Hoe opbouwen na ziekte

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Hoe opbouwen na ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 10:53

Hoi,

Ik heb mijn paardje nadat ze 1,5 week in de kliniek in utrecht heeft gestaan weer terug. Ik mag haar weer gaan rijden en doe rustig aan. Ik heb haar op za en ma lichtjes gereden met veel stapwerk, de andere dagen heb ik aan de hand gewandeld. Nu wil ik haar vandaag longeren omdat ik haar wat stijf vind. Heeft iemand tips om haar aan de longeerlijn lekker los in het lijf te krijgen?

Normaal gesproken longeer ik weleens met balkjes maar gezien ze rustig moet opbouwen lijkt me dat nog geen goed idee. Veel overgangen doe ik ook altijd al. Wie o wie heeft leuke nuttige tips.

j_haine

Re: Hoe opbouwen na ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:21

hallo.

het belangrijkste gegeven wat ik mis is waarom je paard ik utrecht is geweest.
als het is geweest voor problemen met het beenwerk zou ik nog maar even rustig aan doen.
maar daar is dus ff weinig over te zeggen.
voor je paard naar utrecht ging, hoe stond ze toen in het werk?

laat dat maar even weten dan kan ik een zinniger antwoord geven.

groeten john.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 08:31

Voordat zij naar utrecht ging reed de elke dag een uur tot anderhalf uur. Ze is daaropgenomen omdat zij een blindedarminfacrt had gekregen

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:43

de opname heeft dus niks met het bewegings orgaan te maken. dan lijkt het mij dat je wel weer rustig aan kan bewegen, dus ook loungeren. wat heet de DA gezegt over het herstel van de wonden van de operatie?
als die nog tijd nodig hebben te genezen moet je je daar natuurlijk wel aan houden. verder lijkt het mij alleen maar goed om weer rustig de training met haar op te bouwen, en de spieren en pezen weer van meer bloed te gaan voorzien. zeker als je best intensief met haar gereden hebt voor de operatie. maar geef het wel even de tijd. er is niks erger voor spieren om na een intense training in een keer rust te krijgen. dus doe het rustig aan zou ik zeggen, maar pak wel je training weer een beetje op.

en nogmaals je hebt een advies gekregen van je DA sla dat zeker niet in de wind.

groeten en succes, john.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:06

Stappen is de basis, vind ik.
Dus ga een week bijvoorbeeld dagelijks 3 kwartier-uur stappen met haar. Aan de hand of erop.
Vlot doorstappen en pak haar de week erop aan de longe. Wat draf en galop. Maar zou het kort doen, kwartiertje bijvoorbeeld.
Paar minuutjes draf en een minuutje galop bijvoorbeeld.

Beterschap en succes met revalidatie!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:16

Mijn da zegt dat ik haar gewoon weer kan oppakken, ze is trouwens niet geopeerd hoor, met medicijnen is het te verhelpen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:35

Hai, Een beetje begeleiding kan geen kwaad. Eventueel kun je de hulp inroepen van een fysiotherapeut. Deze kan je paard terplekke bekijken en aan de hand daarvan een inschatting maken van het beginniveau en een schema voor je opstellen. Je kunt wel in het wilde weg beginnen maar dan loop je het risico dat je niet erg effectief bezig bent. Kijk even op www.nvfd.nl voor een lijstje met fysiotherapeuten. Veel suc-6!