Mijten paardenvoeder

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HaffiePower

Mijten paardenvoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:23

Beste Bokkers,

Van de firma Mijten kreeg ik het volgende antwoord toen ik vroeg welke E-stoffen er in hun produkt zitten:

"Dank voor uw interesse in onze voeders. Wat de E-stoffen betreft kan ik
u melden dat wij in onze paardenvoeders geen bewaarmiddelen of E-nummers
gebruiken. Vandaar ook de houdbaarheid van max 4 maanden. We werken wel
met een BHT (anti-oxidant) om de vitaminenwaardes te beschermen tegen
oxidatie en dus eventueel verlies van waarde te voorkomen. Maar dit
staat mee op het etiket vermeld.
Voor meer vragen en/of informatie, aarzel niet om ons te contacteren
."

BHT is E-321 is een synthetische anti-oxydant (Butylhydroxytolueen)

't Voer ziet er mooi uit en het paard waarvan ik weet dat deze de Herbamix krijgt van Mijten, ziet er goed uit. Jammer dat er E-321 in zit om de vitamines beter te conserveren.

Ik wilde deze informatie met jullie delen omdat ik dit zelf niet direkt kon vinden bij zoeken in dit forum.

Maris

Re: Mijten paardenvoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:14

dank je wel ! Gek antwoord dus eigenlijk. Geen e-nummers maar wel E321 erin ....

Ik geef trouwens Quattro, maar ik wil ander voer gaan geven ...

Groetjes,

Maris

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:30

Ik geef ook qauttro van mijtens en ben hier erg tevreden over, is dit dan slecht o'n e-nummer want daar heb ik helemaal geen verstand van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:13

Het gekke is gewoon dat ze bij Mijten zeggen dat ze geen houdbaarheidsmiddelen etc gebruiken en geen e-nummers, maar vervolgens wel BHT gebruiken !

BHT wordt ook voor menselijke consumptie gebruikt ,maar is dus wel een chemische toevoeging !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:41

ja dat is idd een beetje raar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:26

Haffiepower, weet je toevallig of de BHT in alle muesli's van Mijten zit?

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:29

Ik heb specifiek naar de Herbamix gevraagd, maar ik neem aan dat ze het dan in alle voeders gebruiken om de vitaminen te conserveren. Het lijkt mij geen slecht voer, maar geef dan toch de voorkeur aan Marstall of Equisanum waar die E-stoffen in ontbreken.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:02

geef je die herbamix bij ander voer nog? of is het alleen de herbamix? of in combinatie met..... ??

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 11:23

Hoi Zelke,
zelf voer ik geen Herbamix. Omdat er BHT in zit, ben ik toch maar bij de Marstall voeders gebleven. Ik heb Marstall speciaal voeder (Sinfonie) aangeschaft omdat mijn haflinger chronische bronchitis heeft gehad en er toch met een zware medicijnkuur van twee maanden vanaf is gekomen. Sinfonie is speciaal voor paarden met luchtwegaandoeningen. Ik voer dit bij naast de Marstall muesli zonder haver die door de stalhouder wordt gevoerd.
Je moet vooral kijken hoe jouw paard het doet op een bepaald voer. Jijzelf kent je paard het beste en kan zelf daardoor waarschijnlijk ook de beste inschatting maken. Op de website van de meeste voederleveranciers kan je uitgebreid informatie vinden. Wel moet ik zeggen dat ze meestal veel meer voer voorschrijven dan dat ik vind dat er in mijn paard moet, maar de eigenschappen en ingredienten kan je op de meeste websites vinden. Hou er rekening mee dat muesli minder weegt dan brok, dus een halve schep muesli is waarschijnlijk niet gelijk aan een halve kilo muesli.
Hopelijk wordt je een beetje wijzer van mijn lange verhaal.
Samengevat: Marstall en Equisanum zijn dus de enigen bij mijn weten waar de door mij ongewenste E-stoffen inzitten http://www.marstall.nl/. De anderen zoals Havens, Pavo, Mijten etc. hebben ongetwijfeld allemaal goed voer, maar daar gaat mijn persoonlijke voorkeur dus niet naar uit.
Succes met je keuze. PB-me gerust als er iets niet duidelijk is in mijn tekst.
Groetjes
HaffiePowerrrr Haha!

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:57

maar wat maakt dat uit met die bht? en e-stoffen? zit toch overal in lijkt me. maar die herba mix kan je in combinatie met die quattro geven?

