Gevoelige rug?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:37

Als ik met 2 vingertoppen over de ruggegraad van mijn paard ga en wat druk uitoefen, duwt hij even zijn rug weg. Is dit nu een pijn reactie? Of een doodgewone reflex? (ik trek me bijvoorbeeld ook weg als iemand op een bepaalde plaats op mijn rug duwt)
Ik heb het aan 2 DA's voorgelegd... De ene zegt dat het een teken is dat hij een gevoelige rug heeft; ergens last van heeft. De andere DA zegt dat het een reflex is.
Maar wat is het nu?

Trieske_

Re: Gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:43

als je het 3/4 x achter elkaar doet, wat doet hij dan...
Als je gevoelig op 1 punt bent blijf je wegtrekken, een reflex is na 1 a 2 x wel weg dan ben je eraan gewend dat iemand aan die plek komt... lijkt mij...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:58

deschels schreef:
...

Dan doet hij het nog...

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:56

Zou er een fysio bij halen. Die van mij reageert de 1e keer heel licht en daarna niet meer.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:07

Precious20 schreef:
deschels schreef:
...

Dan doet hij het nog...

dan lijkt het mij verstandig om er iemand naar te laten kijken..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:38

staat je paard zonder deken?
Mijn pony kan niet tegen kou op haar rug en staat daarom ook in de winter onder deken.
Ik zou er wel door een arts of therapeut naar laten kijken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:29

is idd een reflex maar ze mogen er niet heftig op reageren. Iets reageren mag want dat is logisch en niet reageren is ook niet goed

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:34

Kan het geen spierpijn zijn, heb dit namelijk ook een keer meegemaakt met m'n paard, zware les gehad en misschien net niet op tijd de deken erop..mijn Da heeft me gezegd twee weken rust en goed longeren met de passoa en buiten stevige wandelingen maken aan de hand.
Als het dan niet over is zou ik een osteopaat (zeg ik dit nu goed, kraker bij mensen) laten komen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 16:09

splash1999 schreef:
is idd een reflex maar ze mogen er niet heftig op reageren. Iets reageren mag want dat is logisch en niet reageren is ook niet goed

Het reageert er niet heftig op. Hij trekt zijn rug even weg als ik er met mijn vingers overglij (en druk uitoefen) maar daarna ontspant hij weer onmiddellijk.

Ilona_D, ik ben vrij zeker dat het geen spierpijn is. Hij is namelijk al meer dan een maand niet gereden of gelongeerd.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:52

mijn paard doet dit ALTIJD. toch heeft ze geen problemen met haar rug. Wel gehad en daarvoor behandeld, maar nu is het een gewoonte geworden. Met rijden loopt ze goed over haar rug, geen problemen met rollen, etc Dus ik zou advies vragen bij fysio/osteopaat

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 13:48

Zal ik zeker eens doen nickynicole!

Gisteren heb ik het opnieuw "getest". Soms reageerde hij er wél op en soms weer niet meer. Als hij gespannen naar buiten keek (er was buiten van alles te zien) kreeg ik wel reactie maar toen hij even later op zijn gemakje aan het eten was, niet meer.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:54

Lijkt me een reflex, een gevoelige rug heeft een paard vaak op de spieren en niet op de ruggegraat zelf, als je het wil testen moet je naast je paard gaan staan leg je je hand met de palm van je hand op de ruggegraat en met de vingers naar de spieren die aan de andere kant van de rug lopen gericht, dan probeer je met gestrekte vingers iets van de ruggegraat af een klein beetje druk te zetten op de plek onder je vingers, als hij dan zijn rug wegtrekt of boos word heeft hij een gevoelige rug Lachen
Mijn pony heeft namelijk een gevoelige rug en mijn dierenarts heeft me zo uitgelegd hoe ik het kan voelen Lachen
Edit: Afbeelding
Zo moet je de rug van je paard betasten, let op dat je maar een heel klein beetje druk zet en dus niet hard op de spieren moet drukken!