van de m2
dus ik heb er nooit geen spijt van gehad Haha!

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 15:13

gelukkig ook nog iets positiefs.
maar het blijft lastig om zo'n keuze te maken.
als iemand anders een paardje heeft voor in te ruilen ,dan roept u maar

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:16

Wij hebben een wever op stal... dat gedrag is er zo ingesleten dat hij het ook op de poetsplaats en zelfs in de wei nog doet. Tja.. heel goed kan het natuurlijk niet zijn.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:21

ilona1980 schreef:
gelukkig ook nog iets positiefs.
maar het blijft lastig om zo'n keuze te maken.
als iemand anders een paardje heeft voor in te ruilen ,dan roept u maar

Ik zou zelf niet voor een wever gaan! Aangezien ze dan sneller slijten. Omdat ze steeds van het ene been op het andere overgaan. Maar als je ze niet op stal zet heb je ook kans dat het met weidegang over kan gaan. Maar nogmaals ik zou het risico dus niet nemen, als ze veel op stal komt te staan!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:29

weven leren ze niet af als je paard vooral op stal staat. Weven heb je in veel soorten en maten. Ik zal eerst onderzoeken hoe erg het is. Doet ze het ook in de paddock of alleen op stal? hoeveel moet ze op stal staan bij jou?
En weven is zeker wel een verslaving als ze het al een poos doen. Er komen tijdens het weven endorfines vrij in de hersenen. Daardoor voelen ze zich wat stoned zeg maar. Een echte wever "zit er ook echt in" tijdens het weven. Dit paard is dan ook moeilijker bereikbaar op dat moment.
Ik zeg niet direct nee omdat het ervanaf hangt.
Succes met de beslissing!

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 20:02

ja dank jewel
ze mogen in de winter wel op de wei ,maar dat hangt ook van het weer af.
als het droog weer is komt ie toch wel zo'n 4 uurtjes op de wei per dag en in de zomer de hele dag en snachts op stal

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:05

in je profiel staat toch een vrij jong paard?
ik denk dat je beter je paard zo kan verkopen en dan op zoek gaat naar een jonger paard.
zelf zou ik knettergek worden van een wever,en goed is het niet dus waarom al zo starten zeker met een jonkie...

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:22

ik zal hem hier eens idd te koop zetten met eventueel inruil en dan zien we het wel'
bedankt allemaal

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:35

Als je het doet laat dan idd effe keuren eventueel foto's maken van de benen.
En je moet bij voorbaat zorgen dat dit paard veel buiten komt en op stal altijd wat te doen heeft.
Het beste is natuurlijk 24/7.
Maar onbeperkt hooi en eventueel iets als een likk-it op stal is een must en verder zoveel mogelijk buiten.
Als de benen goed zijn zou dat voor mij geen belemmering zijn.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:45

Die van mij weeft heel af en toe.
Vooral als ze eten krijgen.
Of als ik voor zijn box sta en hij krijgt geen aandacht.
Zijn benen zijn helemaal goed.
Misschien wordt het minder op een andere stal.
Ik zou hem inderdaad laten keuren en als hij goed is, waarom niet.
Succes

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:49

Ik heb ook een wever.. Op het moment dat ik haar kocht, wisten we dat al, maar was helemaal verliefd.. Op dat moment was ik me er ook niet echt van bewust dat dit schadelijk zou zijn. Was 10 jaar en ouders hebben nul verstand van paarden. Maar heb nooit spijt van gehad. De mijne weeft vooral als één van haar buurpaardjes weg is.. En ze heeft zwakke achterbenen i.p.v. voorbenen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:51

Mijn pardje weeft ook wel eens maar heeft er geen last van en is ni bijna 17. Hij is fantastisch verder dus dit neem ik op de koop toe. Aan elk dier mankeert wel wat. Geniet lekker van 'm, mocht je toch doorzetten!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:30

sandra1986 schreef:
weven is tenslotte een teken van verveling. geen verslaving ofzo(toch)

Nee, helaas is het echt een verslaving/gewoonte voor de meeste wevers. Het begint met verveling of stress, als hij eenmaal weeft krijg je dat er niet zomaar meer uit.

Ik zou persoonlijk niet voor een wever kiezen, zeker niet als hij nog jong is. Tenzij je het paard zo gaat stallen dat hij in ieder geval hele dagen naar buiten kan. De meeste wevers doen het niet op de wei.

Mijn pony is ook een wever, dat wist ik al toen ik haar kocht. Ze staat dag en nacht in een uitloopstal en weeft nu nog nauwelijks, alleen bij "stress" (op de trailer, tijdens het voeren of wanneer ze naar het land wil).
Wel heeft ze sinds haar 18e problemen met haar benen (artrose), waarbij het weven mogelijk heeft meegespeeld.