Rotte kies, operatie nodig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Rotte kies, operatie nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 19:16

Hallo allemaal,

vandaag heb ik te horen gekregen dat Gab een rotte kies heeft....

Aanleiding:
Van de week heb ik de Da gebeld, omdat Gab zijn injectie moest hebben. Ik heb ook gelijk gevraagd of hij Gab zijn bekkie na wilde kijken, omdat hij zo vies uit zijn bekkie stinkt.

Bezoek van de Da vandaag:
Vandaag is de Da dus geweest. Na dus 3 verdovingen te hebben gehad, omdat Gab maar niet plat wilde, kon de Da eindelijk even in zijn bekkie kijken, hij heeft veel haakjes weggehaald enzo, en opeens kwam er bloed uit èèn van de kiezen. Ik schrok me wild!
De Da vertelde dat hij een kies had gevonden (ena laatste kies in zijn linker kant van de kaak) die rot was, er zat een gat in en daar verzamelde zich vuil en etensresten in wat zegmaar rot. Gab eet wel goed enzo, maar die lucht komt daar dus vandaan.

Wat vooraf ging:
Nu is het waarschijnlijk begonnen vanaf vorig jaar, toen heb ik de Da erbij gehad, maar hij kon niets vinden (kies was toen nog niet dusdanig rot) en werd er gezegd dat het niet zo erg was. Gab at deze periode niet, en ik heb hem een week lang nat en in stukjes geknipt hooi gevoerd (op verzoek van de Da) en Gab heeft toen pijnstillers gehad en antibioticum. De conclusie was een stukje ijs uit de waterbak, of een steen in zijn voer, wat een wond veroorzaakt zou hebben. Gab heeft toen geen last meer gehad en at weer goed. Hij heeft wel altijd een opgezette klier gehad aan 1 kant.

Gab gaat sowieso elk jaar naar de tandarts en krijgt dan een gehele sheck upp. Aan het bit ligt het ook niet, heeft de da gezegd (omdat ik dit vroeg), omdat de kies te diep weg ligt.

Conclusie:
Nu kan de Da niets doen op het moment, de kies zit te diep in de kaak, om hem te trekken. Nu gaat hij bellen met de kliniek in Oslo en overleggen wat die vinden, nu is de kans er dat Gab naar Oslo moet om daar onder narcose die kies te laten trekken.

Wij zijn het erover eens dat het een steen is geweest, waar Gab op heeft gebeten, en waardoor een stuk kies is afgebroken...

Vraag:
Zijn er meer paarden met deze klacht en zijn deze behandeld? Zo ja, hoe?

Groetjes Aurora

PBA_

Re: Rotte kies, operatie nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:00

de kans is erg groot dat het via een operatie eruit gehaald moet worden

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:14

Ok, ik wacht nog steeds op telefoon van de Da, maar jij bent er bekend mee toevallig?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:17

nee niet qua kiezen maar een rotte kies mag nooit blijven zitten en als ze er niet gewoon bij kunnen lijkt me dit het meest voor de hand liggend