Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ponyparadijs schreef:Bij ons op stal wordt er alleen granen mix gevoerd. Het is de Havens variant met een vitamine/mineralen brokje er in. Ik geloof dat het in zakken verkocht wordt onder de naam vipa-graan.
De paarden hier doen het er allemaal heel goed op. En er wordt dus niks bij gevoerd. (behalve natuurlijk kuil)
Dus je kan het als volledig voer voeren. En dat maakt dus niet uit wat voor paard/pony je hebt en wat je er mee doet. En eiwit rijk is het volgens mij niet hoor!
Het voordeel van granenmix is dat er geen overbodige troep in zit, dat is ook de reden dat het bij ons op stal gevoerd wordt. Ze willen daar een zo natuurlijk mogelijk voer. Waar geen onnodige vulmiddelen in zit. Theoretisch gezien zou je er dus minder van kunnen voeren als bijvoorbeeld biks. Als ik bedenk dat mijn pony op andere stallen 4 kilo biks kreeg en nu slechts 2 kilo granen dan klopt dat ook wel.
Als ik het vergelijk met andere paarden bij ons op stal denk ik ook wel dat dat op gaat. De meeste paarden bij ons op stal krijgen 2x 1 kilo granen. En ik denk dat er heel veel paarden tussen staan die op dik 6 kilo biks zouden staan als er biks zou worden gevoerd. Maar goed dat is speculatie.
Yvonnelind schreef:Ik voer ook granenmix, dan wel met een sportbrok ernaast, maar op zich hoeft dat niet per se. Granenmix is inderdaad natuurlijk voer en het bevat niet veel eiwitten. Ik voer HAVENS Reform-Kruiden-Muesli Speciale kruidenmuesli met extreem laag eiwit-gehalte en extra natuurkruiden en aetherische olien. De paarden doen het er super op en alles zit er in.
WesseLady schreef:Een nadeel is wel dat je op moet passen dat je niet te veel voert. Het is zetmeelrijk, wat problemen kan geven in de blinde en dikke darm als je te veel voert. Ik zou sowieso niet meer dan 1 kg per keer geven, met een maximum van 2 kg. Maar dat lijkt me voor jouw pony meer dan genoeg!
Die van Subli is volledig voer, dus voorzien van de juiste samenstelling en toevoeging van mineralen. Dat is bij andere merken niet altijd zo, dan kan je problemen krijgen met de calcium / fosfor verhouding. Dat kan je verhelpen door bv luzerne toe te voegen, maar dat is bij volledig voer dus niet nodig.
) en toch net wat meer energie. En ze kauwen er stukke beter op.