vochtkussentjes in de kootholtes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

debje18

vochtkussentjes in de kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:54

Een tijd geleden is bij mijn paard de dierenarts geweest om zijn rug te controleren. Hij heeft toen ook aan zn benen gevoelt want hij liep niet helemaal lekker. Daaruit bleek dat mijn paard een zweer had. De dierenarts had toen ook in zn kootholtes gevoelt, en toen zei de dierenarts dat mijn paard een beetje vocht in de kootholtes had en dat hij dat liever niet zag. De dierenarts had toen ook uitgelegt waarom niet maar het was toen nog niet helemaal duidelijk en ik ben de helft alweer vergeten. Mijn vraag is dan ook of jullie daar ervaring mee hebben, en misschien weten waarom daar vocht in kan zitten. Hij heeft het nu nog steeds.

JaBa

Re: vochtkussentjes in de kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:08

Daar loopt de peesschede rond de diepe buiger. Deze pees hecht dan in de hoef vast aan het hoefbeentje. Als hier vocht in komt, dan wijst dit op een ontsteking van de pees of de aanhechting, waardoor de peesschede volloopt. Vandaar dat het dus inderdaad meestal niet zo een goed teken is.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:20

Maar hij heeft het aan alle 4 de benen,en heeft bijna nooit gekreupel gestaan. Als hij er last van zou hebben zou hij dan niet kreupel lopen? Als hij kreupel was was het altijd van een zweer.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:00

Hij hoeft er geen last van te hebben, het kan ook wat overbelasting zijn. Het is gewoon zo dat men liever geen vocht ziet in die streek om de reden die ik heb genoemd. Het is ook mogelijk dat hij gewoon op vier benen wat stram loopt.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:23

Hij heeft heel snel last van stalbenen, achter heel erg en voor een heel klein beetje. Achter in de kootholtes zit ook meer vocht als voor, misschien dat dat er mee te maken heeft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:25

die van mij heeft overvulde slijmbeurzen gehad, was dat zoiets?

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:31

@ splash1999. Had jou paard het in de kootholtes, of heeft jou paard er last van gehad. Ik zelf twijfel of ik de dierenarts erbij zou halen, hij heeft helemaal nergens last van verder.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:38

ja zit er binnen in hij moest via de holtes naar binnen met de spuit. Zij liep wel kreupel maar konden eerst niet vinden waar het vandaan kwam

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 12:08

Dankjewel voor de reacties, als er nog iemand iets meer over weet ?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:15

debje18 schreef:
Hij heeft heel snel last van stalbenen, achter heel erg en voor een heel klein beetje. Achter in de kootholtes zit ook meer vocht als voor, misschien dat dat er mee te maken heeft.

Mijn paard heeft ook vaak vochtkussentjes in de kootholte. Zolang het aan alle 4 de benen is zou ik me maar niet te veel zorgen maken als ik jou was. Sommige paarden houden gewoon wat makkelijker vochtvast dan anderen. Net als bijvoorbeeld gallen, daar hoeven ze ook echt niet allemaal gelijk een peesblessure bij te hebben.

O ja mijn paard loopt ook niet stijf of stram. Knipoog

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:48

Nee aan mijn paard is er ook niks aan te zien, ik denk dat het ook idd aan het vocht vast houden ligt, dat doet die van mij ook heel snel. Maar was toch wel benieuwd naar andere ervaringen ivm met wat de dierenarts zei.