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 10:40

Beste Zelke,
ik heb ook niet alle antwoorden; er is al vaker een artikel op dit forum geweest over de BHT etc.
zie bijvoorbeeld http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=881503&p=33235906&hilit=BHT#p33235906

Als je goed leest dan schrijf ik dus dat die E-stoffen en BHT niet in Marstall en Equisanum produkten zitten. In jouw reaktie schrijf je dat het je lijkt dat ze overal inzitten.

De quattro ken ik niet, dus daarover kan ik je helaas geen passend advies geven. Wellicht kan je op de website van de leverancier kijken?

Volg je eigen gevoel, kijk hoe je paard erop reageert en geef vooral niet te veel om te beginnen. De hoeveelheid is uiteraard weer afhankelijk van hoeveel je van je paard vraagt. De meeste voedingsleveranciers zijn graag bereid je een op maat gemaakt voeradvies aan te bieden.
Succes !!

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:35

Zelke schreef:
maar wat maakt dat uit met die bht? en e-stoffen? zit toch overal in lijkt me. maar die herba mix kan je in combinatie met die quattro geven?

ik voer mijten met groot succes mijn paarden hebben nog nooit beter uit gezien op je vraag of je de herba mix en de quattro mix kunt combineren, ja hoor doe ik ook en ze hebben wat afwisseling en eten met smaak Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:46

BHT zit ook niet in Equifyt voer ( en ook geen melasse )....

HBT, BHA, E324 zijn stoffen die idd ook in "menseneten" zit ( E324 overigens niet, is kankerverwekkend, maar wordt nog wel in paardenvoer verwerkt Boos! )
Maar gezond zijn ook BHT en BHA niet ( zijn houdbaarheidsmiddelen ) Vandaar dat sommigen van ons op zoek gaan naar voer waar die stoffen niet in zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:51

bht of bha, 1 van de twee mag ook sowieso niet in babyvoedsel worden gebruikt
je hebt ook nog E310 , dat is een afrader voor de gevoelige paarden
kan namelijk eczeemklachten veroorzaken
maar die word zelden gebruikt

persoonlijk wil ik ze geen van allen erin hebben
ik eet ze zelf ook niet (ja idd, ik ben zo een tut die overal de etiketten van leest voor het gekocht word Clown )
dus waarom zou ik ze wel in mijn paard stoppen

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:27

het voer is alleen voor jonge ponys die op de weide staan, beetje extra vitamines. en quattro erg ideaal zoals het beschreven staat voor koudbloeden die snel dik worden, ja dat zijn ze, haha.
binnenkort een zak herbamix en quattro halen, en die gemengd gaan geven voor de vitaminen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:18

voor de vitaminen moet je toch al gauw tegen de twee kilo gaan voeren van een compleet voer, kun je beter een supplement in brokvorm geven

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:40

gaat gewoon om dat ze dat beetje extra hebben, want in gras en hooi zit niet alles he.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:53

nee idd in gras en hooi zit niet alles in deze tijd van t jaar zeker niet voor de jonkies , goed hoor zelke om ze dan wat bij te geven ...
Hoor ook heel goede ervaringen van bv pavo summerfit koeken , worden ze niet dikker van maar krijgen wel alle viataminen etc binnen zijn meerdere fabrikanten die die koeken hebben hoor ...

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:56

maar als je 3 of 4 paarden hebt om bij te voeren zijn die summerfit koeken nogal prijzig. dan is de brok wat gemakkelijker en goedkoper.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:25

ja misschien wel goedkoper , maar je moet maar eens navraag doen ...
er wordt gezegd dat in de summerfit alles inzit wat ze nodig hebben voor n pony 1 koek PD. en ns nakijken hoeveel kg brok daar tegen over staat dan ?
ga eerdaags ff naar dommelse WM zal ns vragen daar ook ... laat je wat weten oke

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:07

Piaffe krijgt de gerstmix van Mijten en staat er echt perfect op..
Maar voor een merrie die ik ken heeft extra vitaminen nodig, is er dan iets anders van mijten wat beter zou zijn?
Of andere tips evt?

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 06:27

miss eens wat herba mix erbij geven? is een kruidenmengsel aan toe gevoegt.

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:44

is dat ook goed voor veulens, ale Jaarlinger ondertussen Haha!

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:22

geschikt voor alle paarden van elke leeftijd zover ik weet.

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:07

ah bedankt!