Jeuk onder dek in winterperiode

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jety

Jeuk onder dek in winterperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 00:41

Hallo,
Ik heb mijn paard deze winter onder dek gezet, daar ik wat intensiever rij nu. Het arme dier had jeuk onder dat dek, als ik het dek af deed, begon hij met krabben aan de zijkant achter op zijn buik. Ik heb hem eerst gewassen met teershampoo drie weken later met betadine shampoo. Ik geef hem nu ook om de dag wat lijnzaadolie en knoflook snippers. Het wordt nu gelukkig minder, maar het is nog niet helemaal weg, hij heeft nog wel jeuk daar al is het gelukkig minder. Het dek heb ik ook gewassen, i.v.m. misschien alergie. Ik durf hem niet zonder dek te zetten of afbouwen met dekens omdat ik bang ben dat hij of een kouwtje vat of dat hij lichamelijk een klap krijgt om hem warm te houden zonder dek.
Heeft iemand hier ook ervaring mee of weet iemand wat mischien kan helpen?

PS; het is een fries (die schijnen wat vattelijker te zijn voor huid gevalletjes).

ellepel

Re: Jeuk onder dek in winterperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 06:19

heeft hij echt plekken dan?
wat is er aan de huid te zien?

de mijne begint ook meteen overal te kriebelen als het dek af is,maar die heeft geen huidprobleem ofzo Knipoog

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:52

Mijn paarden hebben ook jeuk, dit komt omdat ze gaan verharen en dat gaat natuurlijjk kriebelen onder een deken. Gewoon goed rossen iedere dag zodat je de losse haren zoveel mogelijk verwijderd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:55

heeft hij dit altijd of is de deken recent gewassen geweest. Kan ook door verharing komen die is nu erg bezig

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:45

Ik laat mijn paard iedere dag effe rollen, heeft goed geholpen. Ik kon soms niet meer rijden omdat ze zo veel jeuk had

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:47

is de deken niet te warm?? het zal wel van het verharen komen, dus goed rossen en proberen de overtollige haren weg te krijgen..wel opletten dat er geen kale plekken ontstaan,dan zou het ook iets anders kunnen zijn..
of wat ook nog zou kunenn is dat je paard wat allergisch is voor de voering van je deken..misschiene eens een wollen deken proberen om te kijken of het verschil maakt.

Jety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:12

Hij heeft geen plekken wat op schurft of mijt lijkt, je ziet eigenlijk niets..... Hij heeft wel wat roos, maar zover ik weet hebben friezen dat toch al meer als andere paarden/ponys.
Ik borstel hem ook iedere dag met een ros handschoen en dan de zachte borstel en dan een schapen vachtje. Hij verhaart nu iets, maar hij heeft jeuk op 1 plek zowel links als rechts achter op zijn buik bij de flanken. En daar is verder niets te zien. Ik heb hem ook niet zien zweten onder zijn ademende regendek van 100 gram.
Dit is zijn eerste jaar dat hij onder dek staat. Ik zal inderdaad het materiaal aan de binnenkant van het dek eens checken.