vreemde warme benen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laykaatje

vreemde warme benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:35

hey allemaal,
ik heb een heel vreemd geval.
mijn paardje liep pas geleden achter niet goed. het linkerachterbeen was ook warm. ik besloot dus een paar dagen af te spuiten en te wandelen en te kijken of dat wat hielp. na 2 dagen was het linkerachterbeen nog steeds warm en ging ik opnieuw afspuiten en wandelen. toen ik er op stal zette en nog eens voelde was ineens de rechterachterbeen warm en de linker koud. ik dacht nog misschien probeert ze het andere been te ontlasten. de volgende ochtend echter waren juist de beide voorbenen warm. en weer een dag later de rechter voor- en achterbeen warm. en de linkerbenen koud. zo wisselde dat elke dag. vocht zat ook steeds op andere plekken. dan bij haar kogel en dan weer een ring net boven haar hoef. ze heeft nog genoeg eetlust is vrolijk en actief en is erg jolig aan het halstertouw. toen het een paar dagen niet meer warm of dik was wilde ik gister het voorzichtig weer eens proberen. met rijden liep ze niet echt kreupel maar voelde ik wel dat ze heel erg op haar voorbenen liep. alsof er absoluut geen vering in de voorbenen zat en ze ze heel stijf hield. daarbij leek het alsof ze haar achterbenen helemaal niet gebruikte. ze wilde ook niet erg graag aandraven. na het rijden waren haar voorbenen ook warm. toen ik vandaag op stal kwam waren juist haar achterbenen weer warm. ik kan het niet goed verklaren.
de enige dingen die veranderd zijn is dat ze naar de hoefsmid is geweest. en naar mijn idee misschien wel iets korter dan anders gekapt. en we waren aan een nieuwe baal kuil begonnen die wel verser was dan de vorig. ik dacht al aan een soort hoefbevangenheid. maar dan zou je toch juist denken dat ze haar voorbenen ontlast. ze zet geen benen in rust en reageert ook niet heftig als je in haar benen knijpt. de hoefsmid heeft gekeken of er misschien een spijker verkeerd zat en heeft in alle hoeven geknepen maar daar reageerde ze totaal niet op. Het is elke dag weer een verassing zo is geen enkel been warm en zo heeft ze 4 warme benen. ze krijgt niet het verse kuil meer maar hooi. ze kreeg sowieso eiwit-arm bix. toch blijven er benen warm. iemand eerder dit soort klachten gehad? weet iemand wat dit is? elk advies is welkom. ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik heb echt geen idee wat het is...

PBA_

Re: vreemde warme benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:37

hmm zou tekort bekapt kunnen zijn. hoelang geleden is ze gedaan?

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 00:26

het begon de dag na het kappen.ze kreeg toen ook sinds een paar dagen het verse kuil. dat is inmiddels twee weken geleden. ik vind het zo vreemd dat ze steeds warme benen blijft houden. ik heb vandaag een half uur gestapt en twee/drie rondjes gedraafd. die liep ze goed maar haar voorhoeven waren wel weer warmer geworden. na een uurtje op stal heb ik nog even gevoeld en waren ze weer koud.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:18

te kort bekappen zou met ongeveer een week goed moeten zijn. Toch maar eens hooi proberen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:19

Je zou de DA kunnen bellen hierover, misschien dat hij/zij je hierover wat kan vertellen. Dan heb je in ieder geval zekerheid.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:23

Te kort bekappen zou ze idd gevoelig van kunnen worden, maar of de benen dan ook warm worden...? En je zei iets over de hoefsmid die spijkers (nagels?) controleerde? Dan staat ze neem ik aan op ijzers, en zouden de hoeven dus niet echt gevoelig meer moeten zijn. Ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn, maar bij blijvend warme benen zou ik even de DA raadplegen.

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:28

Mijn paard heeft ook wel eens iets soortgelijks gehad. Spuit je haar benen nogsteeds af?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:29

toen mijn paard tekort bekapt was was haar been ook warmer en iets dikker, we waren bang voor een andere blessure maar het bleek iets eenvoudigs. Na een week was ze weer rad en haar benen dun en koud